דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

ה"לוחש ל- AI" – בינה מלאכותית בשירות המעצב

בינה מלאכותית, או בשמה המלא Generative Artificial Intelligent, קיימת כבר כמה שנים בצורות שונות, כמו בוטים, אפליקציות, מכוניות ובתים חכמים. אמנם התלהבנו מהחידושים הללו, אך קבלנו אותם בצורה מדודה תוך התייחסות אליהם כמו לכל התקדמות טכנולוגית אחרת.


בתחילת 2023 החלה מהפכה, כאשר הכלים הללו הועמדו לרשות הציבור ונפתחו לכלל האוכלוסייה העולמית. הייתה לכך השפעה של כדור שלג על "מרוץ החימוש הטכנולוגי", כאשר חברות טכנולוגיה גדולות כגון: מיקרוסופט, אמזון, מטה וגוגל הבינו את הפוטנציאל הגדול של סביבות אלו ואת הצורך בפיתוח אפליקציות תומכות וסביבות עבודה.

אחת החברות החזקות בתחום זה היא OpenAI, שהשיקה את Chat GPT, מחולל טקסט חכם שיכול לענות על שאלות, לסכם טקסט ולחבר מיילים. מוצר זה לא היה הראשון, אך עורר את החברות הגדולות להשקיע סכומי כסף ומשאבים גדולים מאוד במחקר, פיתוח ואימון מכונות. עד כדי כך שחברה כמו מטא לדוגמא, שעד כה השקיע כסף במחקר ופיתוח בתחום המציאות המדומה והרבודה במה שקראה לו ה-"Metaverse"  צמצמה פעילות זו והפנתה את מרב משאביה לתחום פיתוח הבינה המלאכותית. רק ברבעון הראשון של 2023 פותחו הרבה מאוד כלים ויישומים לשימוש בבינה מלאכותית, עם הבטחה שיבואו עוד.

בתחום העיצוב נראה שינוי גדול מאוד ופריצת גבולות משמעותית, כאשר יכולת הבינה המלאכותית לייצר או לעצב כל דבר על ידי הגדרת משפט או שילוב תמונות ווידאו פתחה אפשרויות חדשות ליצירתיות. כיום, מעצבים יכולים לקבל רעיונות ולייצר כמעט כל מחשבה שעולה בראשם, מה שיהפוך בעתיד הקרוב מקצועות כגון: מעצבים, גרפיקאים, עורכי וידאו, מעצבי מוצר ואמנים דיגיטליים ועוד,  לכאלו שיצטרכו לרענן את הגבולות הטכנולוגיים והיצירתיים שלהם ע"י הוספת כלי הבינה המלאכותית לכלי העבודה שלהם.

הכוח של המעצב החדש לא יהיה בדרך או בכלי שבו ישתמש כדי להוציא את התוצאה הטובה ביותר, מכיוון שבינה מלאכותית תוכל לעשות זאת עבורו. במקום זאת, כוחו של המעצב יהיה ביכולתו לתקשר עם מגוון כלי AI, להשתמש בהם לטובתו המקצועית ולשלוט במוצרים שה-AI מייצר. התפקיד החדש של המעצב יהיה לשמש "הלוחש ל-AI", לעבוד עם הכלים הללו כדי להיות חלק משוק העבודה החדש.

מעצבים מכל תחום יצטרכו לאמץ ולדעת לעבוד עם כלים אלו על מנת להצליח בתעשייה. אקדמיות לעיצוב חייבות גם הן, לשנות את הדרך שבה הן חושבות ומלמדות ויהיו חייבות לשלב כלים אלו בתהליך הלמידה. מחובתם יהיה לא רק לחשוף את התלמידים לכלים אלו אלא גם להבין שהם יהיו חלק מארסנל הכלים שחייב להיות לסטודנט לעיצוב בסל הכלים שלו ללמידה, התנסות ומחקר.

על הסטודנטים ללמוד שכלים אלו לא נועדו להחליף את היצירתיות שלהם אלא להעצים אותה. על ידי לימוד הסביבה הטכנולוגית וידיעה כיצד להשתמש בכלים אלו, הם יכולים לחקור, לנתח, לפתח רעיונות חדשים ולייצר מוצרים ויזואליים שאולי היו מורכבים בעבר. זה יכין אותם לשוק העבודה, ויהפוך אותם למוכנים ומתאימים לתחום המתקדם במהירות של AI. החל משנת הלימודים 2023-2024, בית הספר לעיצוב וחדשנות פותח קורס חדש שיעסוק בתחומים אלו, מתוך מטרה לחשוף את הסטודנט לכלים החדשנים בתחום הבינה המלאכותית בדגש על עיצוב ולתת כלים מקצועיים לעבודה בתחום זה.

תוך אימוץ הכלים הללו, חשוב לקחת בחשבון גם את הצד ה"אפל" יותר של AI. שימוש לא נכון בכלים רבי עוצמה אלה עלול להוביל ל- Deepfake, מידע מוטעה, בעיות אתיות, הפרות של זכויות יוצרים ועוד. חשוב לאנשי מקצוע לשמור על גבולות ולהשתמש בכלים הללו באחריות, כדי ליצור עולם טוב יותר ויצירתי יותר עם השפעה חיובית.

לסיכום, בינה מלאכותית כאן כדי להישאר, ועלינו לאמץ אותה, ללמוד ממנה ולפתח הבנה כיצד היא יכולה להועיל לאנושות ולתעשיית העיצוב. עלינו ללמוד לעבוד יחד עם כלי הבינה המלאכותית כדי להיות יצירתיים, חדשניים, מקוריים, אך תמיד לעבוד ולייצר בגבולות הטוב!

הכתבה נכתבה ע"י ענבל שטרייכמן-טל, רכזת תחום מחשוב וחדשנות דיגיטלית בבית הספר לעיצוב וחדשנות.