דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה ההבדל בין דאטה לביג דאטה?

כמויות הדאטה שמייצרת האנושות היא אדירה ומייצרת אתגרים טכנולוגים רבים, כתוצאה הביקוש למדעני נתונים נמצא בעלייה משמעותית

כבר כמה שנים שצמד המילים "ביג דאטה" הפך לכזה הנזרק לחלל האוויר כמעט בכל הזדמנות. מה המשמעות של מונח זה? ומה ההבדל בין "סתם" דאטה לביג דאטה?

מה זה דאטה? דאטה הם נתונים הניתנים למדידה. דאטה יכול להיות כמות הסטודנטים הנמצאת בזמן נתון בכיתה, מספר התמונות בפרופיל של אדם מסוים בפייסבוק, והיא יכולה להיות המידות של דלת הבית שאתם רוצים להחליף.

מה זה ביג דאטה? ביג דאטה זה כמויות אדירות של דאטה, של נתונים. אלו הם נתונים שאינם מאורגנים לפי שיטה כלשהי, שמגיעים ממקורות רבים, בכמויות גדולות, בפורמטים מגוונים, ובאיכויות שונות.

כמויות הדאטה שמייצרת האנושות, באופן ישיר או באמצעות המכונות שהיא מפתחת, היא אדירה וככזו מייצרת אתגרים טכנולוגים רבים. אנחנו משתמשים ברשתות חברתיות, ולעיתים בכמה מהן במקביל, מייצרים מכונות הלומדות לתקשר אחת עם השנייה, קונים ברשת, מחפשים מידע במנועי חיפוש ועוד.

כל הפעולות האלו מייצרות מידע רב, שעבור עסקים מהווה מקור משמעותי להגדלת שורת הרווח שלהם, אבל לא רק עבורם - למידע הרבה הזה יש שימושים רבים בתחומי הרפואה, החברה, ההשכלה, הביטחון, החקלאות ועוד. ניהול הנתונים האינסופיים האלו הפך לתחום מרכזי בעולמות הטכנולוגיים. הניהול הזה מייצר מספר אתגרים משמעותיים - כיצד אוספים את המידע? כיצד מאחסנים אותו? כיצד מנהלים אותו? כיצד מנתחים אותו? כיצד שולפים אותו? וכיצד שומרים עליו בטוח?

ההכרח לפתח עוד ועוד טכנולוגיות שמקלות על ניהול כמויות הדאטה האדירות הפכה את תחום מדעי הנתונים לאחד מתחומי הלימוד האטרקטיביים ביותר, הן בשל האתגר והעניין הרב שהוא מייצר והן בשל הביקוש הרב שיש למדעני נתונים - בוגרי התחום.

תכנית התואר הראשון ב- Data science של המכללה למינהל מספקת ללומדים בה את הכלים להשתלב בעולם זה. הסטודנטים מקבלים במהלך התואר את הכלים הנדרשים על מנת להשתלב בתעשייה כמדעני נתונים. בין השאר עוסק התואר בתחומים הבאים: חשיבה סטטיסטית בסביבה רבת נתונים; חשיבה חישובית/תכנותית/אלגוריתמית; חשיבה מתמטית; יכולת אינטגרציה בין מדעי המחשב, סטטיסטיקה ומתמטיקה; בקיאות בבעיות האתיות, צנעת הפרט והאבטחה ועוד.