דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

"תנו לסיטואציות להוביל אתכם"

טל שניידר, עיתונאית פוליטית-מדינית מהמובילות בישראל, בוגרת של המכללה, מספרת על הקריירה הלא שגרתית שלה, ואיך הזמנה שקיבלה בטעות לסיקור הקמפיין של הילארי קלינטון הובילה לכותרת ראשית

מסלול הקריירה של טל שניידר, מהעיתונאיות הפוליטיות-מדיניות הבולטות בישראל, אינו טריוויאלי. טל התחילה את הקריירה שלה בכלל כעורכת דין, והגיעה לתחום התקשורת כמעט במקרה.

טל למדה תואר ראשון במשפטים במכללה, אותו התחילה בשנת 1993, קצת לאחר שחרורה מצה"ל. "בתקופה שאני למדתי במכללה, תכנית התואר הראשון במשפטים נלמדה בגבעתיים בבניין זמני. רק לקראת סוף התואר עברנו למתחם המכללה בראשון לציון".

לטל יש זיכרונות טובים מאותה התקופה. "נהניתי מאוד מהלימודים. היו לנו מרצים מעולים, והמערכת כולה עשתה מאמץ מאוד גדול כדי שנהיה שבעי רצון. האווירה היתה מצוינת והיתה לנו נגישות לכל מה שרצינו", היא מספרת. טל, שעבדה לאורך כל התואר בעבודות שונות, החלה במהלך שנת הלימודים השלישית לעבוד במשרד עריכת דין שהתמחה בתחום דיני עבודה. "בתור פריקית של חדשות, כשהתקרב מועד ההתמחות, הלכתי להתראיין במשרד עוה"ד ליבליך-מוזר-גליק, המתמחה בדיני תקשורת וקניין רוחני - והתקבלתי", היא מספרת, "במהלך ההתמחות נתנו לי לעשות עבודה משפטית אמיתית, ולא רק לצלם מסמכים. זה היה בית ספר מצוין. לאחר ההתמחות נשארתי במשרד עוד כשנה, ואז עברתי למשרד מוביל נוסף בתחום של עו"ד יורם מושקט".

 

ההזדמנות הראשונה בתחום התקשורת

השינוי המשמעותי בקריירה של טל הגיע עם המעבר המשפחתי לוושינגטון, ארה"ב, שם התקבל בעלה ללימודי תואר שני ואחר כך המשיך ללימודי דוקטורט. "בשלב הזה הייתי כבר 7 שנים עורכת דין. כשהגענו לארה"ב עברתי את בחינות הלשכה של מדינת ניו יורק שהיו מאוד קשות, אבל לא הצלחתי למצוא עבודה. זה היה אחרי פיגועי 2001, וזה היה כמעט בלתי אפשרי".

בשנתיים הבאות חיפשה טל את דרכה המקצועית. "ידעתי כל הזמן שאני רוצה לנסות עיתונות, אבל לא היו לי קשרים. פניתי לכל גופי התקשורת בארץ כמעט, ובסוף, דרך מישהו שהכרתי, הגעתי ל'מעריב' שבדיוק פתחו אז אתר חדש - NRG. הם חיפשו כתב בארה"ב, וזו הייתה ההזדמנות הראשונה בתחום. המשכורת אמנם לא היתה גבוהה אבל קיבלתי תעודת עיתונאי שנתנה לי אפשרות גישה יקרת ערך למקומות כמו הבית הלבן, מחלקת המדינה של ארצות הברית (States Department) ועוד".

בהתחלה כתבה טל לאתר בלבד, עד שיום אחד פנו אליה מהעיתון המודפס. "דני איילון, שהיה אז שגריר ישראל בארה"ב קיבל אישור - לראשונה- לנסוע לבקר את ג'ונתן פולארד בכלא. הכתב של העיתון בניו יורק לא היה יכול ללוות את הביקור, אז ביקשו ממני. אחרי הסיקור הזה יצרתי קשר עם רפי מן, שהיה אז עורך המוסף הפוליטי, והצעתי עוד רעיון. ככה התחלתי לפרסם במוסף. הבנתי שאני צריכה להציע דברים, שאני צריכה לדחוף את עצמי".

