דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

האם בינה מלאכותית יכולה להיות יצירתית?

עולם ה-AI הופך בימים אלה מטרנד נחמד להשתעשע בו, לטכנולוגיות בעלות אופק לא ברור, עם אזהרות לעתיד מעורר חשש. איך ישפיע עולם הבינה המלאכותית על עולם היצירה ועל מקצועות העיצוב?

לאחרונה הוצגו על קירות תערוכת הפופ אפ במלון אימפריאל בתל אביב עבודות פנטסטיות, שזכו לתשומת לב לא קטנה. היו אלה עבודות שנוצרו על ידי יאיר קיבאייקו במנוע הבינה המלאכותית הוויזואלי Midjurney. האם העבודות הן באמת אמנות לשמה או שמא פקודות שהומרו לאלמנטים ויזואלים ותו לא? האם יאיר קיבאייקו הוא אמן?

נדמה ש-AI – עולם הבינה המלאכותית – הפך מגל חביב לצונאמי ממשי ועכשיו, מתרבים הקולות הקוראים להאט את הקצב כדי לבחון היבטים שונים והשלכות של הטכנולוגיה.

האם אנחנו לפני צמיחה או כלייה ואיך יושפע מהטכנולוגיה של ה-AI עולם העיצוב והתקשורת החזותית? שאלנו את מיכל קסטיאל, מעצבת, ראש התכנית לתקשורת חזותית במרחב במכללה למינהל ומובילת המעבדה לחשיבה עיצובית וחדשנות בתואר השני במכללה.

מה את חושבת באופן כללי על כלים כמו ChatGPT ו-Midjourney?

"העתיד הכללי והכלכלי לא בהכרח ברורים כרגע. פערים וקיטוב שמגיעים בעקבות ידע טכנולוגי או הטמעה של טכנולוגיה בעולם, ידועים לנו משחר ההיסטוריה. טכנולוגיות משנות חיים כמו ה-AI ישנו את איזוני הכלכלה העולמית בכל תחום כמעט", אומרת קסטיאל.

"עם זאת, כשקוראים דו"חות כלכליים מבינים, שדווקא היכולת של הבינה המלאכותית תעזור לנו להשקיע יותר זמן בחלקים המשפיעים, היצירתיים והמהנים ביותר בתפקידים שלנו, ותחסוך זמן יקר עם יתר המשימות ואפילו מייצרת עבורנו פתרונות משמעותיים. ההשלכות של הבינה המלאכותית על העולם, בכל תחום, הן עצומות, עם פוטנציאל לחולל מהפכה בתעשיות, להניע חדשנות ולהגביר את הצמיחה הכלכלית העולמית".

איך, לדעתך, ישנה תחום ה-AI את חייהם של אנשי המקצוע בתחומי התקשורת החזותית, העיצוב והאמנויות בכלל?

"כל מקצועות העיצוב, כפי שאנחנו מכירים אותם, עומדים להשתנות בתקופה הקרובה. לבינה המלאכותית צפויה להיות השפעה רחבה ומשמעותית מאוד על עתיד העיצוב לדעתי, ואנחנו כבר רואים את זה מתהווה לנגד ענינו.

"זה מתחיל מיישומי למידת מכונה, המספקים פתרונות עיצוב מדויקים, פשוטים יותר ומהירים יותר, ועד ליכולות הסוחפות של מציאות רבודה משוכללת ועולמות ה-Motion. יש בטכנולוגיות החדשות פוטנציאל עיצובי עצום, שיש ללמוד אותו לעומק. אנחנו רק בתחילת הלמידה על יכולות שיתוף הפעולה בין המעצב לבינה המלאכותית".

קסטיאל מספרת שאל תחום התקשורת החזותית, החלו לאחרונה לחדור טכנולוגיות אלו לתחום של גרפיקה בתנועה וטיפוגרפיה, שהיו עד עתה תחומים השמורים למעצבים עם יכולות מאוד גבוהות ומאוד ומדויקות. "אז כש- FontJoy (תוכנה טיפוגרפית) משתמשת באלגוריתמים כדי לדייק, לעזור וליצור במהירות גופנים חדשים או שילובים בין גופנים, תוך הצגת תוצאות באיכות גבוהה, זה משנה את עולם הטיפוגרפיה, אבל ברור שעדיין צריך את המעצב כאוטוריטה ביקורתית בתהליך", היא אומרת. "מה שבטוח הוא, שתפקידה של הבינה המלאכותית ככלי רב עוצמה משנה כבר עכשיו את האקדמיה ואת עולם העיצוב".

איזה תחומים לדעתך יושפעו בעיקר מטכנולוגית ה-AI?

"ככל שהבינה המלאכותית תתקדם יותר, אנחנו חייבים להיות מוכנים שהיא תמלא תפקיד משמעותי יותר בעולם כולו ולא נראה לי שיהיה תחום שלא יושפע ממנה כולל עולמות הטיפול", אומרת קסטיאל.

