דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

פסקת ההתגברות - מה ההשלכות על מקצוע עריכת הדין?

חוק פסקת ההתגברות מייצר עניין רב וצפויות להיות לו משמעויות רבות על מערכת החוק והמדינה כולה. ד"ר רועי פלד, מרצה בכיר בפקולטה למשפטים, מדבר על השלכותיו הצפויות

בימים אלה הושבעה הכנסת ה-25 בראשותו של בנימין נתניהו. ממשלה זו וההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם שותפותיה, מייצרת אתגרים משפטיים מעניינים ומורכבים וזו המעוררת את עיקר ההתפלמסות היא פסקת ההתגברות.

בסוף חודש נובמבר 2022 נערך כנס במכללה למינהל שנסוב כולו סביב השאלה: מה זה חוק פסקת ההתגברות? השתתפו בו שרת הפנים בכנסת ה-24, איילת שקד, הח"כ הרב גלעד קריב ממפלגת העבודה ונערכו פאנלים של אנשי מקצוע ומשפט.

אחד הציטוטים המעניינים בכנס נאמרו על ידי שרת הפנים ושרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, על הסברה שהצעת חוק זו באה כדי להקל על נתניהו במשפטיו: "נגיד את האמת, עד שלא הוגש נגד נתניהו כתב אישום הוא היה מתנגד חריף לכל שינוי ורפורמה במערכת המשפט והיו שנים שהתגאה בעצירת רפורמות כאלו ואחרות והיו שנים שעצר אותן גם בשקט. רק אחרי שהוגש נגדו כתב אישום הוא הסכים לשתף פעולה עם רפורמות במערכת המשפט. אני ניסיתי להגדיר אז את עבירת הפרת האמונים ובזמנו דווקא נתניהו ואנשיו לא רצו ורצו להשאיר אותה עמומה. אם אתם שואלים אותי זה לא שיבטלו את העבירה הזו כי יש גם תמיד סכנה שאם יבטלו את העבירה הזו הפרקליטות תהיה הרבה יותר קשוחה ותגיש שוחד על כל דבר. אז הנה תזכרו טוב מה שאני אומרת לכם, הם לא יבטלו את עבירת הפרת אמונים למרות הקמפיין שסמוטריץ' עשה הם ינסו להגדיר את עבירת הפרת אמונים ואם אתם שואלים אותי כנראה שבסוף הם גם לא יעשו את זה".

ביקשנו ממארגן הכנס, ד"ר רועי פלד, מרצה בכיר למשפט חוקתי ומנהלי בתואר ראשון במשפטים, להסביר לנו יותר על פסקת ההתגברות והאתגרים שהיא מציבה למערכת המשפט ולמעמדה הבינלאומי של ישראל מבחינה משפטית ובכלל.

פסקת ההתגברות - מה זה?

"פסקת ההתגברות היא כלי שהכנסת מייצרת לעצמה כדי שתוכל להתגבר על פסיקות בית המשפט העליון, שקובעות שחוק שהכנסת חוקקה פוגע בזכויות אדם ואזרח באופן לא חוקתי ולכן הוא בטל", אומר ד"ר פלד ומוסיף: "זה נועד לאפשר לכנסת לחוקק חוקים שבלי פסקת ההתגברות היו יכולים להתבטל במידה ובית המשפט העליון מצא שהם פוגעים בזכויות אדם ואזרח".

"למשל, בואו ונראה דוגמה רלוונטית - חוק של הכנסת קבע שאנשים עניים הזכאים לקצבת הכנסה, לא יהיו זכאים לה במידה ויש בבעלותם רכב. בית המשפט העליון קבע על חוק זה שהוא מהווה פגיעה אנושה ביכולת של אנשים עניים להתקיים בתנאי מחיה מינימליים ולולא הרכב, אנשים עלולים להגיע לרעב. הוא קבע שזו פגיעה לא מידתית בכבודם ולכן ביטל את החוק הזה", מספר ד"ר פלד על פסיקה אמיתית. "במצב של פסקת התגברות, משרד האוצר עלול להורות לחברי הקואליציה להעביר את החוק מחדש ולמנוע את אפשרות בית המשפט העליון להגן על האזרחים בהם פוגע החוק".

