דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך מדע הנתונים משפיע על חיינו?

מהצעת פריטים שיוכלו לעניין אותנו בעת רכישה באתר של המותג האהוב עלינו ועד פיתוחים חדשניים בתחום הרפואה - כך הפך מדע הנתונים לרלוונטי בכל תחומי החיים

אנו חיים בעידן של כמויות הולכות וגוברות של מידע. כל פעולה שאנחנו עושים מייצרת מידע שיכול להיות בעל ערך - החנויות בהן אנחנו אוהבים לקנות, סוג האוכל שאנחנו אוהבים להכין בבית, החדשות שאנחנו מעדיפים לצרוך, הרגלי הגלישה שלנו ברשתות החברתיות, כמות התדלוקים שלנו בשבוע, תדירות הפעמים בהן אנחנו מושכים כסף מהכספומט ואפילו תוצאות בדיקות הדם שלנו.

לכל המידע הרב הזה שנוצר יש השפעה רבה על חיי היום-יום של כולנו. היכולת של גופים עסקיים כמו גם של גופים ציבוריים וממשלות לאסוף את המידע, לנתח אותו ולנהל אותו - הופכות את החיים של כולנו לקלים יותר, ופעמים רבות אף לבטוחים יותר.

תחום מדע הנתונים (data science) עוסק באיסוף, בניהול, בעיבוד ובניתוח של נתונים. ניתוח הנתונים, הסקת מסקנות ויצירת תחזיות מתבסס על כלים מעולמות ה-Big data והבינה המלאכותית (AI). תחום הבינה המלאכותית כולל תתי תחומים כמו למידת מכונה - Machine Learning: פיתוח ושימוש באלגוריתמים ללמידה סטטיסטית; למידה עמוקה - Deep Learning: פיתוח יכולות המאפשרות למחשב ללמוד מתוך דוגמאות; ראייה ממוחשבת: עיבוד אוטומטי של תמונות במטרה לייצר מהן מידע; עיבוד שפה טבעית: עיבוד והבנה של שפה על ידי מחשבים, ועוד.

משיפור השירות לצרכן ועד הצלת חיים

כיצד השימוש במידע וניתוחו בא לידי ביטוי בחיי היום-יום שלנו? זה מתחיל ביכולת שלנו לחפש תמונות ששמרנו בענן לפי קריטריונים ספציפיים, או להיות מסוגלים לתרגם מילים לאינספור שפות תוך שהמחשב משמיע לנו את אופן ההגייה הנכון שלהן.

ארגונים עסקיים, לדוגמה, יכולים להשתמש במידע שנאסף על מנת להתאים ללקוחות הצעות מיוחדות עבורם. כולנו מכירים את הפרסומות המותאמות אישית, או את הפריטים שמוצעים לנו בעת תהליך רכישה שקולעים בדיוק לטעם שלנו. ארגונים עסקיים יכולים להיעזר במידע שנאסף ונותח גם על מנת לייעל תהליכים שונים ולשפר את שורת הרווח. כך למשל הם יכולים לנתח איפה נתקעים תהליכי רכישה באתר ומדוע ולשפר את שירות הלקוחות שלהם על ידי קיצור זמני המתנה וניתוח תכני השיחות.

גופי ציבור כמו רשויות מקומיות יכולים לנטר מידע המגיע מתושבים כדי לשפר את איכות החיים בתחומן, וממשלות יכולות לתקשר באופן טוב יותר עם אזרחיהן ולספק להם סביבה בטוחה יותר.

אבל מדע הנתונים לא בא לידי ביטוי רק בתחומים אלו. היכולת לפתח מכונות ש"חושבות", הביא לעולם את הרכבים האוטונומיים המסוגלים לנהוג ללא מגע יד אדם בהתבסס על אינסוף תסריטים שנאספו ונותחו, אליהם לומדים הרכבים להגיב.

תחום נוסף בו יש למדע הנתונים תרומה רבה הוא תחום הרפואה - היכולת של מכונות לאתר בעיות רפואיות ולהתריע עליהן עשויה לשפר משמעותית את איכות החיים של מטופלים ולהקל על העומס הרב בו מצויות מערכות בריאות רבות. כך למשל, כבר כיום ישנם פיתוחים המאפשרים לעקוב אחרי קשישים המתגוררים בביתם ולאתר האם חלה הידרדרות במצבם. פיתוחים נוספים מאפשרים ניתוח תוצאות של בדיקות שונות על ידי מחשבים, זיהוי גורמי סיכון למחלות כרוניות, ואף ניהול סיכונים בבתי החולים. לכן, אין זה פלא כי מערכות בריאות בכל העולם פועלות לאפשר ניצול מרבי של כמויות המידע האדירות הנצברות בבתי החולים ובמרפאות בקהילה.

השימוש במדע הנתונים בא לידי ביטוי גם בניתוח הנתונים הנאספים על ידי לוויינים מהחלל. מידע זה יכול לנבא תופעות טבע שונות כמו בצורת, התפרצויות הרי געש קרובות, זיהום מקורות מים, סטטוס יערות, תזוזות של קרחונים, ועוד.

אין זה פלא, אם כן, כי אנשי מקצוע בתחום מדעי הנתונים הפכו למבוקשים ביותר בשנים האחרונות. אחת התכניות הרלוונטיות ביותר למי שרוצים להשתלב בתחום היא מדע נתונים לתואר ראשון .B.Sc של המסלול האקדמי המכללה למינהל.

תכנית הלימודים נבנתה בהתייעצות עם אוניברסיטאות מובילות בארה"ב והיא מתעדכנת באופן רציף ודינמי על פי הדרישות המתעדכנות של האקדמיה והתעשייה. בוגרי התכנית מקבלים הכשרה מעשית ותיאורטית ורוכשים כלים בתחומים: חשיבה סטטיסטית בסביבה רבת נתונים, חשיבה חישובית/תכנותית/אלגוריתמית, חשיבה מתמטית, כישורי עבודת צוות, ידע רלוונטי בבעיות האתיות, צנעת הפרט והאבטחה ועוד. עם סיום התואר, ולעיתים אף במהלכו, יוכלו הסטודנטים להשתלב בשוק בו הביקוש לעובדים נמצא בעלייה משמעותית.