דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

ראיית חשבון – הדור הבא

הבנה טכנולוגית והיכרות מעמיקה עם עולם ניהול הסיכונים: אלו חלק מהכלים שיידרשו מרואי החשבון של העתיד
סטודנטים במכללה - תמונת אווירה | המסלול האקדמי המכללה למינהל

עולם ניהול ובקרת הכספים עובר שינויים מהותיים. כמו בכל תחומי העיסוק כמעט, גם בתחום זה תפקידים חדשים נוצרים, ותפקידים קיימים – משתנים. כזה הוא למשל תפקיד רואה החשבון הקלאסי.

"כיום, רואה החשבון נדרש לידע מעשי בהתמודדות עם מערכות המיחשוב הכבדות. הוא צריך להיות מסוגל להשתמש בכלים טכנולוגים כדי לבצע ביקורת"
רו"ח עו"ד אלי אור, ראש בית הספר לחשבונאות

רו"ח ועו"ד אלי אור, ראש בית הספר לחשבונאות במסלול האקדמי המכללה למינהל, מרגיע כי תפקיד רואה החשבון לא צפוי להיעלם, אך גם הוא צפוי לעבור שינויים מהותיים – חלקם כבר באים לידי ביטוי. "התפקיד הקלאסי של רואה חשבון הוא לערוך ביקורת של דוחות כספיים, ובעקבות הביקורת לתת חוות דעת אם הפעילות הכספית תקינה" מציין אור, "כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית האדירה השימוש בכלי הביקורת השגרתיים הולך ומצטמצם", הוא אומר.

עולם של ביג דאטה

כמות המידע שרואי החשבון נאלצים להתמודד איתם גדולה משמעותית מבעבר, ומצריכה שימוש בכלים טכנולוגים. "אנחנו בעולם של ביג דאטה", אומר אור, "המערכות הכספיות של חברות צוברות מאות אלפי נתונים ותנועות, ולא ניתן לבקר לבדוק אותן בשיטות שהיו נהוגות במאה הקודמת. כיום, רואה החשבון נדרש לידע מעשי בהתמודדות עם מערכות המיחשוב הכבדות. הוא צריך להיות מסוגל להשתמש בכלים טכנולוגים כדי לבצע ביקורת".

במסגרת לימודי התואר הראשון בחשבונאות הסטודנטים מקבלים כלים שיכינו אותם להתמודדות עם השינויים במקצוע, וניתן דגש רב על רכישת כישורים שיסייעו בהתמודדות עם השינויים הטכנולוגים. כך, כוללת התכנית התמחות בטכנולוגיות עסקיות, שנבנתה בשיתוף עם פירמות ראיית החשבון המובילות. ההתמחות כוללת קורסים העוסקים במסדי נתונים ו- BIG DATA, במערכות ERP, בניתוח מערכות לחשבונאים, ובכלי בינה עסקית (Business Intelligence & Data Mining) – והסטודנטים מקבלים במסגרתה כלים מתקדמים לתחקור וכריית מידע ו-ANALYTICS BIG DATA. בנוסף, כל הסטודנטים בתכנית לומדים קורס יישומי אקסל מתקדמים לחשבונאים. "הקורס נבנה בשיתוף עם משרדי רואי החשבון המובילים בישראל ובעולם", אומר אור, "במסגרתו הסטודנטים לומדים כיצד לבצע ביקורת תוך שימוש בכלים מתקדמים".

כמו כן, במטרה לסייע לסטודנטים לצבור ניסיון מעשי, הם לוקחים חלק בשנת הלימודים האחרונה בסדנה מעשית בה הם מתנסים בעבודת הביקורת. "ההתנסות בסדנה מדמה את העבודה המעשית לה יחשפו הסטודנטים במהלך ההתמחות ואחר כך – בעבודה", אומר אור.

האתגרים המימוניים של העולם העסקי

רבים ממי שמשתלבים בעולם ראיית החשבון שואפים להתברג בתפקידי ניהול כספים בחברות עסקיות, לאחר שצברו ניסיון בתחום ראיית החשבון. "האתגרים המימוניים, החשבונאיים והעסקיים איתם מתמודדים מי שעושים את המעבר הזה - שונים מבעבר", אומר אור, "הם נזקקים להבנה מעמיקה יותר בתחומים כמו ניהול סיכונים, ניתוח ניירות ערך ועוד".

במטרה לספק לרואי חשבון מנוסים את הכלים האלו, מוצעת תכנית ייחודית במכללה למינהל. התכנית -MBA במינהל עסקים לרואי חשבון עם התמחות במימון, חשבות וניהול פיננסי - הותאמה לדרישות הנוכחיות של השוק, ומאפשרת לרואי החשבון שמסיימים אותה להתברג ביתר קלות כמנהלי כספים בחברות ציבוריות. כך, כוללת התכנית קורסים ייחודים כמו ניהול סיכונים, ניתוח ניירות ערך, קורס מתקדם במיסים, סמינר לניהול כספים בחברות ציבוריות המועבר על ידי מנהלי כספים מובילים במשק ועוד.