דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

חדר כושר לחוסן מנטאלי

כדי להפוך לספורטאים מצטיינים נדרש הרבה יותר מיכולות פיזיות. פסיכולוגים בתחום הספורט מסבירים כיצד לייצר קרקע פורייה להתפתחות ספורטאים ולמה חשוב לתת מקום
גם לחוויה של ההורים.


הילדה שחיינית מצטיינת? הילד שחקן טניס מחונן? זה עדיין לא מבטיח כי הם יהפכו לספורטאים מצטיינים כשיגדלו. היכולת להצטיין דורשת משאבים נפשיים רבים. כדי להתפתח בכל תחום שהוא חייבת להיות היכולת להתמודד עם הצלחות כמו גם עם כישלונות, לדעת לעבד תהליכים, ולסגל אורך רוח. כל אלו נדרשים גם ממי שעוסקים ועוסקות בספורט, ובוודאי ממי שעושים זאת באופן מקצועני.

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות למרכזיות תחום הפסיכולוגיה בספורט. יותר ויותר ספורטאים וספורטאיות מקצועניים וקבוצות נעזרים בשירותיהם של אנשי ונשות מקצוע בתחום.

אספנו מספר בוגרים ובוגרות של תכנית התואר השני בפסיכולוגיה של הספורט והאימון הגופני של המכללה למינהל, התכנית הראשונה והיחידה מסוגה בישראל. הבוגרים סיפרו על המקצוע בו בחרו, על הדברים החשובים בעיניהם ליצירת קרקע פורייה להצמחת ספורטאים וספורטאיות מצטיינים, וגם נתנו קצת טיפים מהניסיון שלהם להורים ולילדים הרוצים לפתח קריירה ספורטיבית.

"ילד יכול להיות כישרוני ולהכיר את הטכניקה, אבל כדי להצטיין צריך לעבוד על ההתמודדות עם הרגעים הקשים"

טל מכטיי, העובדת כיום כפסיכולוגית בתחום הספורט עם ספורטאים בקליניקה הפרטית שלה וגם עם קבוצות, שיחקה בעברה בנבחרת ישראל בכדורעף. "כשאני הייתי ספורטאית לא היה דבר כזה – פסיכולוגים בתחום הספורט. המאמן היה הכל – פיזיותרפיסט, פסיכולוג, חבר.
אפילו לא ידעתי להגיד אז שחבל שאין מישהו שעוסק בפן המנטלי. מה שקורה בתחום בשנים האחרונות זה פשוט מדהים. זה יכול להקפיץ את הספורטאים כמה רמות, גם בהיבט המקצועי אבל בעיקר בשיפור הרווחה הנפשית".

התואר הראשון של מכטיי הוא בפסיכולוגיה, ובמהלכו היא החלה להתעניין בעבודה עם ספורטאים על כל הצד המנטלי. "כשפורסמה הכוונה לפתוח את המחזור הראשון של התכנית במכללה הבנתי שאני רוצה להיות חלק ממנה. היה לי ברור שאני רוצה ללמוד את התואר כדי להיות מסוגלת לתת את המענה הטוב ביותר, ולא להסתמך רק על האינטואיציות והניסיון שלי כספורטאית".

בעבודה שלה היא אוהבת את ההסתכלות ההוליסטית. "הראייה ההוליסטית מאפשרת לי לעזור לאדם מולי להיות ספורטאי טוב יותר אבל גם להתמודד עם היבטים נוספים בחייו. אני אוהבת את היכולת להכיר את האדם לעומק ולעזור לו להגיע לביצועים טובים יותר ולרווחה נפשית טובה יותר".

לילדים העוסקים בספורט ולהוריהם יש לה המלצה חמה עיקרית: "תוודאו כל הזמן שהילד נהנה, אבל לא ברמה אובססיבית. שהוא עוסק בספורט כי נעים לו וכיף לו. מחקרים מראים כי הסיבה הראשונה בגללה ילדים פורשים מספורט היא כי הם לא נהנים. לצד זה חשוב להבין שספורט מורכב גם מפן מנטלי. ילד יכול להיות כישרוני ולהכיר את הטכניקה, אבל כדי להצטיין צריך לעבוד על ההתמודדות עם הרגעים הקשים, המאתגרים והמעצבנים".

"ספורטאים בדרך כלל קשים עם עצמם. חשוב ללמד אותם כבר מגיל צעיר לתת לגיטימציה לרגשות שלהם"

אתי אביר-בלושטיין היא פסיכולוגית בתחום הספורט שעובדת בעיקר עם מועדוני כדורגל (קבוצות ילדים ונוער)וגם עם יחידים בקליניקה פרטית. את הקריירה שלה היא התחילה בתחום משאבי האנוש בכלל. "תמיד עסקתי בספורט", היא אומרת, "במשך שנים לימדתי מחול והייתי מדריכת כושר לצד העבודה שלי כמנהלת משאבי אנוש". המחשבה על התמחות בתחום הפסיכולוגיה של הספורט החלה לחלחל כאשר הילדים שלה החלו לשחק כדורגל. "ראיתי את הצורך בעבודה המנטלית בתחום הזה. זה היה צורך שהגיע מילדים וגם מהוריהם".

אביר-בלושטיין כמו מכטיי מדגישה כי על מנת לסייע לילדים להתפתח בתחום הספורט יש, קודם כל, לשמור על היכולת שלהם ליהנות מהעשייה הספורטיבית. "כדי שילד יתמיד לאורך זמן, הוא צריך שיהיה לו כיף לבוא לאימונים. הרבה פעמים דווקא ההורים הם אלו שמלחיצים – שואלים איך היה באימון, כמה גולים הבקיעו/כמה מהר רצו, למה עשו כך ולא אחרת. במקום גישה ביקורתית צריך לתת מקום לכיף ולהנאה. צריך לאפשר לילד כשהוא חוזר הביתה מאימון את הספייס לנקות את הראש".

