דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

הרצון להתפרסם בכל מחיר: למה אנשים הולכים לתוכניות מציאות?

ד"ר דוד סגל, פסיכולוג קליני מומחה וראש התכנית ללימודי משפחה לתואר שני, אומר כי התשובה מורכבת מהשפעות תרבותיות-חברתיות ומניעים פסיכולוגיים אישיים. מה הם?

תוכניות ראליטי הפכו לז'אנר פופולרי ביותר בשנים האחרונות. ערוצי הטלוויזיה מתחזקים בו זמנים כמה תוכניות ריאליטי במקביל, הזוכות לאחוזי צפייה מרשימים. בין אם זה "האח הגדול" שמשודרת בישראל כבר למעלה מעשור ובמסגרתה נסגרים לתקופה קצובה מראש בבית אחד דיירים שאינם מכירים זה את זה, או "מחוברים" במסגרתה המשתתפים (חלקם מוכרים מאוד, וחלקם כלל לא) מתעדים את חייהם, ובין אם זו "חתונה מבט ראשון", המפגישה זוגות שאינם מכירים זה את זה מתחת לחופה ועוקבת אחרי הניסיונות שלהם לפתח זוגיות.

המשותף לתוכניות אלו, ולתוכניות ריאליטי נוספות, הוא החשיפה הכמעט טוטאלית לה נדרשים המשתתפים והמשתתפות. המעקב הצמוד של המצלמות אחרי המשתתפים חושף אותם לקהל הרחב ברגעים הכי אינטימיים שלהם, ולעיתים מוליד גם תגובות קיצוניות- של המשתתפים וכלפיהם- הנובעות מחשיפה זו.

מה גורם לאנשים לבחור להשתתף בתוכניות ריאליטי? האם זה רק המניע הכלכלי או שיש מניעים נוספים? והאם מדובר בתופעה נפוצה?
האם יש הרבה אנשים שמחפשים את החשיפה הזו ורוצים אותה?

שילוב של מניעים פסיכולוגיים- אישיים ותרבותיים

ד"ר דוד סגל, פסיכולוג קליני מומחה ויועץ ארגוני בכיר, ראש התכנית ללימודי משפחה לתואר שני, מזהיר מהכללות. "כאשר לדבר מסוים יש בולטות גבוהה בציבור, ו/או במדיה - נוצרת אצלנו התחושה שמדובר במשהו נפוץ. בסופו של דבר, מדובר בחשיפה שלנו לז'אנר תוכניות מסוג מסוים, המקבל בולטות גבוהה מאוד בתקשורת. בתוכניות אלו משתתפים מספר מצומצם יחסית של אנשים, בהשוואה לאוכלוסייה כולה, שמוכנים ורוצים להופיע ברמה חושפנית כזו או אחרת. אבל צריך להיזהר מאמירות שישנם הרבה אנשים שמעוניינים להשתתף בתוכניות ריאליטי - עדיין הרבה מאוד אנשים נרתעים מחשיפה באופן טבעי".

השאלה מי הם אותם אנשים המעוניינים בחשיפה כזו, היא מורכבת לדבריו של ד"ר סגל. כפי שנלמד בתואר הראשון במדעי ההתנהגות, "כל החלטה התנהגותית יושבת על מרכיבים תרבותיים-חברתיים וגם על מרכיבים פסיכולוגיים אישיים. השילוב של כל המרכיבים האלו שונה מאדם לאדם, מחברה לחברה ומתקופה לתקופה. לכן כשבאים לענות על השאלה הזו חייבים להתייחס לכל המרכיבים".