"בעולם העיצוב, הייתי מהמרת שמה שיושפע ממנה הכי הרבה יהיה עולם הדימויים, כולל דימויים בתנועה והמציאות הרבודה, שכבר מבססים עגינה משמעותית בעולמות השיווק ועולמות התכנון והגנרטיביות. עם זאת, יש גם חסרונות לשימוש והטמעה של הבינה המלאכותית בתהליך העיצוב. אחד החסרונות הבולטים יהיה אובדן מקומות עבודה למעצבים. אחרי הכל, הבינה המלאכותית עשויה להפוך תהליכי עיצוב מורכבים שדורשים זמן ביצוע, המבוצעים בדרך כלל על ידי מעצבים, לפשוטים קלים ומהירים. זה יהיה בעל השפעה משמעותית על עולם העיצוב, בעיקר על הדור הבוגר יותר".

האם לדעתך כלים אלה יכולים לתרום ליצירתיות או רק לשבש אותה?

"מאז ומעולם אנחנו למדים כי שיתוף פעולה בין בני אדם למכונה, הם בעלי יכולת מקסום פוטנציאל מירבי של שני הצדדים. בתהליך העיצוב, על אחת כמה וכמה, יש לבינה המלאכותית יכולת לקדם משמעותית את התהליך היצירתי, בכך שהיא תסייע ליצור רעיונות חדשים, תציע אופטימיזציה ודיוק של תהליכי עיצוב, ומהירות של בריאת העיצובים כמו גם ריבוי הצעות עיצוב, שיעזרו למעצבים לברוא עולם שלם של החלטות מושכלות יותר ומקדמות יצירתיות".

"מעצבים אנושיים יוכלו תמיד לספק את הצד היצירתי, את החשיבה החדשנית והגמישות המחשבתית, את האינטואיציה ומעל לכל – את האתיקה שתידרש פה כל כך, בעוד שכלים המופעלים על ידי בינה מלאכותית יוכלו להציע יעילות, דיוק ותובנות מבוססות סטטיסטיקות ונתונים. בעבודה משותפת, הם יוכלו ליצור עיצובים חדשניים פשוטים ומהירים וככה תקודם היצירתיות החדשה".

מה לדעתך יהפוך ללא רלוונטי ככל שה-AI יהיה יותר שימושי ומתקדם?

"לא סביר שהבינה המלאכותית תחליף לחלוטין מעצבים אנושיים, לפחות לא בעתיד הקרוב, אני מקווה. מעצבים אנושיים הם בעלי יכולות יצירתיות גבוהות, חדשניות, ייחודיות ומלאות ניואנסים של תאוריה וביקורת וכמובן אתיקה. כל זה לא ניתן לשכפול לחלוטין על ידי בינה מלאכותית. במקום זאת, אנחנו ממש צריכים לראות את הבינה המלאכותית ככלי המשלים ומשפר את כישוריהם של מעצבים אנושיים, מה שיוביל לעיצובים יעילים ממש, חדשניים ורחבים יותר", היא אומרת באופטימיות.

מתי ואיך תחומי ה-AI ישתלבו במערכת הלימודים של המכללה למינהל?

"כבר עכשיו הכנסנו לתכנית הלימודים בשנה הנוכחית, במסגרת קורסImage Making, עבודה עם מחוללי דימויים. אנחנו מלמדים כבר כמה שנים את עולמות ה-AR (מציאות רבודה) וה-VR (מציאות וירטואלית), כמו גם קורס שבסיסו ג'רנטיבי שנקרא CAD CAM ועוסק בקשר בין עיצוב מכונה וייצור".

"בקורס משותף עם בית ספר לחינוך, הסטודנטים מעצבים בעזרת בינה מלאכותית חללי למידה מבוססי פדגוגיה חינוכית נבחרת כמו חינוך מונטסורי, דמוקרטי וכו', ולתכנית הלימודים הבאה אנחנו כבר מקצים נתח גדול יותר לקורסים כמו עיצוב ג'נרטיבי שהוא תהליך מונחה בינה מלאכותית, המאפשר לייצר אינספור אינטראקציות עיצוב המבוססות על קבוצה של פרומטים. אנחנו גם לומדים טיפוגרפיה בתנועה בתחום המושו ופורמטים טיפוגרפים מבוססי בינה, ו'לדבר עם מכונה' זה אחד הקורסים המעניינים שנלמד בעתיד".

לסיום, מבקשת קסטיאל לסיים באמירה מעוררת מחשבה ביחס לעולם העיצוב והחיבור לבינה המלאכותית מפי אחד המעצבים המשפיעים והחשובים ביותר בעולם היום, ברוס מאו: "למעשה, השאיפה הסודית של עיצוב היא להיהפך לבלתי נראה, להיטמע בתרבות, להיעלם ברקע. הביטוי הגבוה ביותר של הצלחה בעיצוב הוא להימצא בכל מקום, להפוך למובן מאליו".