דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מה עושים עם תואר ראשון בתקשורת בהתמחות תוכן, טלוויזיה ודיגיטל?

יוצרי תוכן עצמאיים, מלהקים ומפיקים - מה עושים כל אחד מהתפקידים הללו, ואילו כלים מקבלים בוגרי ובוגרות התואר הראשון בתקשורת המסייעים להשתלב בהם?

אנו חיים בעידן של תוכן. "תוכן" מקיף אותנו מכל כיוון ומונגש לנו בדרכים שונות ומגוונות. בעולם כזה, הדרישה לאנשי תוכן מקצועיים ויצירתיים הולכת וגוברת. "אנשי תוכן הם פונקציה מאוד מבוקשת בכל חברה", אומרת ענבר שנהר, סגנית דיקן, ראשת ההתמחות בתוכן, טלוויזיה ודיגיטל, אחראית שיתופי פעולה ומרצה בבית הספר לתקשורת, "אנחנו רואים את חשיבות המקצועיות של אנשי תוכן בעולמות שונים - קיימת דרישה ממשית לאנשים שיודעים לספר סיפור, אם זה בתחום של הסברה, חדשות, מיתוג, כנסים, טלוויזיה ועוד".

תוכנית התואר ראשון בתקשורת בהתמחות תוכן, טלוויזיה ודיגיטל, נותנת מענה לצרכים העדכניים והמשתנים של עולם התקשורת. התוכנית מכשירה את הבוגרים ואת הבוגרות להשתלבות בתחומי הכתיבה, ההפקה והיצירה במסגרת שלל הז'אנרים בטלוויזיה ובפלטפורמות התוכן הדיגיטליות.

שנהר מדגישה כי רבים מהסטודנטים ומהסטודנטיות משתלבים בשוק העבודה כבר במהלך הלימודים, במגוון רחב של תפקידים. לדבריה, כבר בשנה הראשונה לאחר תום הלימודים, מעל 90% מהבוגרים והבוגרות משתלבים בתעשייה, כאשר הדרישה לאנשי תוכן, רק הולכת וגדלה.

באילו תפקידים יכולים בוגרי ובוגרות התוכנית להשתלב?

1. יוצרי תוכן עצמאיים: בוגרים ובוגרות רבים, חלקם עוד במהלך הלימודים עצמם, פוצחים בקריירה של יוצרי תוכן עצמאיים. יוצרי תוכן עצמאיים מבוקשים כיום מאוד בעיקר בשל הוורסטיליות שלהם - הם יודעים לייצר תוכן כתוב, מצולם או מושמע למדיות שונות ולספק בעצמם את המוצר הנדרש - משלב ה"בריף" ועד לתוצר הסופי. "תוכנית התואר מכשירה את הסטודנטים והסטודנטיות לייצר תוכן על כל היבטיו", מסבירה שנהר, "משלב הקריאיטייב, דרך כתיבת התסריט, הצילום, הבימוי, ההצגה ועד העריכה".
2. השתלבות במגוון תפקידים בעולם החדשות, בגופי התקשורת המובילים, בהם תאגיד השידור, חדשות 12 וחדשות 13.
- התפקיד הבסיסי ביותר בתחום זה הוא קשב: תפקיד הכולל איתור וריכוז אירועי חדשות מאמצעי המדיה השונים, בהם הדיגיטל, הרדיו, הטלוויזיה והרשתות החברתיות.
- תחקירן/תחקירנית - תחקירנים הם מי שמסייעים בהכנת הכתבות באמצעות איסוף ועיבוד חומר הרקע. התפקיד כולל איסוף ממצאים, איתור חומרי רקע רלוונטיים, ביצוע ראיונות מקדימים ועוד.
- עוזרי/עוזרות הפקה ומפיקים/מפיקות - מפיקים בתוכניות טלוויזיה אחראים על הצד הלוגיסטי של הפרויקט הטלוויזיוני. התפקיד כלל ניהול תקציבים, עמידה בלוחות זמנים צפופים, ניהול כוח אדם ועוד.
-בהמשך הדרך, לאחר שצוברים מספיק ניסיון, ניתן להשתלב במערכות החדשות השונות ככתבי חדשות.

