דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים
ככל שהאתגרים הניצבים בפני חברות הולכים וגוברים, כך גובר הצורך במנהלי ובמנהלות חדשנות. מה הכישורים הנדרשים לתפקיד ומדוע ההגדרה שלו צריכה להישאר מעורפלת?

מנהלי ומנהלות חדשנות הם כבר שנים לא מעטות חלק בלתי נפרד מהנוף הארגוני. התפקיד הזה הלך והתפתח לאורך השנים, וכיום הוא מורכב יותר, וחיוני יותר מאי פעם. בעידן של התחממות גלובלית, הזדקנות האוכלוסייה, התפוצצות של מידע, תחרות, וכמעט כל דבר הומצא או נעשה כבר - נדרשים פתרונות יצירתיים וחדשניים באינספור תחומי החיים.

אם בעבר מנהלי חדשנות היו נדירים יחסית, היום ניתן למצוא בארגונים רבים את התפקיד, בין אם הוא מוגדר כמנהל/ת חדשנות, סמנכ"ל/ית חדשנות או במקרים רבים מצמידים למנהל מוכשר אחריות על החדשנות כמו "מנהל שיווק וחדשנות". כך, מועסקים היום מנהלי חדשנות בארגונים תעשייתיים, חברות טכנולוגיה, ארגונים ציבוריים, ארגונים מהעולם הפיננסי, ארגונים בתחום הבריאות, וגם ארגונים בתחומי החינוך, המגזר השלישי ועוד.

ד"ר גוין סאס, דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל, חוקר, מרצה, מומחה בתחומי החדשנות והחשיבה היצירתית וראש התכנית ללימודי יזמות (עיצוב חדשנות ויזמות) אומר כי העובדה שהתפקיד הפך לכה נפוץ היא חלק מההבנה של ארגונים שמנוע הצמיחה העיקרי שלהם הוא חדשנות. "חדשנות באה לידי ביטוי באופנים רבים", הוא אומר, "בין אם זו חדשנות מוצרית הפשוטה יחסית להבנה, או חדשנות שירותית שמשלבת מהלכים יוצאי דופן בתחום השירות, ואף חדשנות תרבותית - איך מנהלים תרבות ארגונית מצמיחה, איך משמרים עובדים. בבסיסה חדשנות היא הדרך להביא ערך לארגון ולייצר/לעשות דברים אחרת".

אנשים של חיבורים

כפועל יוצא, ממנהל/ת החדשנות נדרש ללמוד את הארגון לעומק ואת הסביבה המורכבת בה הוא פועל ולמצוא דרכים לייצר ערך עבורו - בעיקר בתקופות מורכבות. "אחת הטעויות הנפוצות היא המחשבה כי תפקידו של מנהל החדשנות מתמצה בלעשות חיבור בין צרכי הארגון לטכנולוגיות שיסייעו בהתמודדות עם צרכים אלו", אומר ד"ר סאס, "אבל התפקיד מורכב הרבה יותר. זה תפקיד שמהותו שילוב וחיבור בין החלקים השונים בארגון כדי לשפר ולהביא ערך גדול יותר במגוון תחומים: שיפור חווית הלקוח, גיוס טלאנטים, ייעול תהליכים שונים ועוד".

מה התכונות הנדרשות ממנהלי חדשנות? קודם יצירתיות. מנהל חדשנות צריך להיות בן אדם שמסוגל לייצר רעיונות רבים ומהם לבחור, יחד עם אנשים נוספים, את הכיוונים הנכונים לארגון. בנוסף נדרשת פתיחות לרעיונות ויכולת לייצר חיבורים שאינם סטנדרטים. "מנהל חדשנות צריך להיות אדם שיכול לראות את הפוטנציאל של חיבורים שאינם רגילים, הוא צריך להיות מסוגל לנהל פרויקט ולהוביל תהליך, ובעיקר - הוא צריך להיות בעל יחסי אנוש טובים", אומר ד"ר סאס, "כדי ליצור ערך נוגעים בהרבה מחלקות ואגפים. צריך להיות מסוגלים לאחד ולחבר בין כל האנשים".

התפקיד נבנה מתוך הערפול

ד"ר סאס מאמין כי בשנים האחרונות, ככל שהתחרות מתגברת בעולם העסקי, התפקיד של מנהל החדשנות הופך להיות יותר מאתגר. "מנהלי חדשנות פועלים בסביבה מאתגרת ונדרשים לעבוד עם מורכבויות שונות ובאזורים לא ברורים - יותר מבעבר".

כפועל יוצא, הוא אומר, ההגדרה של התפקיד אינה יכולה להיות מקובעת וקבועה. "על ידי כך שאנחנו מגדירים את התפקיד - אנחנו פוגעים בעצם הרעיון של חדשנות. התפקיד הזה משתנה כפי שהעולם העסקי וחברתי משתנה והוא נבנה מתוך הערפול הזה. דווקא ממקום שבו אין הגדרות יכול להיבנות תפקיד מנהל החדשנות, כי הוא אינו מוגבל לשום דבר, זה קצת מטורף אבל אם זה לא רעיון מטורף זה לא רעיון טוב".