ריאליטי כמקור הכנסה

לדבריו, תמיד יש אנשים שמוכנים ורוצים ו/או צריכים את החשיפה הזו מטעמים שונים. "בבסיס קיימת הסיבה התרבותית. התרבות מעצבת ומשפיעה על הצרכים והרצונות. כאשר התנהגות מסוימת הופכת למשהו מקובל, כי היא מקבלת חשיפה גבוהה בתרבות שלנו, בשילוב עם מאפייני אישיות מסוימים - היא יכולה להוביל לרצון להשתתף בתוכניות ריאליטי" הוא אומר, "זה הפך להיות בסדר להיחשף, מקובל, ולא רק כתוצאה מפריחת תוכניות הריאליטי. יש אנשים שמשתפים בדברים מאוד אינטימיים מחייהם ברשתות החברתיות, לדוגמה ".

בנוסף, השתתפות בריאליטי הפכה למקור הכנסה. גם אם המשתתפים והמשתתפות לא מקבלים תשלום על ההשתתפות עצמה, או מקבלים תשלום זעום, החשיפה המשמעותית לה הם זוכים יכולה להיות מתורגמת בהמשך להכנסה.

צורך לא מסופק בהכרה, צורך בריגוש

מה הם אותם מאפייני אישיות שעשויים לגרום לאדם לרצות להשתתף בתוכניות ריאליטי? "הרצון להשתתף בתוכניות אלו יכול לנבוע מצרכים פסיכולוגיים של 'תראו אותי'", אומר ד"ר סלע, "זה יכול לנבוע מצרכים נרקיסיסטיים, אבל לא כפתולוגיה, אלא מתוך רצון לספק את הצורך הזה שיראו אותי, שיתנו לי מחמאות, שיגיבו אלי, שיכירו בנוכחותי ובחשיבותי".

ד"ר סגל מדגיש כי הצורך להיראות קיים אצל כולנו מלידה, ועם הזמן משתנה ומותאם לצרכים בוגרים. "הצורך לקבל הערכה נשאר כל החיים, אבל משתנה בעוצמתו. אצל חלק מהאנשים הצורך לא התבגר, לא עבר את התפנית הנדרשת עם ההתבגרות, ואז נשאר מן צורך כזה שלא מסופק אף פעם וצריך למלא אותו על ידי פעולות אקטיביות".

ד"ר סגל נזהר מאוד עם הכללות, אבל מציין כי ייתכן שהצורך בהכרה שנשאר לא מסופק נובע מחוסר קבלת הכרה מספקת בשלבים הראשוניים של החיים. "אדם בוגר שלא קיבל מספיק הכרה כילד יכול להיות שאצלו הצורך הזה נשאר דלוק. הוא לא מגיע אף פעם לסיפוק. לכל אחד יש צרכים נרקיסיסטים - אצל מעטים מאוד הצורך הזה נשאר בצורה גבוהה עד כדי כך שכל הזמן צריכים את לספקו".

המאפיינים האישיים ישפיעו על אופן ההתמודדות עם החשיפה

עוד מציין ד"ר סגל כי חשיפה מייצרת ריגוש. "הצורך בריגוש שקיים אצל כולנו ומקדם אותנו - לבדוק גבולות, לנסות דברים. צורך הזה חשוב להתפתחות, וגם הוא מתעדן בבגרות. כאשר יש ליקוי התפתחותי יכול להיות שהאדם יחפש ריגושים באופן אקטיבי ובתדירות גבוהה יחסית - אצל אחד זה ספורט אקסטרים, אצל האחר זה השתתפות בתוכנית ריאליטי. הריגוש מספק היי טבעי, אצל חלק הוא התבלין, אצל אחרים זו התשתית".

הרקע השונה של כל אדם ואדם גם ישפיע על אופן ההתמודדות שלו עם החשיפה. ד"ר סגל מציין כי גם עבור אנשים שמאוד מעוניינים בחשיפה- ההתמודדות עמה יכולה להיות לא פשוטה. "ישנם מקרים - שאף פורסמו - של מתמודדים בתוכניות ריאליטי שעברו משברים נפשיים בעקבות החשיפה. הם לא יכלו לצפות את תוצאות החשיפה, ולא היו מסוגלים להכיל אותה", הוא מסכם.