3. אנשי תוכן - הבוגרים והבוגרות רוכשים במסגרת הלימודים כלים המאפשרים להם להשתלב כאנשי תוכן במגוון גופים – מזכייני טלוויזיה – ערוץ 12, 13, תאגיד השידור ועד משרדי פרסום וחברות הייטק. לשם כך נדרשות יכולות כתיבה ועריכה גבוהות, כמו גם חשיבה יצירתית, יכולת לספר סיפור ולהנגיש אותו למגוון קהלים ובמגוון פלטפורמות. בתחום זה ניתן להשתלב כאנשי סושיאל - תפקיד הכולל יצירת תוכן עבור הפלטפורמות החברתיות השונות של החברה/המותג. תפקיד זה קיים במגוון רחב של חברות ושל גופים שונים המתמחים בשירותי סושיאל, כמו משרדי פרסום, גופי תוכן שונים וגם בתאגיד השידור. כמו כן, משתלבים הבוגרים והבוגרות כאנשי תוכן בחברות הייטק, בתפקידים שונים של יצירת תוכן בממשקים שונים, אם כחלק מהמוצר עצמו או במחלקות השיווק, ובמחלקות התוכן וכוח האדם של החברות.

4. מגוון תפקידים בחברות ההפקה - הכישורים שאותם רוכשים הסטודנטים והסטודנטיות בהתמחות, מאפשרים להם להתברג בתפקידים מגוונים בחברות הפקה העוסקות בהפקת תוכן לטלוויזיה.

התפקיד הבסיסי ביותר בתחום התוכן הוא ליהוק: תפקיד זה כולל חיפוש דמויות מפתח לתכניות מציאות שאנו רואים בפריים טיים הישראלי כגון: האח הגדול, הישרדות, בואו לאכול איתי וכו'.

התפקיד הבסיסי ביותר בתחום ההפקה הוא עוזר הפקה: תפקיד זה כולל נוכחות בימי צילום ועזרה לוגיסטית לקיום הצילומים.

תחקירן/תחקירנית - תחקירנים בתוכניות ראליטי הם מי שמסייעים בהכרת הדמויות, איסוף ועיבוד חומר הרקע, ראיונות והכנת תחקיר עומק למתמודדים. תחקירנים בתחום המתוסרט בדרך כלל יאספו מידע רלוונטי לתוכניות סאטירה שונות.

עורכי תוכן/תסריטים – עורך תוכן ראשי בתכניות מציאות וסאטירה הוא מי שאחראי על כל פיתוח התוכן לסדרה, החלטות לגבי משימות, סצנות, בניית התוכן וכו'. תסריטאי הוא מי שמתרגם את הרעיון לכדי סדרת טלוויזיה/סרט.

בימאי/בימאית - הבימאי הוא מי שמתרגם את התסריט הכתוב לכדי יצירה מצולמת ומשודרת, הוא זה שמנחה את השחקנים, ואף מעורב בליהוק ובצילום.

בעשורים האחרונים, רבים מאלפי הבוגרים והבוגרות של בית הספר לתקשורת התברגו במגוון רחב של תפקידים בעולם התוכן וההפקה, לרבות אנשי טלוויזיה בתפקידים שונים, עורכי טלוויזיה ועיתונות, כתבי חדשות עטורי פרסים, מנכ"לים של חברות תוכן, יוצרי תוכן עצמאיים ויזמי תוכן בתחום הדיגיטל וההייטק.

"הוורסטיליות הרבה של התכנים הנלמדים בתוכנית, לצד החיבור של בית הספר לתעשייה וההתנסות המעשית, מאפשרת לבוגרים ולבוגרות לרכוש מגוון רחב של כלים בלימודים, וכאמור להתחיל את הקריירה שלהם בעולם התקשורת עוד במהלכם", מסכמת שנהר.


ענבר שנהר, סגנית דיקן, ראשת ההתמחות בתוכן, טלוויזיה ודיגיטל, אחראית שיתופי פעולה ומרצה בבית הספר לתקשורת