דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

משוב ומגדר: הטיות מגדריות בתהליכי משוב בארגונים

רחל חביב-וויטמן ומני קוסלובסקי

מאמר זה בוחן הטיות מגדריות בתהליכי קבלת משוב בארגונים תוך התייחסות לשלבים השונים בהליך המשוב ובתגובה לו. ראשית, מוצגות הטיות תלויות מגדר בשלב מתן המשוב. לאחר מכן, מוצגות הטיות מגדריות בשלב התגובה למשוב, תוך מתן דגש להבדלים אפשריים בהתנהגות יוזמה לקידום עצמי בעבודה באמצעות בקשה יזומה של העובד לקבלת העלאה או קידום. מערך המחקר מתמקד בבחינת הטיות בשלב התגובה למשוב בקשר בין המשוב הניתן לבין השפעתו על כוונות התנהגות לקידום עצמי בקריירה. בהמשך לכך נבחנת האפשרות לשוני בקשר זה בהתאם למידת ההזדהות המגדרית הנשית של האדם. מערך המחקר הוא כמותי ניסויי בשיטת תסריט הנבחן במדגם של 115 נבדקים מישראל שהתנדבו להשתתף בניסוי. תוצאות המחקר מעלות כי ישנו קשר בין תוכן המשוב הניתן לבין כוונות ההתנהגות לקידום עצמי של העובד בארגון. כך, נמצא כי קבלת משוב חיובי קשורה בכוונות התנהגות יוזמה לקידום עצמי לקבלת העלאה או קידום אשר הן גבוהות יותר בהשוואה לקבלת משוב שלילי. נוסף על כך, נמצא כי קשר זה בין סוג המשוב לכוונות היוזמה ממותן באמצעות מידת ההזדהות המגדרית של האדם. בעלי הזדהות מגדרית נשית גבוהה נטו להיות מושפעים יותר מתוכן המשוב ודיווחו על כוונות התנהגות יוזמה התואמות את תוכנו (משוב חיובי עם כוונות יוזמה גבוהות ומשוב שלילי עם כוונות יוזמה נמוכות), בהשוואה לבעלי הזדהות מגדרית נשית נמוכה. תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות בהעלאת המודעות לקיום הטיות מגדריות בהליכי משוב בארגונים ובצורך להסדרת הליכי משוב, הן עבור הארגון והן עבור העובד, אשר יקטינו את ההטיות המגדריות הקיימות כיום. החלת רגולציה עצמית בהליכי משוב בארגונים, תוך תשומת לב להקטנת הטיות מגדריות, תאפשר הגדלת שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים בעולם העבודה.

למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא >>

 

Rachel Haviv-Witman & Meni Koslowsky, Feedback Biases as a Function of Gender

This paper examines gender bias in feedback processes within an organizational framework. The literature review shows that gender bias in feedback is related to internal cognitive biases with a variety of factors affecting the intensity of this phenomenon. In the present study, a manipulation design using a vignette method examines gender bias as a function of female-gender-identification. The findings reveal an association between the type of feedback and the intention to promote oneself in the organization with employee’s gender identification serving as a moderator. The discussion focuses on the importance of raising gender bias awareness as a potential challenge in organizational feedback processes. In addition, it is necessary to regulate feedback procedures so as to reduce biases. The article offers recommendations to organizations with the goal of enabling managers to provide feedback in a manner that both reduces gender bias and advances techniques which will ensure equal opportunities for men and women at work.

למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא >>