דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושים עם תואר ראשון במדעי ההתנהגות?

מנהלי משאבי אנוש, מנהלי קהילות ותפקידי הדרכה: מה עושים בכל אחד מהתפקידים האלו ואיזה כלים מקבלים הלומדים והלומדות בתוכנית התואר הראשון במדעי ההתנהגות?

תואר ראשון במדעי ההתנהגות הוא תואר המספק היכרות עם כמה עולמות תוכן: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. השילוב בין תחומים אלו מקנה הבנה, מפרספקטיביות שונות, של התנהגות בני האדם ומכלול הגורמים החברתיים, התרבותיים והנפשיים המשפיעים על התנהגות זו.

תוכנית התואר הראשון במדעי ההתנהגות עוסקת בתאוריות, במושגים ובמודלים המרכזיים במדעי החברה וההתנהגות והחיבור שלהם למציאות הנוכחית. בנוסף, היא כוללת חטיבת ניהול ומשאבי אנוש המעניקה ידע מעשי, עשיר וחדשני בתחומים העוסקים במפגש של אנשים עם עולם העבודה המשתנה.

ד"ר אולג קומליק, ראש התוכנית למדעי ההתנהגות וראש החטיבה בניהול ומשאבי אנוש, מציין כי התואר מספק העמקה במגוון תחומים ולכן נותן פתח למגוון רחב של אפשרויות תעסוקה.

באיזה תפקידים יכולים בוגרי ובוגרות התוכנית להשתלב?

ניהול משאבי אנוש: מנהלי ומנהלות משאבי אנוש אחראים על ניהול ופיתוח המשאב האנושי בארגון. הם מי שמתווים ומנהלים את פעולות הגיוס, ההדרכה והפיתוח, ליווי מנהלים בהובלת תהליכי שינוי ועוד. בנוסף, אחראים מנהלי משאבי האנוש על רווחת העובדים, ובמסגרת זו הם מתווים ומפעילים פעולות רווחה שונות, מייצרים מענים ספציפיים בהתאם לצרכים של העובדים ועוד.

תפקידי גיוס שונים: תהליך גיוס כוח אדם לארגונים הוא תהליך חשוב ומרכזי בו נוטלים חלק בעלי תפקידים שונים, בהם יכולים בוגרי התואר להשתלב. כאלו למשל הם המראיינים המבצעים ראיונות טלפונים או פרונטליים עם המועמדים ומחליטים האם להעביר אותם לשלבים הבאים.
תפקיד נוסף הוא רכזת גיוס. רכזת הגיוס אחראית על ניהול תהליך הגיוס כולו בתוך הארגון, מפרסום מודעות הדרושים, דרך סינון המועמדים ועד ההחלטה האם לגייסם לאחר שעברו את הראיונות השונים בארגון. בנוסף, יכולים הבוגרים והבוגרות להשתלב בתפקידי גיוס שונים במסגרת חברות השמה המבצעות תהליכי גיוס עבור ארגונים. במסגרת לימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות לומדים הסטודנטים והסטודנטיות לעבוד עם כלי AI שונים בהם עושים שימוש הולך וגובר בעולמות הגיוס. כלים אלו מאפשרים להפוך את תהליכי הגיוס ליעילים ומדויקים יותר.

פיתוח והדרכה: ארגונים מעניקים חשיבות רבה להדרכות עובדים ולהכשרתם. בוגרי ובוגרות התואר יכולים להשתלב במגוון תפקידים בתחום זה, בין השאר כמנהלי פיתוח והדרכה. מנהלי פיתוח והדרכה בארגונים אחראים על איתור צרכי ההדרכה וההכשרה, תכנון תוכניות הדרכה שיענו על צרכים קיימים ועתידיים, הוצאתם לפועל ומעקב אחריהן.

מנהל רווחה: מנהלי ומנהלות רווחה קיימים במרבית הארגונים, לעיתים זה תפקיד בפני עצמו, לעיתים תפקיד זה הוא חלק ממגוון תפקידיו של מנהל משאבי האנוש. מנהלי רווחה אחראים על התוויית תוכניות רווחה בארגון והוצאתן לפועל, בין השאר כוללות תוכניות אלו יזום והפקה של ימי כיף מחלקתיים, פעילויות לכלל עובדי החברה ובני משפחותיהם, וקידום הטבות שונות לעובדים כמו מנוי מוזל לחדר כושר, הרצאות העשרה ועוד.

יועץ ארגוני: יועץ ארגוני, בין אם הוא מועסק בתוך הארגון או כמי שנותן שירותים חיצוניים, מסייע בפיתוח תוכניות ארוכות טווח בהתאם לאסטרטגיית הצמיחה של החברה. תפקידו של היועץ הוא בין השאר לסייע בפיתוח תוכניות הערכת עובדים, ייעול תהליכי עבודה, ביצוע סקרי עמדות, בניית צוותים, ליווי מנהלים בסוגיות שונות ועוד.

ניהול קהילות: בשנים האחרונות הפך ניהול קהילות למקצוע נדרש. מנהל קהילות עוסק בהנעת תהליכים משמעותיים בקבוצות וקהלים שונים תוך נתינת ערך ייחודי לכל חבר/ה בקהילה והגדלת ההון האנושי של כולם ביחד. תפקיד זה קיים בתאגידים עסקיים, ארגוני חברה אזרחית, רשויות מקומיות וגם חברות עסקיות. לימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות כוללים קורסים המעניקים כלים למי שרוצים להתמקצע בעולם ניהול קהילות. קורסים אלו עוסקים במאפיינים הייחודיים של קהילות, מספקים כלים כיצד לעצב ולתכנן אותן, איך להקים אותן ואיך לשמר את הערך הגבוה שהן מעניקות לחבריהן.

תפקידים שונים בתחום החינוך בלתי פורמלי: התואר הראשון במדעי ההתנהגות פותח בפני הבוגרים והבוגרות מגוון רחב של תפקידים בתחום החינוך הבלתי פורמלי. כך, יכולים הבוגרים להשתלב כמדריכי נוער במסגרות עירוניות שונות, כמדריכים במרכזים קהילתיים כמו מתנ"סים, מרכזי יום ועוד.

תפקידי מחקר: ההבנה התיאורטית המעמיקה בתחומים מגוונים, ביניהם סוציולוגיה ופסיכולוגיה, מאפשרת לבוגרים ולבוגרות להשתלב בתפקידי מחקר שונים בארגונים ובחברות מחקר. הבוגרים והבוגרות מקבלים את הכלים המאפשרים להם להוביל ולנהל מחקרי שוק בתחומים שונים, בין אם אלו לצרכים שיווקיים, פוליטיים ועוד.


ד"ר אולג קומליק, ראש התוכנית למדעי ההתנהגות וראש החטיבה בניהול ומשאבי אנוש