דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

קורס קיץ בלימודי חדשנות: נחשפים לאקו-סיסטם הבינלאומי

סיורים בנוקיה, SuperCell, מוסדות אקדמיים מובילים, אקסלרטורים ובמרכזי חדשנות בפינלנד ובאסטוניה, לצד מפגשים עם השגרירה של ישראל, בכירים התעשייה ויזמים מקומיים היו רק חלק קטן מסמסטר הקיץ בתכנית התואר השני בעיצוב חדשנות ויזמות. רותם דרמון, סטודנטית בתכנית: "הסיור הביא את כל מה שלמדנו בתואר למונחים פרקטיים"

 

חלק בלתי נפרד מלימודי התואר השני בעיצוב חדשנות ויזמות של המכללה למינהל הוא קורס קיץ בחו"ל הנערך מדי שנה, במקומות שונים ברחבי העולם. תכנית התואר השני בעיצוב חדשנות ויזמות משלבת ידע אקדמי תיאורטי לצד התנסות מעשית, וכוללת בתוכה מגוון רחב של התנסויות עבור הסטודנטים והסטודנטיות.

במסגרת סמסטר הקיץ האחרון נסעו הסטודנטים והסטודנטיות למפגש לימודי-מעשי בפינלנד ובאסטוניה. בשנים קודמות נערכו סיורים בברלין, בברצלונה ובניו-יורק. הלסינקי, בירת פינלנד וטאלין, בירת אסטוניה, נבחרו כיעד לקורס הקיץ הנוכחי מכיוון ששתיהן ערים הנתפסות כזירות של עשייה חדשנית משמעותית.

"פינלנד וישראל דומות מאוד בהרבה מובנים", אומרת רעות שלום, קצינת החינוך של פיקוד דרום המשרתת בקבע, וסטודנטית בתוכנית, "שתיהן בעלות אוכלוסייה דומה מבחינת הגודל, ושתיהן נחשבות למדינות יזמיות. אבל למרות הדמיון יש גם לא מעט שוני באופן בו מתייחסים בפינלנד לחדשנות ויזמות וודאי באופן שבו עושים עסקים".

לימודי יזמות כחלק מתכנית הלימודים הפינית

שלום מספרת כי בחרה בתכנית מכיוון שחיפשה תואר פרקטי. "יש בתכנית הזו הרבה דברים שרלוונטיים לעולם העבודה של היום. מקבלים בה כלים פרקטיים שמסייעים לחשוב אחרת, לנתח סיטואציות באופן חדשני, מעודדים עבודת צוות, ויש המון הפרייה הדדית עם סטודנטים וסטודנטיות מרקעים שונים. ובנוסף, מקבלים המון הזדמנויות להתנסות מעשית".

לדבריה, סמסטר הקיץ סיפק למשתתפים ולמשתתפות בו הזדמנות לראות כיצד אקו-סיסטם יזמי וחדשני פועל במדינות שמובילות בתחומים האלו. "המסע היה בנוי בצורה מדהימה", היא אומרת, "פגשנו חברות מובילות בתחומן כמו נוקיה ונוספות, סיירנו במרכזי חדשנות, ופגשנו יזמים מתחומים שונים". כך, היא מספרת סיירו הסטודנטים והסטודנטיות בחברת Swappie, המקדמת אג'נדה ירוק ומחדשת אייפונים משומשים לשימוש חוזר.

"היה מרתק לראות מה קורה באסטוניה", היא מוסיפה, "זה מדינה שמשקיעה משאבים רבים ביישום תהליכי חדשנות. הכול שם מכוון דיגיטל, למשל". על שתי המדינות היא אומרת כי הן מקדמות רב תרבותיות מתוך הבנה כי זה מקדם חדשנות ויצירתיות, וגם מעודדות הגירה. "בפינלנד היה מרתק לראות את ההשקעה האדירה בחינוך, מגיל אפס ועד האוניברסיטה. הכיתות שם קטנות משמעותית ממה שאנחנו רגילים בארץ, ולומדים יזמות מגיל צעיר מאוד".

לדבריה, הסיור הביא לידי ביטוי בפועל את כל מה שנלמד בתכנית. "פגשנו חברות מצליחות ששרדו קשיים משמעותיים כמו נוקיה, סיירנו בחברות שיש להן רעיון מדהים אבל היו צריכות להתמודד עם אתגרים שלא חשבו עליהן כשיצאו לדרך וראינו כיצד הן התמודדו איתם. לראות את הדברים בעיניים, לדבר עם אנשים - זו השיטה הכי טובה ללמוד. קורס הקיץ היה אחד הגורמים שגרמו לי להירשם לתכנית מראש. זה פותח את הראש,
ומייצר למידה אמיתית".

חשיפה לשיטות עבודה שונות המייצרות זמן לחדשנות

גם רותם דרמון, מעצבת גרפית בכירה בקבוצה בשטראוס, וסטודנטית בתכנית, מציינת כי הנסיעה הלימודית, תרמה לה משמעותית. "המפגשים עם היזמים והסיורים בחברות ובמרכזי החדשנות, מראים כיצד הדברים מתקיימים בפועל - במדינות אחרות. אנחנו עובדים בעולם גלובלי וחשוב להיפתח ולחוות תפיסות שונות, להיחשף לדרכי עבודה אחרות".

לדבריה שיטות העבודה השונות יכולות לייצר הרבה פתיחות וקבלה. "החשיפה לחברות שעובדות אחרת - פותחת את הראש. עשינו, לדוגמה, סיור בחברת גיימינג מובילה, שבהשוואה לחברות דומות מעסיקה פחות עובדים, ועובדים בה פחות שעות אבל הרווחיות שלה בהשוואה למתחרים זהה. נשאר שם יותר זמן להשראה וזה מייצר יצירתיות ומוביל בסופו של דבר לעבודה יעילה יותר".

גם דרמון מדגישה את העידוד הרב שיש במדינות האלו לקידום יזמות וחדשנות, ואף לנושא הקיימות. "כמעט כל מיזם חדש שקם במדינות האלו קשור לתחום הקיימות", היא מציינת, "הסיור הביא את כל מה שלמדנו בתואר למונחים פרקטיים", היא מסכמת. "כל מה שלמדנו בא לידי ביטוי בשטח. נפגשנו עם יזמים, מנהלי חברות ומנהלים של מרכזי חדשנות ושמענו מהם איך נראה תהליך העבודה שלהם - נחשפנו לפרקטיקה של כל מה שלמדנו למעשה כתיאוריות".

ד"ר גווין סאס, דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות, מציין כי סמסטר הקיץ, לצד הנטוורקינג החשוב שהוא מייצר, מתקיים לאחר השנה הראשונה ללימודים בה הסטודנטים והסטודנטיות לומדים להכיר לעומק את עולם היזמות הישראלי ומקבלים את הכלים הנדרשים כדי לפתח מיזמים החל משלב הרעיון. "אחת המטרות המרכזיות של הסיור היא לחשוף אותם לשיטות עבודה אחרות. תהליך הפיתוח ותהליכי המחקר בפינלנד, למשל, שונים לחלוטין ממה שקורה בארץ, והחשיפה לשוני הזה תורמת להם משמעותית להמשך דרכם המקצועית והאקדמית בתואר".