דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

על חשיבות השימוש באור טבעי בעיצוב פנים – אור טבעי כאלמנט עיצובי

עד כמה חשוב האור הטבעי בתכנון חללים פרטיים וציבוריים, ואיך ניתן לתכנן תאורה באופן מיטבי בסביבות בהן אין אור טבעי. ציפי פרנק, מומחית לתאורה אדריכלית ומרצה במכללה, מסבירה

לאור טבעי יש השפעות חיוביות רבות על חיינו. מחקרים רבים הוכיחו כי לחשיפה לאור טבעי יש השפעה חיובית משמעותית על בריאותנו הפיזית והנפשית. קיימם מחקרים שונים המראים, למשל, כי חשיפה לאור טבעי בבתי חולים מסייעת בקיצור זמני ההחלמה ומקצרת את זמני השהייה.
עוד הוכח כי לחשיפה לתאורה טבעית יש השפעה מיטבית על עובדים - היא מגבירה את התפוקה, ומגבירה את שביעות הרצון הכללית.

החשיבות של חשיפה לאור טבעי מחלחלת יותר ויותר לתודעה בעיקר בעידן בו חשיבות ה-well being תופסת תאוצה - במקומות העבודה
וגם בחיים הפרטיים.

לכן, אין זה פלא כי מוקדשת יותר מחשבה לאופן בו ניתן להשתמש באור טבעי בתהליכי עיצוב פנים - בסביבות ציבוריות, ובבתים פרטיים.
ציפי פרנק, מעצבת, מתכננת, מומחית לתאורה אדריכלית, ומרצה בתואר ראשון בעיצוב פנים בקורס תכנון תאורה, מציינת כי
הסוגיה כיצד השימוש באור טבעי והדרך שבה הוא נכנס למרחב משפיעה עלינו, הופכת בשנים האחרונות למשמעותית יותר ויותר גם באסתטיקה
של עיצוב החלל וסביבת המגורים.

פרנק, העומדת בראש איגוד מעצבי התאורה הישראלי ICLD ובעלת משרד לעיצוב ותכנון חלל וסביבה עם התמחות בתאורה אדריכלית לסקטור הציבורי והפרטי, משלימה בימים אלו את הדוקטורט שלה באוניברסיטת EGS בשוויץ. "חשוב להבין קודם כל מה היא תאורה טבעית", אומרת פרנק, "תאורה טבעית היא כל דבר שקורה בטבע וללא יד אדם - אור שמש, ברק, אור הגחליליות, האור שמפיצים דגי חשמל ועוד".

תאורה המדמה אור טבעי - פתרון מצוין אבל יקר

לתאורה טבעית כאמור יש השפעות חיוביות רבות, ולכן מקדישים חשיבות רבה לאופן שבו עושים בה שימוש בבתים במרחבים פרטיים וציבוריים - בתי אבות, בתי כלא, בתי ספר, משרדים ועוד.

על אף העובדה שישראל היא מדינה עתירת שמש, עדיין לא ניתן להבטיח כי כל תכנון אדריכלי או תכנון של חלל יאפשר חשיפה לאור טבעי.
"היום כאשר בונים משרד חדש לא ניתן להבטיח כי בכל חלקיו תהיה חשיפה לאור טבעי. הרי לא ניתן להבטיח כי המשרד כולו יהיה מוקף חלונות, ושכל העובדים יעבדו בחלל עם חלון. בדרך כלל במשרדים נוצרת היררכיה - המנהלים הבכירים מקבלים משרד עם חלון, גם חדר הישיבות מתוכנן כך שיהיה עם חלון. בסופו של דבר, פעמים רבות, מי שעושים את העבודה הסיזיפית יושבים בכוכים ללא אור טבעי, בלי שום קשר עין עם החוץ, חשופים לאותו אור לבן בוהק, ללא השתנות הטבעית שקורית בחוץ, לאורך כל היום", היא אומרת, "בגלל המגבלות האלו חשוב לדבר לא רק על תאורה טבעית אלא גם על תאורה מלאכותית ועל עיצוב תאורה".

