דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מה עושים עם תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות במימון ושוק ההון?

אנליסטים, סוחרים בחדרי מסחר, יועצים פנסיונים ויועצי השקעות: מה עושים בכל אחד מהתפקידים האלו ואיזה כלים מקבלים הסטודנטים והסטודנטיות שמאפשרים להם להשתלב בהם?

תואר ראשון במנהל עסקים הוא תואר רחב הנוגע בעולמות תוכן מגוונים – ניהול, שיווק ואפילו משאבי אנוש. בתוכנית התואר הראשון במנהל עסקים של המכללה יכולים הסטודנטים והסטודנטיות להשתלב במגוון התמחויות, אחת מהן היא ההתמחות במימון ושוק ההון.

במהלך לימודי התואר הראשון במנהל עסקים עם התמחות במימון ושוק ההון הסטודנטיות והסטודנטים, כאמור, מקבלים ידע ניהולי מגוון בשיווק, טכנולוגיות עסקיות, חשבונאות, יזמות ועוד. במקביל, הם מקבלים ידע מימוני נרחב בנושאים כגון: ניהול השקעות, ניתוח דוחות כספיים, הערכת שווי חברות, אופציות ומכשירים פיננסיים, טכנולוגיית הבלוקצ'יין, מטבעות דיגיטליים, ניהול סיכונים, אג"ח, שילוב של כלי AI בשוק ההון ובתחום המימון ועוד.

"ההתמחות הזו פותחת בפני הלומדים והלומדות בה מגוון רחב של תחומי עיסוק", אומרת ד"ר גלי אינגבר, מרצה בתוכניות התואר הראשון והשני במנהל עסקים במכללה למינהל, "אני תמיד ממליצה לסטודנטים ולסטודנטיות כבר בשנה ב' לפנות למרכז לפיתוח קריירה שלנו ולחפש התמחויות בתחומים השונים – אם זה בבתי השקעות, חברות ביטוח ובנקים – העיקר להתחיל. להכניס רגל בדלת ומשם להתפתח הלאה".

באילו תפקידים יכולים בוגרים ובוגרות ההתמחות להשתלב?

ד"ר אינגבר מציינת כי לגבי כלל התפקידים המוזכרים, מדובר בתחומים אליהם ניתן להתקדם לאחר פרק זמן מסוים בארגון. כמו כן היא מוסיפה כי התואר פותח אפשרות גם להשתלבות במשרות ניהול רוחביות בהמשך.

סוחר בחדר מסחר: סוחרים בחדרי מסחר מועסקים בכל בתי השקעות ובנקים. סוחר בחדר מסחר אחראי על ביצוע מיטבי של הוראות מסחר שמתקבלות מהלקוחות – פרטיים ומוסדיים. הסוחר הוא גם מי שנותן ללקוחות ערך מוסף באמצעות תובנות ומידע על השווקים.

מנהל השקעות/יועץ השקעות: עבור שני התפקידים האלו יש לעבור בחינות של הרשות לניירות ערך. לדברי ד"ר אינגבר רבים ממי שלומדים את ההתמחות ניגשים למבחנים אלו לאחר שסיימו את הלימודים, וכי הערך המוסף אותו הם מקבלים במהלך התואר מסייע להם לעבור את המבחנים בהצלחה. יועץ השקעות הוא מי שמייעץ ללקוחותיו בנוגע לכדאיות של השקעה, החזקה, קנייה או מכירה של ניירות ערך או מוצרים פיננסיים שונים. מנהל השקעות הוא מי שאחראי על מוצר השקעה, בין אם זה תיק השקעות פרטי, קרן נאמנות, קרן פנסיה וכו'. מנהל ההשקעות מנהל את המוצר ותפקידו להשיג את התשואות הטובות ביותר עבורו, בהינתן מגבלות המוצר ובהתאם למדיניות ההשקעה הרצויה.

אנליסט: תפקידו של האנליסט הוא לנתח את הדו"חות הכספיים והמידע הפיננסי של חברות, את נתוני הענף והסביבה הכלכלית, ובהתאם לכך לבצע הערכת שווי לחברה ולגבש המלצות השקעה לגביה. אנליסטים מועסקים בכל הגופים הפיננסים: בתי השקעות, בנקים, חברות ביטוח ועוד.

תפקידי בק אופיס: תפקידי בק אופיס כוללים את מגוון התפקידים האחראים על ניהול התשתיות והדאטה של המערכות השונות בבתי השקעות ובבתי מסחר. בתפקידים אלו משתלבים גם מי שלמדו מנהל עסקים עם התמחות במימון ושוק ההון, ומתאימים למי שרוצים לעבוד בתחום המשלב הבנה מימונית ורקע טכנולוגי.

יועץ פנסיוני: תפקידו של היועץ הפנסיוני הוא להתאים מעטפת של חיסכון ארוך טווח ללקוחות ולבחור עבורם מוצרי השקעה מתאימים. בתפקיד זה ניתן להשתלב בחברות הביטוח השונות אבל גם לפתח קריירה עצמאית בהמשך.

תפקידי שיווק ופיתוח: בשנים האחרונות התעשייה הפיננסית מתפתחת לכיוונים חדשים: פינטק, טכנולוגיית הביטקוין, שילוב של כלי AI ועוד. חברות חדשות פועלות בתחום הפיננסי ומפתחות שירותים ומוצרים חדשים, ובהן מי שיש להם השכלה בתחום המימון ושוק ההון יכולים להשתלב בתפקידים שונים בתחומי השיווק, המכירות והפיתוח.

אנליסט אשראי/קצין אשראי: אנליסט/קצין אשראי הוא תפקיד הקיים בגופים פיננסים שונים. אנליסט/קצין אשראי הוא מי שמרכז ומנתח מידע עסקי פיננסי של לקוח עסקי, לצורך קבלת ההחלטה על מתן אשראי. במסגרת תפקידו מנתח אנליסט/קצין האשראי את כושר החזר החוב של הלקוח, הערכת הסיכון לחברה ומספק סקירה של הכשלים האפשריים.


ד"ר גלי אינגבר, מרצה בתוכניות התואר הראשון והשני במנהל עסקים