דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

בואו נתכתב על זה

אל מול ההיקפים ההולכים וגדלים של מצוקה נפשית בקרב בני נוער, לייעוץ אונליין יש יתרונות רבים. איזה כלים צריכים לסגל לעצמם יועצים חינוכיים בעידן של פוסט-מגפה?

השנתיים האחרונות אתגרו את כל המערכות - האישית, המשפחתית, הלאומית. מגפת הקורונה שהובילה לסגרים ולהגבלות תנועה, שיבשה את כל תחומי החיים, והיעדר השגרה לצד חוסר הוודאות, פגעו בבני נוער וילדים רבים.

הנתונים המדאיגים מראים כי בשנתיים החולפות חלה עלייה משמעותית בהיקפי המצוקה הנפשית בקרב בני נוער וילדים. ד"ר שירי דניאלס, רכזת התואר שני בייעוץ חינוכי במכללה למינהל והמנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, רואה את העלייה הזו באופן מובהק. "יש הרבה יותר מקרי דיכאון בבני נוער, הרבה יותר דיווחים על מצוקה נפשית חריפה, מחשבות אובדניות, פגיעה עצמית, התמכרויות, פגיעה בתחושת המוגנות, יותר מופעים של התנהגות אלימה ועוד".

התארכות זמני ההמתנה לטיפול

הנתונים האלו לדבריה אינם מאפייני רק את ישראל, ומדובר במגמה עולמית. הנתונים האלו מקבלים חיזוק בסקר של ארגון ה-OECD , שהראה כי הנושא המטריד ביותר עבור הורים ומתבגרים הוא נושא הבריאות הנפשית.

העלייה הזו במספר הנזקקים לסיוע, מפעילה לחץ כבד על המערכות השונות. איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים דיווח על זינוק של 100% בדרישות לאשפוזים פסיכיאטריים בקרב מתבגרים, כאשר כ-45% מהעובדים הסוציאליים מדווחים על זמני המתנה של יותר מחודש לאשפוז, ו-25% מדווחים על המתנה של יותר משלושה חודשים לאשפוז. לצד העלייה הזו נרשמה עלייה משמעותית בזמני ההמתנה של ילדים ובני נוער לאבחון פסיכיאטרי ובזמני המתנה של ילדים ובני נוער לטיפול נפשי בקהילה.

ד"ר דניאלס מציינת כי אינה זוכרת תקופה דומה בעבר. "שימשתי כיועצת חינוכית בתקופות של פיגועים, מלחמות ומבצעים צבאיים - ואין אח ורע למה שקורה בשנתיים האחרונות מבחינת עוצמות המצוקה", היא אומרת, "בדרך כלל, במצבי חירום אנחנו בער"ן רואים עלייה של 60% במספר הפונים, בקורונה ראינו עלייה של יותר מ-100%, כאשר בקרב בני נוער מדובר על עלייה של 120%. קיבלנו מאות אלפי פניות של בני נוער, וגם של הורים. ההורים מדווחים על חוסר אונים - מול הבעיות של הילדים שלהם, ומול הבעיות שהם עצמם מתמודדים איתן".

לדבריה, הריחוק החברתי בשנתיים האחרונות יצר מרחק מעוגנים של נחמה וחוסן, עבור מי שהיו זקוקים להם. מכיוון שפעמים רבות הסיוע הקיים במערכת החינוך המסורתית לא היה נגיש ולא רציף, החשיבות של ייעוץ אונליין גברה משמעותית.

לייעוץ אונליין יש מספר יתרונות בולטים:

1. זמינות: פלטפורמות ייעוץ אונליין שונות זמינות 24/7. בעיקר בהקשר של בני נוער יש לזמינות הזו חשיבות רבה, אומרת ד"ר דניאלס. "כשמתבגר סוף סוף פונה ומעלה את הקושי שלו - הזמן לדבר איתו הוא בדיוק כשהנושא עולה, כי לא בטוח שהוא יהיה מעוניין לדבר אחר כך". לדבריה, מידיות הסיוע היא קריטית בעיקר כאשר מדובר במתבגרים במצבי משבר וסיכון.
בנוסף, ייעוץ אונליין לא תלוי במיקום הפיזי של הנועץ והיועץ, ולכן זמין הרבה יותר. ניתן לקבל את העזרה כשמתכתבים עם יועצ/ת מחדר השינה, כשמנהלים שיחה טלפונית תוך כדי הליכה בפארק ועוד.

2. אנונימיות: אחד הקשיים הגדולים עבור בני נוער וילדים רבים היה לדבר מול מצלמה, בין אם זה שיעור הנערך בזום, או שיחה אחד על אחד עם יועץ. "עבור רבים בגילאים אלו למראה החיצוני יש חשיבות קריטית, והצורך לצפות בעצמם - היה להם קשה", אומרת ד"ר דניאלס. ייעוץ אונליין המתקיים באמצעות המילה הכתובה וללא מצלמה מסיר את המחיצות שנובעות מהופעה חיצונית וממסיחים שונים. בנוסף, היכולת לשמור על אנונימיות מעניקה לפונה תחושה של מוגנות, ויכולת להביע רבדים עמוקים יותר.

