דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך לבחור התמחות משפטית: המדריך המלא

לבחירת ההתמחות יש חשיבות אדירה עבור עורכי הדין לעתיד. מה חשוב לשאול את עצמכם לפני שאתם קובעים ראיונות ואיך ניתן להתכונן לראיונות האלו?

להתמחות המשפטית יש חשיבות בעיצוב מסלול הקריירה של בוגרי ובוגרות תואר ראשון במשפטים. ההתמחות מתחילה עם סיום הלימודים ונמשכת שנה וחצי, והיא חלק מתהליך ההכשרה של עורכי הדין בישראל. בסיומה, עורכי הדין ניגשים לבחינות לשכת עורכי הדין, וקבלת הרישיון לעסוק במקצוע תלויה במעבר של אותן הבחינות, לאחר – כאמור – השלמת תקופת ההתמחות.

פעמים רבות, הבחירה בהתמחות מגדירה את המשך הקריירה ואת תחומי העיסוק של עורך הדין הצעיר. בנוסף – עבור רבים זו ההתנסות המקצועית הראשונה שלהם. לכן, ככל שהמקום בו הם מתמחים מקצועי יותר ומאפשר התנסויות רבות יותר – כך הרווח שהם מפיקים מההתמחות רב יותר.

איך בוחרים את מקום ההתמחות? למה צריך לשים לב? עו"ד ומגשרת ספיר פסו אהרון, מנהלת "מרכז גשר - מאקדמיה לפרקטיקה", עוזרת לעשות סדר. "מרכז גשר - מאקדמיה לפרקטיקה", מלווה את הסטודנטים והסטודנטיות למשפטים במהלך לימודי התואר ועד להשתלבות בשוק המשפטי, על ידי הנגשת ההיכרות עם השוק המשפטי והתחומים הקיימים בו, מיקוד וסיוע בבחירת ההתמחות, הכשרה והכנה לקראת הגשת תיקי המועמדות, הכוונה מקצועית ויצירת הזדמנויות תעסוקתיות תוך שיתוף פעולה עם השוק המקצועי.

"יש מגוון רחב של תחומי עיסוק בעולם המשפטי", אומרת עו"ד פסו אהרון, "משפחה, עבודה, מסחרי, נדל"ן ועוד. בנוסף, יש הבדל בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי באופי העבודה, תנאי העבודה והתחומים בהם עוסקים בכל אחד מהמגזרים. לכל התמחות יש אופי אחר, ולכן סטודנטים וסטודנטיות לפני בחירת ההתמחות צריכים לשאול את עצמם כמה שאלות":

1. איך אני רואה את העתיד המקצועי שלי? - לבחירת ההתמחות המקצועית כאמור יש השלכות משמעותיות על המשך הקריירה. לכן, לפני שבוחרים התמחות צריך לחשוב מה הכיוון המקצועי בו מעוניינים – דיני משפחה, פלילים, מסחרי. הם אתם רוצים להיות בתחום בו יש יותר הופעות בבתי המשפט? האם תעדיפו לעבוד במשרד המתמחה בליטיגציה או במשרד המתמחים בעסקאות/ייעוץ? מה סוג הלקוחות המטופלים בכל משרד (ייצוג מעסיקים או עובדים וכו')? מה הסוגיות המשפטיות שמעניינות אתכם? ועוד.

2. פרטי או ציבורי? נישתי או מרכזי? כאמור ענף עריכת הדין מורכב מתחומים רבים. נסו למפות את התחומים השונים ואת הביקוש בהם. כך, במגזר הציבורי יש לא מעט ביקוש לעורכי דין בתחום הפלילי בפרקליטויות, ולעורכי דין בתפקידים שונים במשרדי הממשלה וברשות לניירות ערך. ישנם תחומים אחרים בהם הביקוש הוא נמוך יחסית במגזר זה, כמו דיני משפחה. במגזר הפרטי לעומת זאת הביקוש לעורכי דין בתחום הפלילי אינו גבוה, אבל יש ביקוש יציב יחסית במשרדים המתמחים בעבירות צווארון לבן. באופן כללי, אומרת עו"ד פסו אהרון, במשרדים הגדולים במגזר הפרטי הביקוש לעורכי דין גם הוא יציב, וצריך כשבוחנים את השוק לבדוק גם מה קורה במשרדים הקטנים יותר העוסקים בתחומים נישתיים. התחומים התחרותיים יותר במגזר הפרטי, אליהם פונים יותר מועמדים ובהם השכר גבוה יותר, הם נדל"ן מסחרי, הייטק ושוק ההון.

