דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

העסק נקלע לקשיים? כל מה שחשוב לדעת על חדלות פירעון

מתי מומלץ לבעל העסק לפנות לבית המשפט, עם מי מהנושים כדאי להתחיל במו"מ, ומה לא לעשות בשום פנים ואופן

השנתיים האחרונות היו מאתגרות במיוחד עבור בעלי עסקים - גדולים כקטנים. תקופות משבריות מבחינה כלכלית מגבירות את הסכנה ליציבותו של כל עסק כמעט, והסכנה גדולה יותר בעיקר כאשר מדובר בעסקים עצמאיים. כאשר עסק לא מצליח להתאושש, אחת מהדרכים הקיימות בפניו היא להכריז על חדלות פירעון. מה זה אומר בדיוק ומה חשוב לדעת כאשר מגיעים למצב זה?
עו"ד אסף דרעי, מרצה בתכנית התואר הראשון במשפטים של המכללה למינהל ומומחה לחדלות פירעון, עושה סדר.


תזרימית או מאזנית?


חדלות פירעון הינו מצב שבו עסק לא יכול לשלם את חובותיו. יש שני סוגים של חדלות פירעון:

1. חדלות פירעון תזרימית: לעסק יש התחייבויות שונות, ואין לו כסף נזיל לשלם אותן.

2. חדלות פירעון מאזנית: ייתכן שלעסק עדיין יש כסף נזיל, אבל כאשר בוחנים את סך כל ההתחייבויות מול הנכסים אז אפשר לראות בצורה די ברורה שלא ניתן יהיה לעמוד בהתחייבויות.


כשאחד המצבים האלו מתרחש יכול העסק, או נושיו, לפנות לבית משפט ולבקש כי יכריז על חדלות פירעון, או לבקש הקפאה זמנית של ההליכים נגדו כך שיתאפשר לו להגיע להסדר עם הנושים. במקרים רבים, מבקשים הפונים להגיע להסדר נושים: הליך שבמסגרתו מנסים לסייע בשיקומו הכלכלי של בעל העסק, תוך הבטחה כי ישלם את חובותיו לנושים. במסגרת זו נאמן מטעם בית המשפט מבצע חקירה בה הוא בוחן את המצב האמיתי של הנכסים והחובות, ומוביל ליצירת הסדר של קבע - מכירה של חברה/פירוק החברה. ובמקרה של אנשים פרטיים - צו שיקום כלכלי.


מה חשוב לדעת לפני שפותחים תיק חדלות פירעון?


1. לעצור ולנשום:
כשמרגישים שהעסק בקשיים, זה מלחיץ מאוד. חשוב לא להיכנס לסחרור, ולא לשלם, למשל, לנושה שמפעיל הכי הרבה לחץ. מומלץ לעצור רגע ולבדוק לעומק את המצב האמיתי - לסכם את החובות והתחייבויות, אל מול ההכנסות הצפויות. האם אין תקווה לעסק או שיש דרך כן להמשיך להפעיל אותו?

2. נסו לנהל מו"מ עם הנושים: אם מגיעים למסקנה אובייקטיבית כי העסק בקשיים, מומלץ להתחיל מו"מ עם הנושים. ההמלצה היא להתחיל במו"מ עם הבנקים ולנסות להגיע איתם להסכמות: דחייה, פריסה מחדש של תשלומי הלוואות ועוד. פעמים רבות יש נכונות מהצד השני, שמספקת אוויר לנשימה, ואם הקושי הכלכלי הוא זמני - ההסכמות האלו נותנות זמן יקר שמאפשר לשקם את העסק.

3. תעזרו בבית המשפט: אם הקושי אינו זמני, ולא מצליחים להגיע להסכמה עם הנושים, זה הזמן לפנות לבית המשפט ולבקש הגנה מהנושים ולהגיע להסדר עמם תחת חסותו. לבתי המשפט יש כלים שמאפשרים להם להעביר הסדרים (כאשר מדובר בהסדרים סבירים) גם אם יש התנגדות של חלק מהנושים.

לעיתים נוצר מצב שבו חלק מהנושים פועלים נגד החייב וחלק עדיין לא. במקרים אלו ייתכן כי יפתחו נגד החייב מספר תיקי הוצאה לפועל (כמספר הנושים שפנו). בסיטואציה כזו, מומלץ בדרך כלל לחייב לפתוח תיק חדלות פירעון, כי אז תיק/י ההוצאה לפועל יוקפאו, וכל ההתנהלות מול החייבים תהיה מרוכזת בתיק אחד.


ומה עוד חשוב לקחת בחשבון?


גם כשהכל טוב - לחשוב קדימה:
גם אם העסק לא בקשיים, חשוב לקחת בחשבון השלכות אפשריות מול בן/בת הזוג במידה והעסק כן יקלע לקשיים. ישנם הסכמים שבני זוג עושים בתום לב הקשורים לנכסים משותפים (בהסכם גירושין, למשל) - הסכמים שבית המשפט עלול לבטל במידה והעסק העצמאי נכנס לחדלות פירעון. לכן, אם זוג מצוי בתהליך פרידה חשוב לקחת את הדברים האלו בחשבון ולא לייצר הסכם שבן/בת הזוג העצמאי לא יכול לעמוד בו במקרה של חדלות פירעון.

הימנעו מהלוואות בעייתיות: אם העסק מתחיל להיקלע לקשיים - הימנעו מהלוואות בשוק האפור, ו/או הלוואות מגופים לא מפוקחים. כמו כן אם העסק בקשיים, מומלץ להימנע מלשעבד נכסים שאינם משועבדים או לגייס ערבויות של בני משפחה/חברים שלא בעסק.