3. שליטה: ייעוץ אונליין מאפשר לנועץ שליטה: במידע שהוא חושף, בזמן שהוא פונה, מתי הוא מסיים את השיחה ועוד. "הרשת מעניקה אלמנט של ביטחון", אומרת ד"ר דניאלס, "היא מאפשרת לנועץ להרגיש שהוא שולט בסיטואציה, בהתפתחות של השיחה. פעמים רבות אנחנו רואים שגם מי שעברו חוויות קשות ברשת, מעדיפים להיעזר בייעוץ אונליין בגלל הסיבה הזו".

4. היתרונות שבכתיבה: פעמים רבות היכולת להתכתב עם היועצ/ת הופכת את התהליך לעמוק יותר. בכתיבה יכול הנועץ להעלות דברים שאולי לא היה מעז בעת שיחה. כמו כן, כתיבה מאפשרת לארגן ולנסח את המחשבות בבהירות. בנוסף, האינטראקציה המקוונת מתועדת, כך שניתן לחזור ולקרוא את השיחה ברגעים בהם הנועץ זקוק לתמיכה. "אנחנו ממליצים במקרים מסוימים להדפיס חלקים מהשיחה, ולתלות אותם במקומות שונים בבית, ולהשתמש בהם כנקודות עוצמה במידת הצורך".

5. הסרת עכבות: בייעוץ אונליין בא לידי ביטוי "אפקט הסרת עכבות", המתבטא בהפחתת החסמים הקיימים בתקשורת פנים אל פנים. רמת החשיפה והקרבה הנוצרת כתוצאה מהסרת העכבות יכולה להיות עמוקה מאוד, ולסייע בתהליך הייעוצי.


ללמוד לנצל את יתרונות האונליין

ד"ר דניאלס מציינת כי מגפת הקורונה והקשיים שהיא יצרה, זירזה תהליכים רבים - גם בתחום ייעוץ האונליין. "אנשים - יועצים ונועצים - שאולי בעבר פחות האמינו בשיטה, נאלצו להתנסות בה במהלך הקורונה וגילו את היתרונות הרבים שלה. אותם אנשים גילו כמה תהליך כזה יכול להיות משמעותי, וכי הוא אינו ברירת מחדל".

לדבריה, מחקרים שונים מראים כי ניתן לייצר חוזה ייעוצי וברית ייעוצית גם בתהליכים המתבצעים אונליין, ולהגיע לרמה מאוד גבוהה של אמון וחשיפה. "מחקרים מראים כי האפקטיביות של תהליך ייעוצי נעוצה בחום האנושי, בקרבה ובאינטימיות שנוצרת, ובניגוד למה שחשבו בעבר - כל אלו נוצרים גם בתהליכי ייעוץ אונליין".

לזהות סימני מצוקה דרך שימוש בסימני פיסוק

תהליכים אלו צפויים להפוך את ייעוץ האונליין לחלק משמעותי מעבודת היועץ החינוכי. לכן, בתכנית התואר השני בייעוץ חינוכי של המכללה למינהל שולב קורס חובה ייעודי בתחום ייעוץ האונליין, שלא קיים במסגרות אקדמיות אחרות. "הנחת הבסיס של הקורס היא כי בעידן הדיגיטלי יש מיומנויות ייעוציות שחייבים לדעת ולהכיר, כדי להיות מסוגלים לספק ייעוץ אפקטיבי ומותאם לצרכים בעולם דינמי ומשתנה", אומרת ד"ר דניאלס.

הקורס יעסוק בנושאים רבים ומגוונים: מה המשמעות של ניהול תקשורת אונליין בתהליך ייעוצי ומה מה משפיע עליה, מה הצרכים הרגשיים של מתבגר/ת שפונה לעזרה דווקא במדיום הזה, איך מזהים מצוקה, איך מנהלים תהליך ייעוצי, איך מזהים ומתמודדים עם התנגדויות, איך מתחילים שיחה ואיך מסיימים, למה חשוב לשים לב ועוד. "הקורס יעסוק גם בניתוח שפתי של תוכן, שמסייע בזיהוי מצבי סיכון. למשל, איך לזהות מצוקה לפי שימוש בסימני פיסוק, חזרתיות, אימג'ים שונים. זה סוג של שפה שצריך ללמוד אותה, ולוודא שאני כיועצת מבינה מה נאמר, איך נאמר ובאיזה עוצמה".

חלק חשוב מהקורס הוא ההתנסות המעשית. כך, הסטודנטים והסטודנטיות יפנו בעצמם לייעוץ אונליין ויחוו את התהליך כנועצים. "החלק הזה יסייע להם להבין מה זה להיות נעזר, מה החסמים האפשריים, מה מקדם פנייה לעזרה" בנוסף, הסטודנטים והסטודנטיות יתרגלו מענה לפניות שונות, ינתחו מקרים, ויעשו שימוש במיומנויות השונות בתרגילים מעשיים. "זה קורס מאוד יישומי שיספק לסטודנטים והסטודנטיות את הכלים להביא לידי מיצוי את היתרונות של המדיום", מסכמת ד"ר דניאלס.