בהמשך, היא מדגישה, חשוב לתת לילדים ולבני הנוער כלים להתמודד עם לחץ, ולהיות מסוגלים לבנות חוסן וביטחון עצמי. "כאן המקום שלנו כאנשי מקצוע לעבוד איתם על התמודדות עם לחץ וביקורת עצמית. ספורטאים בדרך כלל קשים עם עצמם. חשוב ללמד אותם כבר מגיל צעיר לתת לגיטימציה לרגשות שלהם. חשובה כאן גם העבודה עם ההורים – צריך לתת להם את הכלים ללוות את הילדים במשבר".

"תהיו תמיד חזקים מהתירוץ"

גיא מזרחי, פסיכולוג בתחום הספורט בעל קליניקה פרטית העובד עם קבוצות ספורט שונות, היה בעצמו בעבר ספורטאי הישגי. "ספורט תמיד היה קרוב לליבי", הוא אומר, "במקביל תמיד עניינו אותי אנשים ותהליכים". לאחר שסיים תואר ראשון בפסיכולוגיה ועבד כמה שנים בעולם העסקי, החליט מזרחי להירשם לתכנית התואר השני של המכללה. "כשנחשפתי לתכנים של התכנית, זה התלכד לי בדיוק למטרות שלי בחיים ולעולמות שאני מתעניין בהם. אני אוהב עבודה עם אנשים, אני אוהב תהליכים ואוהב את המגוון והעניין שהעבודה הזו מייצרת. אין שני אנשים זהים ואין שתי קבוצות זהות. כל סיטואציה זה ניהול פרויקט חדש, מרגש עם אתגרים שונים ודינמיקה שונה".

מזרחי רואה אף הוא את העלייה במודעות לתחום בארץ ובעולם. "כשהייתי ספורטאי צעיר התחום הזה היה עדיין בחיתולים, היום זה הרבה יותר ממוסד. נעשה חינוך שוק בתחום הזה - כל המועדונים המובילים בעולם מקדישים תקציבים לנושא כי הם מבינים את החשיבות של העבודה המנטלית עם ספורטאים בהיבטים של התמודדות עם מגוון נושאים".

כדי לייצר קרקע פורייה לצמיחה של ספורטאי מצטיין חייבים להבין כי מדובר בעבודה הוליסטית, אומר מזרחי. "כדי להגיע לצמיחה והצלחה צריך לעבוד על מיומנויות של התמדה, נחישות, יכולת ניהול, ומצד שני גם לבנות מסגרת שמאפשרת את הצמיחה. זה רלוונטי לילדים עצמם, להוריהם וגם למאמנים שלהם".

לילדים שרוצים להצטיין בספורט יש לו טיפ מרכזי: "תהיו תמיד חזקים מהתירוץ. המוח תמיד לוקח אותנו לכל מיני כיוונים, ברגע שיש מטרה ברורה ונהנים מהדרך – קל יותר להמשיך לכיוון הרצוי".

"אין רק ניצחון או הפסד. כל אירוע הוא אירוע למידתי"

גיא סוסקין, פסיכולוג בתחום הספורט בעל קליניקה פרטית, עובד עם נבחרת ישראל בג'ודו (ג'וניור) וקבוצות נוספות. "גדלתי בתחום הכדורגל, והחלום שלי היה להיות כדורגלן", הוא מספר על עצמו, "לאורך השנים עבדתי חזק על התחום הפיזי, אבל רק אחרי שפרשתי הבנתי שלא התמקדתי כלל בתחום המנטלי – איך לדבר עם עצמי בצורה מקדמת, איך לבנות התמודדות נכונה עם הצלחות וכישלונות. עבודה בחדר הכושר חשובה, אבל גם להבין איך להתמודד עם רגשות וחוויות. הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות עם אחרים. בעיקר עם הדורות הצעירים".

מבחינתו, מדובר בגישה לחיים, אותה הוא מיישם גם על עצמו. "ללמוד לעבוד מול ביקורת זה דבר מאוד חשוב, להבין שהתוצאה היא לא השורה התחתונה, לשנות שפה – לא לדבר עם עצמך ועם העולם במונחים של טוב או לא טוב. חשוב להבין שכל התנסות היא עוד הזדמנות ללמוד משהו על עצמך. לכן הרבה מהמפגשים עם ספורטאים הם גם מפגשים שלי עם עצמי".

כדי להפוך לספורטאי מצטיין צריך לדברי סוסקין הרבה סבלנות ועקביות. "חייבת להיות ההבנה כי הצטיינות מחייבת סבלנות והתמדה. לכן חשוב להתמיד באימונים, גם ברגעים שלא ממש מתחשק. לא ניתן לסמוך על המוטיבציה לבדה. בנוסף, חייבת להיות מעטפת מאוד חזקה שמכילה ומאתגרת הכוללת הורים, מאמן, חברים".

להורים הוא אומר כי חשוב שיתנו מקום גם לחוויה שלהם. "הם צריכים להיות שם בשביל הילד/ה אבל לא לשים את החוויה שלהם בצד, וצריכים לדעת כיצד לעבד אותה". ולילדים ולילדות ששואפים להצליח בתחום הספורט הוא אומר: "אין רק ניצחון או הפסד. כל אירוע הוא אירוע למידתי, ואם המטרה היא להגיע לפסגה חשוב לדעת שהדרך רצופה ברגעים כואבים ולא נעימים. מי שישכיל ללמוד מהאירועים בדרך – זה שווה הרבה יותר ממדליה או גביע".