דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מה עושים עם תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות ביזמות וחדשנות?

לא רק יזמים: מנהלי פיתוח, מנהלי חדשנות ויועצים הם רק חלק מהתפקידים בהם משתלבים הסטודנטים והסטודנטיות בלימודי התואר הראשון במנהל עסקים עם התמחות ביזמות וחדשנות

כדי להיות יזם לא מספיק רעיון טוב - צריך מוטיבציה אדירה, וגם היכרות עם עולמות תוכן רבים כמו מימון, שיווק, משאבי אנוש ועוד.
אלו הם רק חלק מהתחומים בהם נוגעים בלימודי תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות ביזמות וחדשנות.

דניאל ברלינר, רכז המחלקה ליזמות בפקולטה למנהל עסקים, מזכיר כי יזם הוא קודם כל מנהל. "כדי להיות יזם יש צורך בהבנה ניהולית.
יזם צריך להבין בניהול כספים, בניהול אנשים, ולעיתים - לפחות בהתחלה - להיות מסוגל להוביל את תחום השיווק והמכירות של החברה.
בהתמחות אנחנו נותנים את מגוון הכלים הניהוליים שמספקים את ההבנה הזו, תוך חיבור שלהם לעולם היזמות והחדשנות", הוא אומר, "יזמות אמנם מתחילה כסוג של אש פנימית שמניעה את האדם להוביל מהלכים, אבל חשוב לספק לו כלים שיעזרו לו להוציא את הרעיון לפועל כמו הבנה מעמיקה בתהליכים של פיתוח מוצר, ניהול עובדים, עבודה בצוות, ניהול תקציב, איך פונים למשקיעים, איך מכוונים נכון לקהל היעד ועוד.
ההיכרות עם התחומים האלו פותחת בפניהם דלת למגוון רחב של תפקידים בעולם העסקי".

קורסי ההתמחות נלמדים בראייה פרקטית תוך מתן דגש על שיתופי פעולה עם חברות מובילות במשק ובתעשייה היזמית. הסטודנטיות והסטודנטים בהתמחות נחשפים הן להבנה אקדמית והן למתודולוגיות פרקטיות שמטרתן פיתוח כישורים יזמיים ואוריינטציה לחדשנות, וכבר במהלך הלימודים הם יכולים להתנסות בעשייה יזמית במסגרת הפרקטיקום.

באיזה תפקידים יכולים בוגרי ובוגרות ההתמחות להשתלב?

להיות יזם: זו לכאורה אמורה להיות הבחירה הטבעית של כל מי שמגיע להתמחות, אבל ברלינר מזכיר כי להיות יזם זה מפחיד, ולכן זו אינה בהכרח הבחירה האוטומטית עבור בוגרי ובוגרות התואר. למרות החששות הטבעיים, רבים מהסטודנטים והסטודנטיות במכללה אכן פונים לדרך יזמית, חלקם אפילו במהלך הלימודים עצמם, וסטודנטים וסטודנטיות לא מעטים מנהלים עסקים קטנים במגוון תחומים.

תפקידי ניהול בעסקים משפחתיים: להתמחות ביזמות וחדשנות מגיעים סטודנטים וסטודנטיות רבים שהם בנים ובנות למשפחות המנהלות עסקים משפחתיים. במקרים רבים, הסטודנטים הם דור שני למקימים, והלימודים מספקים להם כלים ניהוליים חשובים שיכולים להצעיד את העסק קדימה, ולהתאים אותו לסטנדרטים ניהוליים הנדרשים כיום בשוק. "פעמים רבות בעסקים משפחתיים, המייסדים, ההורים של הסטודנטים, מאוד מעורבים רגשית, והסטודנטים שלנו הם אלו שמצליחים להביא את הפן הניהולי-עסקי לעסק ולהצעיד אותו למקומות חדשים", אומר ברלינר.

תפקידי פיתוח עסקי: הכלים השונים שמקבלים הלומדים בהתמחות מאפשרים להם להשתלב בתפקידי פיתוח עסקי, בעיקר בחברות טכנולוגיות. מנהל פיתוח עסקי אחראי על הובלת תהליך הפיתוח, תוך תיאום בין המחלקות הרלוונטיות השונות, כך שהפיתוח יתבצע בהתאם לדרישות השוק, בזמן הקצר ביותר ובתקציב הנמוך ביותר. "מנהל פיתוח עסקי הוא בעצם מנכ"ל קטן - הוא צריך לדעת לנהל זמן, תקציב וכוח אדם - ואלו כישורים אותם הסטודנטים והסטודנטיות שלנו רוכשים בהתמחות", אומר ברלינר.

יועצים לחברות: ההתמחות מספקת הסתכלות רחבה מאוד על עולם היזמות וניהול. לכן, הידע הניהולי והידע בתחום היזמות מאפשרים לבוגרים ולבוגרות להשתלב, לאחר שרכשו ניסיון מקצועי, בתפקידי ייעוץ לחברות בתחומים שונים.

הערכת חברות: ההיכרות עם עולם היזמות המקומי והגלובלי, לצד הכלים הניהוליים הנרכשים בהתמחות, מאפשרת לבוגרים להשתלב בתפקידים בהם נדרש לבצע הערכות לחברות לצרכי השקעה, למשל בקרנות הון סיכון.

תפקידי ניהול בינלאומי: במסגרת הלימודים, מתוך הבנה כי תחום היזמות הוא גלובלי, מקדישים חשיבות רבה להיכרות עם שוק הבינלאומי ולתהליכים ניהוליים בו. לכן, בוגרי התוכנית יכולים להשתלב בתפקידי ניהול שונים בהם נדרשת ההכרה עם שווקים בינלאומיים.

מנהלי חדשנות: כבר שנים לא מעטות שניהול חדשנות הוא מקצוע, ותפקיד זה קיים בלא מעט ארגונים. מנהלי חדשנות מובילים תהליכים לאיתור חדשנות פנים וחוץ ארגונית, מובילים תהליכים לעידוד חדשנות פנים ארגונית ומובילים אסטרטגיה לשילוב חדשנות בארגון.


דניאל ברלינר, רכז המחלקה ליזמות בפקולטה למנהל עסקים