 

לידתו של "הפלוג"

אחרי 7.5 שנים בארה"ב חזרה משפחתה של טל לארץ והיא הפכה לעיתונאית עצמאית. "במשך תקופה מסוימת הציעו לי לעבוד במוסף הכלכלי של 'מעריב', אבל זה לא עבד", היא מספרת. "כל הזמן ניסיתי לפגוש אנשים, לייצר קשרים. התחלתי לכתוב בתשלום ל'סלונה', 'מאקו' ול'ליידי גלובס', ובמקביל הבנתי שאני צריכה להמציא את עצמי מחדש. לא מצאתי עבודה קבועה, לא רציתי לחזור להיות עורכת דין - וככה נולד הבלוג שלי".

את הבלוג שלה הקימה טל ב-2010 בלי הבנה מעמיקה בטכנולוגיה "אחי עזר לי" היא מספרת. הבלוג הפוליטי והעצמאי של טל - "הפלוג" - בו היא דיווחה וכתבה פרשנויות פוליטיות, זכה להצלחה אדירה. "הייתה זו תחילת הפריחה של הרשתות החברתיות. לי כבר היו חשבונות בטוויטר ובפייסבוק, אבל לא הרבה פוליטיקאים פעלו בהן אז. הכתבה הראשונה שלי היתה ביקורת על פוליטיקאים שלא יודעים להשתמש במדיום".

לצד הכתיבה בגופי תקשורת שונים, ותחזוק הבלוג, טל גם הפכה למרצה מבוקשת בתחום. "עשיתי דברים שעיתונאים לא עשו אז - צילום וידאו, עיצוב, שיווק עצמי. וזאת במקביל לעבודה העיתונאית, שמחייבת נטוורקינג תמידי - זו היתה תקופה מאוד אינטנסיבית". והאינטנסיביות השתלמה - בשנת 2012 זכתה טל בפרס אגודת העיתונאים בתל אביב למצוינות בעיתונות הדיגיטלית.

"בשלב מסוים התעייפתי מלהיות רואת החשבון, היזמית והפרסומאית של עצמי", אומרת טל, "וב-2017 הגיעה הצעה להפוך להיות הכתבת לעניינים מדיניים-פוליטיים של 'גלובס'", לאחר כמה שנים בעיתון עברה טל ל"זמן ישראל", מבית העיתון המקוון The Times of Israel, בו היא משמשת כיום ככתבת פוליטית-מדינית.

כמי שעברה מסלול קריירה לא שגרתי, בו נדרשה להמציא את עצמה מחדש כמה פעמים, יש לטל כמה טיפים:
1. מצאו לכם מנטור (גם אם הוא/היא לא מגדיר את עצמו ככזה): "תמצאו מישהו מהתחום שאתם יכול להתייעץ איתו, שהלב והראש שלו במקום הנכון. היו לי מנטורים שונים לאורך השנים, אחד מהם הוא למשל רפי מן, שאולי לא ראה את עצמו ככזה. במשך השנים התקשרתי אליו כשהרגשתי כשאני צריכה להתייעץ".
2. תנו לסיטואציות להוביל אתכם: "תנו לסיטואציות להוביל אתכם, בלי לעסוק בכללים. לפעמים טעויות מובילות לדברים הכי טובים". כדי להדגים סיטואציה כזו מספרת טל על הזמנה שקיבלה להתלוות למשך כמה ימים לקמפיין הבחירות של הילארי קלינטון. "הייתי בחודש שמיני, ערב חג כלשהו, מרחק כמה שעות נסיעה ממקום הסיקור, אליו הייתי צריכה להגיע ב-7 בבוקר למחרת, והיה לי ברור שההזמנה נשלחה אלי בטעות. החלטתי ללכת על זה. נהגתי כמעט כל הלילה - כי כמה פעמים בחיים מקבלים הזדמנות כזו? זו היתה גישה אקסקלוסיבית שמקבלים מעט מאוד עיתונאים, בוודאי שלא עיתונאים זרים. מהחוויה הזו יצאה כותרת ראשית ב'מעריב', אגב".