דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

ילדוּת ברשתות חברתיות – מרחב נעדר חוק

ליאת פרנקו, שולמית אלמוג וחאלד גנאים

תופעת האלימות המקוונת נוכחת בחייהם של ילדים וילדות ובני ובנות נוער (להלן: "ילדים/ות") בהיקפים גדולים, עד שהיה מי שכינה אותה "מגפה". השלכותיה של אלימות זו, בייחוד על האוכלוסייה הזו, קשות במיוחד ולעיתים אף בלתי-הפיכות. ואולם, אף שהאלימות מתרחשת על גבי רשתות חברתיות, בריש גלי, כביכול ב"מרחב ציבורי" לעיניהם של עשרות, מאות ולעיתים אלפי ילדים/ות, ואף שיש חוקים רלוונטיים לנושא, נתוני האכיפה מזעריים וזניחים. אחת הסיבות העיקריות היא תת-דיווח, הן של הילדים/ות למבוגרים אחראיים והן של המבוגרים לגורמי האכיפה.

זהו מחקר איכותני המבוסס על 66 ראיונות עומק שנערכו לתלמידי ולתלמידות חטיבת ביניים (כיתות ז' ו-ח') משלושה בתי ספר בצפון הארץ (אזורים עירוניים ואזורים כפריים/קיבוציים). המחקר חושף מפת ידע של ילדים/ות בנוגע לקיומם של חוקים הרלוונטיים למרחב המקוון. מהממצאים עולה כי ילדים/ות אינם/ן מודעים/ות לקיומן של נורמות משפטיות הרלוונטיות להתנהלותם/ן במרחב המקוון בכלל וברשתות החברתיות בפרט. עוד עולה כי בקרב ילדים/ות – הן הקורבנות והן העדים למעשים –שכיחה תחושה שתופעת האלימות המקוונת אינה מטופלת כראוי וכי היא חלק טבעי מנוף ילדותם/ן. עוד נמצא כי ישנן תחושות ייאוש בקרב ילדים/ות, התופסים/ות את המרחב המקוון כנעדר חוק וכמסוכן. ממצאים אלה מצביעים על הצורך למפות מחדש את הנורמות המשפטיות הרלוונטיות להתנהלות ילדים/ות במרחב המקוון. מיפוי זה יסייע להגדיל את שיעורי האכיפה וכן להגדיר את המצופה והנדרש מכל השחקנים הרלוונטיים (הורים, מורים/ות וילדים/ות), וכל זאת במטרה לשכלל את מכלול ההגנות הנחוצות כדי להבטיח את שלומם/ן ורווחתם/ן של ילדים/ות/ בעידן דיגיטלי.

למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא, לחצו >

 

Liat Franco, Shulamit Almog & Khalid Ghanayim Lawless Childhood

This paper interprets data gathered from sixty-six in-depth semi-structured interviews with eighth and ninth grade students from three different Israeli middle schools. The project derives from an assumption that detailed information regarding children’s legal consciousness within the digital space is crucial for relevant policy shaping.

The primary findings delineated in this paper is that children experience the digital world as a precarious environment; most children interviewed were unaware or misunderstood relevant legal norms designed to protect web users in general and children in particular. Moreover, children experienced a lack of legal or other appropriate response to severe incidents of cyberbullying to which they themselves were exposed or witnessed as bystanders. As the findings reveal, even though children are considered by adults to be digitally savvy as they spend ever-increasing time online and on social media apps, they have almost no awareness of their digital rights. Such low-level legal consciousness may be associated with the high levels of anxiety and fear articulated by the children we interviewed.

We maintain that the manner in which children perceive law and its applicability to their online lives influences the way they report cyberbullying incidents. The fact that most of the interviewees had no knowledge or only partial knowledge of legal norms diminished their ability to deal effectively with aggressive behavior online. Thus, educating children regarding the relevance of legal norms empowers them and enables them to access the legal system when it is most needed.

למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא, לחצו >