פרנק מציינת כי קיימות כיום מערכות המדמות אור טבעי, המתאימות לשימוש במקומות בהם לא ניתן ליהנות מתאורה טבעית כמו במרתפים או חללים גדולים המשתרעים על מאות מטרים רבועים. "אלו מערכות מתוחכמות שיודעות לדמות את הטווחים השונים של האור מהזריחה עד השקיעה - כאשר לכל טווח יש השפעה שונה על הסביבה המוארת", היא מסבירה, "כאשר התקינו בבתי חולים את המערכות האלו קיבלו תוצאות מדהימות של קיצור ימי האשפוז, מרוצות גבוהה יותר של המטופלים, וירידה בכמות התרופות שנרשמו בכמעט 50%".

המערכות האלו, בהן עושים שימוש גם במשרדים, לא מתאימות לכל משתמש בגלל מחירן הגבוה. חברות קטנות ובינוניות החשופות ליתרונות המערכת, שוקלות שיקול כלכלי האם הן מעוניינות להשקיע או לא וליהנות מיתרונות רבים לרווחת העובדים במשרד, כמו גם אנשים פרטיים שרוב היום נמצאים מחוץ לבית והמערכת לא תשפיע עליהם. "כאן נכנס תכנון תאורה כתחום שיכול לספק את הפתרון הרצוי", אומרת פרנק.

תכנון תאורה אדריכלית הפך למקצוע מבוקש

פרנק מלמדת את התחום כבר שנים לא מעטות, ומדגישה את העלייה הרבה במודעות אליו ואת הדרישה למתכנני תאורה בפרויקטים רבים -
פרטיים ציבוריים - לתאורת פנים וחוץ. "חלה קפיצה אדירה משנת 2010 בהבנת חשיבות תחום תכנון התאורה למרות שהוא קיים משנת 1969.
היום כבר מדברים על מדע התאורה לצד האסתטיקה, ותכנון תאורה אדריכלית הופך למקצוע מבוקש ונדרש".

תכנון תאורה כולל התייחסות לאנשים העושים שימוש בחלל, לגילם, לרצונות שלהם, לצרכים שלהם ולשימוש בכל חלל - תוך הבנה מעמיקה של ההשפעות של האור טבעי על מערכות שונות בגוף האדם בשעות הערות. "כשאדם קם ב-6 בבוקר למשל, לא נרצה כי הוא ידליק אור קר ובוהק.
נעדיף שיתחיל באור חלש וחם. לכן יש במערכות ביתיות שאני מתכננת כמה קבוצות הדלקה - כאלו שמאפשרות בבוקר מוקדם, כשכולם ישנים, להדליק אור חלש בחדר צדדי, ובהמשך לעבור לאור חמים יותר. אותה חשיבה ותכנון קיימים גם במקומות עבודה ובתי עסק. מגיעים לכך באמצעות שליטה נפרדת לכל מצב תאורה, כמו יצירת תאורת אוירה, לצד יצירת מוקדי תאורה כמאפיין דרמטי, ולזה נוסף הערך של טמפרטורת הצבע בהתאם למקום ולשימוש".

כל התחומים האלו ועוד נלמדים כאמור בקורס אותו מעבירה פרנק במכללה למינהל, המיועד לסטודנטים וסטודנטיות בשנה ג' בתכנית התואר הראשון לעיצוב פנים. "המסלול האקדמי של המכללה למינהל הוא בין המוסדות המעטים שבהם נלמד התחום ברצינות ובאופן מעמיק", אומרת פרנק, "הרצינות הזו מחויבת מציאות, היות וכל חלל ניראה ונוכח רק באם הינו מואר באור נכון - 'רק מה שרואים מואר, ורק מה שמואר רואים' .חללים שונים מחייבים התייחסות בהתאם לסגנונם, אופיים וסוג החלל בין אם הוא מסחרי, משרדי או חלל מארח. ניתן לבצע תכנון תאורה באופן מיטבי עבורם, כזה שיתרום משמעותית לכל האנשים השוהים בהם".