דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מובילים את השינוי: המעבדה להכשרת סוכני ומנהלי חדשנות

כבר שנים לא מעטות שארגונים ממגוון גדלים וממגוון תחומי עשייה מבינים כי על מנת לצמוח עליהם להיות חדשניים, ויותר מכך - לדעת לנהל נכון תהליכי חדשנות פנימיים. מגפת הקורונה, ששינתה סדרי עולם, הביאה לביטוי ביתר שאת את הצורך של ארגונים בחשיבה אחרת - יצירתית וחדשנית, כזו המאתגרת את הסדר הקיים והמייצרת פתרונות הכרחיים לתקופת הזמן הנוכחית.

איך מייצרים חשיבה חדשנית? איך מאמנים את שריר היצירתיות והחדשנות? איך מובילים תהליכים חדשניים? את הדברים האלו, בין השאר, לומדים במעבדה להכשרת סוכני ומנהלי חדשנות, הנלמדת כחלק מתכנית התואר השני (M.A) בעיצוב חדשנות ויזמות של המכללה למינהל. תכנית זו הינה התכנית היחידה בישראל במתכונת רב תחומית טכנולוגית-עסקית-חברתית.

מסגרת הלימודים במעבדה מקבלים הסטודנטים את כל הכלים על מנת להשתלב כמובילי חדשנות בארגונים. המשתתפים במעבדה נחשפים למתודולוגיות לפיתוח ולניהול חדשנות יישומית, תוך שהם מתנסים במודלים שפותחו בתעשייה עצמה, מתנסים בכלים לשבירת דפוסים, מסגרות חשיבה ממוקדות, ותהליכי איסוף רעיונות. כך, בין השאר, מתנסים הסטודנטים בתהליכים יצירתיים שונים, לימודים בסביבות פיזיות שונות מהרגיל, ואף מתרגלים דמיון מודרך.

"המעבדה מלמדת כיצד לבטל הנחות יסוד, כולנו רגילים לחשוב באופן די דומה. תהליכי העבודה במעבדה מסייעים לסטודנטים לא לשלוף את התשובה הראשונה, האוטומטית. אנחנו מנגישים להם כלים בעזרתם הם מצליחים לחשוב על פתרונות מורכבים, מעולמות תוכן מגוונים - ועל ידי כך לייצר ערך לעצמם, ולארגונים בהם הם עובדים"
ד"ר גוין סאס, דקאן בית הספר לעיצוב וחדשנות

ד"ר גוין סאס, דקאן בית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל, מהמובילים בארץ בתחום החשיבה היצירתית ובעל רקורד עשיר בתחומי היזמות והחדשנות, מציין כי המעבדה נותנת ללומדים בה את הכלים להוביל תהליכי חדשנות בארגונים בהם הם עובדים, בין אם כמנהלים בכירים, או כמנהלים זוטרים.

"המעבדה מלמדת כיצד לבטל הנחות יסוד", הוא מסביר, "כולנו רגילים לחשוב באופן די דומה. תהליכי העבודה במעבדה מסייעים לסטודנטים לא לשלוף את התשובה הראשונה, האוטומטית. אנחנו מנגישים להם כלים בעזרתם הם מצליחים לחשוב על פתרונות מורכבים, מעולמות תוכן מגוונים - ועל ידי כך לייצר ערך לעצמם, ולארגונים בהם הם עובדים".

תהליך זה מתאפשר בעזרת המתודות המתקדמות אותם לומדים במעבדה. "תהליך העבודה השונה שהסטודנטים עוברים במעבדה גורם להם להצליח לייצר את החשיבה היצירתית והשונה הזו", אומר ד"ר סאס, "חשיבה חדשנית וחשיבה יצירתית הן כמו שרירים - צריך לאמן ולחזק אותן".

אסף פרל-ברשדסקי, בוגר התואר ומי שמשמש כמנטור כיום בתכנית, מציין כי התרומה העיקרית של התואר עבורו היתה בפיתוח צורת חשיבה שונה. "למדתי להסתכל על דברים באופן אחר", הוא אומר. פרל-ברשדסקי, שפותח בימים אלו סטודיו לחשיבה יצירתית וחדשנות, מציין כי המעבדה מלמדת כיצד לשלב תהליכים מעולמות העיצוב והעסקים. "הלימודים במסגרת המעבדה נגענו בתחומים רבים: טכניקות שונות של סיעור מוחות, חשיבה עיצובית, חדשנות משבשת ועוד, כאשר את כל הדברים האלו למדנו לשלב בתוך מודל עסקי וליישם בעולם האמיתי".

פרל-ברשדסקי, שהשתחרר לאחרונה משירות קבע, מציין כי בצבא עסק בהובלת תהליכים חדשניים, אבל התואר לדבריו נתן לו כלים חיוניים על מנת להתפתח בעולם היזמות והחדשנות. "היום אני משמש כמנטור בתכניות שונות, נוטל חלק בהאקתונים, וחבר בקהילות חדשנות. הכלים שרכשתי בתואר עזרו לי למצב את עצמי בעולם הזה, ולהפוך אותו לביזנס העיקרי שלי".

ד"ר סאס מסכם: "מגפת הקורונה מצריכה מארגונים לייצר תגובות דרמטיות וקיצוניות. באירועי קיצון צריכים יותר יצירתיות, וצריכים אנשים עם הכישורים האלו - אנשים שיודעים לאלתר, להעלות פתרונות אחרים, ליצור".