ד"ר פלד מבקש להסביר שפסקת ההתגברות היא חלק משורה של רפורמות, שנועדו לחזק את הפוליטיקאים ולהחליש את בית המשפט העליון. "בית המשפט מודע לכך, שהכנסת והממשלה מנהלות את המדינה, אך במצב הנוכחי, במקרים מאד חריגים וקיצוניים, אחת לכמה מאות חוקים, יש לבית המשפט אפשרות להציב גבולות בהתאם לחוקי היסוד ולהגן על האזרחים. המטרה של פסקת ההתגברות בנוסח המוצע הוא, שכל רוב יכול לאשר כל חוק בלי איזונים ובלמים לטובת אזרחים שנפגעים מהחוק".

איך יכולה פסקת ההתגברות להשפיע על מקצוע עריכת הדין?

"לא במקרה ניכרת התגובה החריפה של לשכת עורכי הדין לרפורמות המשפטיות המוצעות", מסביר ד"ר פלד, "הלשכה מבינה שיש כאן ניסיון לרוקן את ארגז הכלים של עורך הדין איתו הוא אמור להגן על אזרחים, שמבקשים את הגנתו. הפוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה להפוך עורכי דין לכאלה שבמקום להתמקד בטענותיהם המקצועיות והמשפטיות, צפויים לחפש 'מאכערים' כדי לדאוג לאזרחים שפונים אליהם באופן אישי. במצב כזה מה שינצח הן לא הטענות העקרוניות אלא הכוח הפוליטי שיש לעורך הדין".

"חלק מהמאבק נגד הפוליטיזציה של מערכת המשפט המוצעת כעת, הוא להגן על המקצוענות של עורכי הדין ועל ארגז הכלים המשפטי, שעשרות אלפי אזרחים משתמשים בו להגן על זכויותיהם מדי שנה, בין אם מדובר בהורים מול מערכת החינוך, תושבים נגד העירייה או אנשים מוחלשים מול הממשלה", הוא מסביר.

ד"ר פלד מבקש להזכיר כי יחד עם פסקת ההתגברות מגיעות עוד הצעות שמטרתן אחת: לחזק את מעמדם של הפוליטיקאים עם הצעות למנוע מבית המשפט לפסוק נגד פקידים, פוליטיקאים, ראשי ערים וכדומה. "המשמעות של הרפורמות הללו הרבה יותר קרובות לביתנו ולחיינו האישיים ממה שניתן לחשוב ולהבדיל, מחקיקה, שיותר רחוקה מחיינו היומיומיים בדרך כלל", מדגיש ד"ר פלד.

האם יהיה קשר בין פסקת ההתגברות למשפט הבינלאומי?

"אינני מומחה ספציפי למשפט בינלאומי, אבל ידוע שזה מכבד פסיקות של מערכות משפט עצמאיות בכל מדינה. לכן, קשה היה עד היום למתנגדי ישראל לפעול נגדה בזירת המשפט הבינלאומית, כיוון שההנחה של המוסדות הבינלאומיים הייתה, שבישראל פועלת מערכת משפט עצמאית ומקצועית, שנותנת מענה לפגיעות בזכויות אזרח. אם המצב ישתנה ואם מוסדות בינלאומיים ישתכנעו שאין במדינה כתובת כזו, הנכונות שלהם להתערב במה שקורה כאן תהיה הרבה יותר גדולה", אומר ד"ר פלד, "היוקרה של בג"צ היא כוח מגן חשוב על המדינה בזירת המשפט הבינלאומי ופגיעה ביוקרתו, תיפגע בהגנה על המדינה".

לסיום, אומר ד"ר פלד: "הכנסת הקרובה תהיה מאד מעניינת ויהיו בה מאבקים יסודיים על זהות המדינה. לעורכי הדין, לאקדמיה המשפטית ולסטודנטים למשפט תהיה תקופה עם הרבה הזדמנויות להיות מעורבים בתהליכים דמוקרטיים ומשפטיים שיעצבו את עתידה של מדינת ישראל".