דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך מציאות מדומה ומציאות רבודה משנות את עולם עיצוב הפנים?

יותר ויותר משרדים בתחום עיצוב הפנים עושים שימוש בטכנולוגיות AR ו-VR על מנת לספק ללקוחות חוויה שלמה יותר. בתכנית התואר הראשון בעיצוב בהתמחות בעיצוב פנים ועיצוב חזותי במרחב של המכללה, נחשפים הסטודנטים והסטודנטיות לכלים המתקדמים ביותר בתחום

בשנים האחרונות הטכנולוגיות של מציאות מדומה (VR - Virtual Reality) ומציאות רבודה (AR - Augmented Reality) יצאו מעולמות הגיימיינג, והפכו לכלי עבודה משמעותיים בתעשיות שונות. כך משמשות הטכנולוגיות האלו לבצע סימולציות המאפשרות חיסכון בזמן ומצמצמות סיכונים בהליכים רפואיים שונים, אימוני טיסות, בחינת כלי לחימה שונים ועוד.

אבל לא רק בתחומים אלו נעשה שימוש בטכנולוגיות ה-AR וה-VR, היכולות הרבות שהן מספקות מאפשרות לייעל תהליכי תכנון במגוון תחומי עשייה.

אחד התחומים בהם השימוש בכלים אלו הולך וגובר הוא תחום העיצוב. "מציאות מדומה ומציאות רבודה הן כוחות עולים בעולמות עיצוב הפנים והמרחב הציבורי", אומרת ענבל שטרייכמן-טל, רכזת מחשוב וחדשנות דיגיטלית בבית הספר לעיצוב וחדשנות.

הטכנולוגיות הללו לדבריה נמצאות בשנים האחרונות יותר ויותר בשימוש בעולמות עיצוב הפנים והמרחב החזותי, כי הן מאפשרות למעצבים והמעצבות לשפר את תהליך העיצוב ולספק חוויה משמעותית, ברורה וייחודית ללקוח.

לחוות את החלל המתוכנן לפני יצירתו

"אחת מנקודות החוזק המרכזיות של מציאות מדומה בעיצוב המרחב הציבורי והפרטי היא היכולת לחוות חלל לפני שהוא נבנה", אומרת שטרייכמן-טל. "היכולת הזו מאפשרת למעצבים להציג ללקוח הדמייה של מרחב מעוצב המייצרת חוויה מלאה של התכנון ולבצע שינויים בזמן אמת לפני ותוך כדי קביעת החלטות על ביצוע כזה או אחר. תהליך זה, מאפשר למעצבים ולמעצבות להתנסות בחומרים, צבעים, מיפויים, אינטראקטיביות של אובייקטים, תאורה ועוד - מה שיכול לחסוך זמן וכסף בטווח הארוך", היא מציינת, במיוחד כאשר מדובר בתכנון עבור חללים ציבוריים.

בנוסף, הדמיית VR לבתים ולחללים אחרים משמשת ליצירת חוויה וירטואלית ריאליסטית של חלל, מה שנותן ללקוחות תחושה מציאותית של המוצר המוגמר. כך הלקוח יכול "לבקר" בדירה המתוכננת עבורו, לבחון החלפת גוון הקירות והריצוף בהתאם לרצונו. בנוסף, ניתן לחוות שינוי מיקום גופי התאורה, מיקום הרהיטים ובחינתן מזוויות שונות, ולראות כיצד פנים הבית נראה בשעות יום, או לחילופין בשעות הלילה - בלחיצת כפתור.
וכל זאת מבלי באמת לצאת מהבית. דבר זה שימושי במיוחד עבור לקוחות שאינם מסוגלים לבקר בדירה לדוגמה או באולם תצוגה.

בשונה ממציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) מאפשרת הוספת שכבות של מידע דיגיטלי על מרחב קיים. כך, ניתן לשלב בין המציאות הקיימת למציאות וירטואלית. לדוגמה, טכנולוגיית מציאות רבודה יכולה לשמש להמחשת מודלים תלת-ממדיים אינטראקטיביים ללקוח על גבי תכנית דו-ממדית מודפסת, להציב רהיט וירטואלי מתוך קטלוג ולבחור מה המתאים ביותר לחלל המעוצב, לבקר בתערוכה לראות יצירות אומנות מונפשות ומייצגים אינטראקטיביים בסריקת קוד או לוגו ע"פ בחירת המעצב ועוד.

נחשפים לתוכנות המובילות בתחום במהלך הלימודים

במסגרת לימודי תואר ראשון בעיצוב פנים מתנסים הסטודנטים והסטודנטיות בעבודה עם טכנולוגיות אלו. כך, הם לומדים לעבוד עם תוכנת Unity שתוכננה במקור לתכנון משחקי מחשב וכיום משמשת פלטפורמה ברמה גבוהה גם בתחום העיצוב האינטראקטיבי, לצד עבודה עם Rhino 3d - תוכנה למידול בתלת-ממד ומנוע ההדמיה Enscape. כמו כן, במהלך הלימודים הסטודנטים והסטודנטיות לומדים ויוצרים הדמיות תלת ממד לבתים/ מבנים/ הדמיות פנים והדמיות של חללי תצוגה/ תערוכות ברמה גבוהה, ולצד זה גם לומדים לתכנן סביבות משחק אינטראקטיביות בתחומים שונים.

"העבודה עם טכנולוגיות AR ו-VR צוברת תאוצה בתחום העיצוב, אם כי ישראל עדיין מאחור בעניין הזה", אומרת שטרייכמן-טל. "במרבית המשרדים לא נראה שילוב של טכנולוגיה מסוג זה, אך משרדים הממצבים את עצמם גבוה ויש להם יכולת כלכלית, מוציאים את התכנון למשרדים המתמחים בהכנת פרזנטציות בתחום המציאות המדומה ללקוח. אנחנו מאמינים שהקניית הכלים האלו לסטודנטים ולסטודנטיות שלנו מאפשרת להם לצאת לעולם העבודה מוכנים יותר, ולהיות אלו שיוצקים את התוכן הנכון והרלוונטי במקומות העבודה אליהם יכנסו ויהוו נכס מקצועי לכל משרד אליו יגיעו".

לדבריה, ככל שהטכנולוגיה מאחורי AR ו-VR ממשיכה להשתפר, סביר להניח שנראה יותר ויותר שימוש ביישומים אלו בעולמות עיצוב הפנים והתכנון המרחבי. "לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב כלים אלו יהפכו לחלק בלתי נפרד מתהליך העיצוב, וישמשו ליצירת חללי פנים ומרחב מציאותיים, מרתקים ואינטראקטיביים יותר. הכוח של מציאות רבודה ומציאות מדומה הוא היכולת לשפר את ההדמיה, ליצור חוויות ברמה גבוהה ולחסוך זמן וכסף.
לכן ככל שהטכנולוגיה תמשיך להשתפר, נראה יותר ויותר יישום של טכנולוגיות אלו בתחומי עיצוב אלו".