3. איזה אופי עבודה מתאים לכם? באופן טבעי, במקומות בהם התחרות גבוהה יותר – העבודה גם יותר אינטנסיבית מבחינת שעות עבודה, אומרת עו"ד פסו אהרון. בנוסף, במשרדים הגדולים במרבית המקרים העבודה יותר אינטנסיבית. עוד דבר שחשוב לקחת בחשבון כשבוחנים את אופי העבודה בהתמחות הוא הליווי המקצועי של עורכי הדין במשרד בו תעבדו. "כל משרד עובד בשיטה אחרת", מסבירה עו"ד פסו אהרון, "ישנם משרדים בהם המתמחה יעבוד בצמוד לעורך דין אחד, ובאחרים הוא יעבוד בצמידות לכמה עורכי דין בשיטה של פול משרדי". לפעמים, היא מציינת, במשרד קטן תהיה למתמחה הזדמנות לעסוק במגוון רחב יותר של תחומים ולהתנסות בעבודה משפטית באופן יותר מעשי מאשר במשרד גדול. מנגד, יש יותר סיכוי להשתלב במשרה מלאה אחרי ההתמחות דווקא במשרדים הגדולים יותר.

לצד השאלות האלו, עו"ד פסו אהרון מציינת כי יש חשיבות רבה למקום ההתמחות בהיבט של קורות החיים. "יש מקומות שנחשבים ל'יוקרתיים' יותר, כמו בית המשפט העליון, או משרדים המדורגים גבוה בדירוגים השונים של משרדי עריכת הדין. כדי להתקבל להתמחות במקומות האלו צריך ממוצע ציונים גבוה, ובמקרים רבים מי שמסיימים התמחות במקומות האלו – הופכים למבוקשים בשוק העבודה".

הגשת מועמדות להתמחות דורשת הכנה מקדימה, ואת ההכנה הזו מבצעים במרכז גשר יחד עם הסטודנטים והסטודנטיות. ההכנה כוללת הכנת תיק מועמדות בהתאם לצרכי השוק, והכנה לראיונות. "הריאיון להתמחות הוא לא כמו ריאיון עבודה רגיל וצריך להתכונן אליו, ואת זה אנחנו עושים במרכז במסגרת סדנאות מיוחדות. בנוסף, אנחנו מסבירים להם את חשיבות עריכת הפרופיל ברשתות החברתיות, עוזרים להם בפתיחת פרופיל לינקדאין ומייצרים עבורם הזדמנויות ממשיות על ידי אירועי גיוס גדולים במהלך השנה אליהם מגיעים כל הגופים הבולטים במגזר העסקי והציבורי". במקביל, מציינת עו"ד פסו אהרון, המרכז מלווה את הסטודנטים לאורך כל שבוע הראיונות להתמחות. "הליווי מאוד חשוב כי במקרים רבים הם קובעים כמה ראיונות וצריך לדעת איך להתנהל מול כל הראיונות האלו במקביל, איך לבסוף לבחור את המקום הנכון לכל אחד באופן אישי, ולפעמים הם זקוקים לסיוע בהליך קבלת ההחלטות באופן שוטף".

כמו כן, היא מציינת, המרכז מקיים קשר שוטף עם המשרדים עצמם, ומסייע בשליחת תיקי מועמדות רלוונטיים כאשר מזהים סטודנטים המתאימים לצרכי המשרד, וכן מסייע בהתלבטויות המשרדים בקבלת הסטודנטים להתמחות במשרדם.