דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושה רואה חשבון?

תפקידו של רואה החשבון קריטי לכל ארגון וחברה במשק, ובנוסף התואר בחשבונאות מאפשר לבוגריו לעבוד בכל תפקיד ניהולי וכלכלי אחר במשק

תפקידו של רואה החשבון הוא להיות שומר הסף הכלכלי. "אנחנו שומרי הסף של בעלי המניות ושל כלל הציבור, אומר אלי אור, רו"ח ועו"ד - ראש בית הספר לחשבונאות במסלול האקדמי המכללה למינהל. "התפקיד הקלאסי של רואה החשבון הוא לבצע ביקורת ולתת חוות דעת על דו"חות כספיים של עסקים וחברות, כזו שהיא יסודית ובודקת שהעסקים של החברה תקינים", אומר אור, "דו"חות תקינים יצביעו על מידת הרלוונטיות הכלכלית של החברה".

ללא רואי חשבון המשק הכלכלי והעסקי לא יכול להתקיים. "רואי החשבון הם שומרי הסף לתקינותם של מהלכים פיננסיים ושומרים על האינטרסים של כלל הציבור בחברות הגדולות במשק. רק רואה חשבון שקיבל רישיון על פי חוק מהמדינה אחרי לימודים והתמחות, רשאי לעסוק בתחומים הללו. רק רואי חשבון יכולים לתת חוות דעת על הדוחות הכספיים", אומר אור.

לא רק כרואי חשבון בפועל יכולים בוגרי תואר בראיית חשבון לעסוק. בפועל, הם יכולים לעסוק במגוון תחומים גדול. "כל רואי החשבון יכולים לעסוק בכל ענפי הכלכלה, ללא הגבלה", אומר אור ומפרט: "הם יכולים לשמש כלכלנים, מנהלי חברות, לעסוק בבנקאות, ביטוח, שוק ההון, ניהול סיכונים, ייעוץ פיננסי ועוד. זה מקצוע שפותח שער לכלל המקצועות הניהוליים והכלכליים".

כך, מנהלים רבים ומוכרים, במגוון תחומי עיסוק, החלו את הכשרתם המקצועית כרואי חשבון. למשל, ח"כ אלי כהן, לשעבר שר הכלכלה, מנכ"לית לאומי לשעבר, רו"ח רקפת רוסק עמינח ובכירים רבים נוספים.


הרפורמה של המכללה, שמקצרת את הלימודים

רו"ח עו"ד אור מספר על הרפורמה בחוג לחשבונאות בשנה האחרונה. "הצורך להתעדכן ולהיות רלוונטיים במשק העכשווי הביא אותנו לבצע כמה שינויים מרחיקי לכת", הוא אומר.

הרפורמה שנעשתה הביאה לקיצור תכנית הלימודים בתואר בראיית חשבון ל-3 שנים קלנדריות (שנת ההשלמה הרביעית בוטלה). במקביל, הפכו הלימודים לפרקטיים ועדכניים יותר ברמה הטכנולוגית, תוך הכרות ולימוד של הטכנולוגיות המעשיות, שמשרתות היום את רואי החשבון בפועל.

"הסטודנטים בתכנית התואר בראיית חשבון לומדים מערכות מידע, שפות תכנות בסיסיות, PAYTHON, SQL, ביג דאטה ועוד. הרפורמה שלנו היא תוצר של ההבנה, שיש לעדכן את מערכת הלימוד ולהפוך אותה לעדכנית, מבלי לפגוע במקצועיות ובכך לסייע לעוד בוגרים לעמוד בדרישות ההסמכה של מועצת רואי החשבון ולצאת אל השוק מוכנים לעבודה".


ביקוש בעלייה

אור מספר שבשוק העסקי יש כבר כמה שנים מחסור כללי ברואי חשבון. "משרדי רו"ח נלחמים על הבוגרים המסיימים את התואר. התנאים שהם מציעים, אפילו בזמן ההתמחות, משתפרים כל העת. רק לאחרונה עלה שכר המתמחים ב-35% לפחות והכל רק בגלל הביקוש הגובר למקצוע בשוק".

המכללה למינהל מובילה מזה מספר שנים במספר מקבלי רישיונות ראיית החשבון שיצאו ממנה. ב-2019, למשל, קיבלו את ההסמכה 1,600 בוגרים. רבע מתוכם היו בוגרי המכללה למינהל, האחרים הגיעו מכלל מוסדות הלימוד בארץ.

החוג, שבוגריו מקבלים BA במינהל עסקים עם התמחות בחשבונאות, מציע גם אפשרות לתואר כפול בחשבונאות ומשפטים (2 תארים נפרדים במסלול לימודי מקוצר) או בחשבונאות וכלכלה. "השילובים הללו נעשו מתוך תפיסה, שתארים אלה משלימים והופכים את הלומדים בהם לאנשי מקצוע רבי יכולות והשפעה", מסכם אור.