דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

רוצה להיות תסריטאי? המדריך המלא ללימודי תסריטאות והשתלבות בתעשייה

כאשר יותר ויותר סדרות ישראליות זוכות להצלחה בחו"ל, נפתחות יותר הזדמנויות תעסוקה לתסריטאים ותסריטאיות. איך ואיפה לומדים להפוך רעיון מקורי לסדרה?

כבר שנים לא מעטות שהיצירה הטלוויזיונית הישראלית מצויה בפריחה, כאשר סדרות ישראליות פורצות את גבולות הארץ וזוכות להצלחה בחו"ל. ההצלחה הזו באה לידי ביטוי בזכייה בפרסים יוקרתיים וגם, ואולי בעיקר, ברכישת הזכויות לסדרות על ידי גופי תקשורת בינלאומיים מובילים.

כך, בשנה האחרונה עלתה לאוויר הסדרה הישראלית "שעת אפס" שזכתה לנתוני רייטינג מרשימים אבל גם בפרסים בינלאומיים נחשקים.
הסדרה זכתה בפרס הסדרה הטובה ובפרס המשחק בפסטיבל הסדרות של ברלין, וגם בפרס הסדרה הטובה בפסטיבל הסדרות בקאן.

אך כאמור לא רק פרסים גורפת העשייה המקומית, סדרות ישראליות לא מעטות זכו בשנים החולפות להירכש על ידי גופי תקשורת בינלאומיים.
כך ניתן להזכיר את "פאודה", "להיות איתה", "בשבילה גיבורים עפים", "טהרן" שעלתה בשירות הסטרימינג של אפל, ו"שעת נעילה" המדוברת שנמכרה לשירות הסטרימינג HBO מקס - עוד לפני שעלתה לאוויר.

חלק מהסדרות זוכות לאדפטציות לאחר רכישתן ולקראת שידורן במדינות אחרות, ובחלק מהסדרות הגופים הבינלאומיים הופכים לשותפים בהפקה. כזו למשל היא הסדרה "אזהרת מסע" של HOT שהופקה בשיתוף פעולה עם נטפליקס, והפכה להיות הסדרה הרביעית הכי נצפית בנטפליקס בעולם עם 20 מיליון שעות צפייה וזה רק בשבוע הראשון להשקתה.

 

הבסיס להשתלבות: לימודים רלוונטיים

ההצלחה הזו מייצרת יותר הזדמנויות עבור תסריטאים ותסריטאיות בתעשייה הישראלית, שרואים כי היצירה שלהם יכולה לפרוץ את גבולות השפה והתרבות המקומית.

חולמים להפוך רעיון שלכם לסדרה מצליחה? הבסיס הוא, כמו בתחומים רבים, קודם כל לימודים רלוונטיים, המאפשרים התנסות מעשית במהלכם.

קיימים בישראל מספר מוסדות המציעים מסגרות רלוונטיות, הכוללות קורס תסריטאות לקולנוע וטלוויזיה או קורס תסריטאות לקולנוע.
בחלק מהמקומות הקורסים מוצעים כחלק מתואר אקדמי, ובאחרים הקורסים עומדים בפני עצמם.

בית הספר לתקשורת מציע ללומדים וללומדות כמה קורסים וסדנאות במסגרת תואר ראשון בתקשורת בהתמחות תוכן, טלוויזיה ודיגיטל,
בהם יוכלו לרכוש את הכלים הרלוונטיים על מנת להשתלב בתעשייה כתסריטאים.

 

גיבוש רעיון לכדי סדרה

רעיון מבריק אינו מספיק כדי להפוך את בעליו לתסריטאי, גם לא כישרון כתיבה. "בקורס שלי הסטודנטיות והסטודנטים לומדים כיצד לבנות רעיון לסדרה", מסביר אילן רוזנפלד, מרצה בקורס תסריטאות. רוזנפלד הוא יוצר מוכר שכתב וערך לא מעט סדרות בעצמו, ביניהן "הפיג'מות", סדרה בה גם כיכב, יצר יחד עם שירה אלון את הסדרה "חצויה" שנמכרה ליותר מ-80 מדינות ברחבי העולם, יצר את "שוברי גלים", "פולמון" ועוד. בנוסף רוזנפלד היה עורך תסריט בסדרות "הקלמרים", "מריו", "המלון של פיני" ועוד.

"אני מלמד בקורס איך לקחת את הרעיון מהשלב המאוד התחלתי שלו עד לרגע שבו הסטודנטיות והסטודנטים יכולים לייצר דף סדרה.
הם לומדים כיצד לבנות את הדמויות, את העלילה, איך לעצב את הדבר הזה שנקרא תסריט".

רוזנפלד מסכים כי ההתעניינות בתוכן הישראלי בחו"ל, והביקוש לסדרות ישראליות על ידי גופים בינלאומיים שונים, מייצרת הזדמנויות רבות יחסית עבור מי שרוצים להשתלב בתעשייה המקומית כתסריטאים. "אנחנו נותנים לסטודנטים ולסטודנטיות כלים להבין איך מגישים סדרה, איך נראה מבנה עונתי של סדרה, איך אמור להיראות דף סדרה, מה הוא צריך לכלול. כך שכשהם מסיימים את התואר הם יוכלו לגשת לחברות הפקה שונות עם הרעיונות שלהם, ולהציג אותם באופן מסודר וכמקובל בתעשייה הזו".

 

סדנה מעשית שמחקה את העולם האמיתי

לצד קורס תסריטאות, יכולים הסטודנטים והסטודנטיות להשתלב בסדנה נוספת המעניקה אף היא כלים משמעותיים והתנסות חשובה למי שמעוניינים לעבוד כתסריטאים. הסדנה היא פרויקט גמר מתוסרט, ומי שמנחה אותה היא חן קלימן-גל, תסריטאית ועורכת תסריט עם ניסיון של למעלה מ-20 שנה בטלוויזיה הישראלית. קלימן-גל יצרה, בין השאר, את הסדרות "כל עוד בלבב", "השמיניה" ו"הפיג'מות". כמו כן היא היוצרת של הסדרה "אחותי קפצה כיתה" המשודרת גם בפורטוגל וצפויה להתחיל להיות משודרת בקרוב בארה"ב.

במהלך הסדנה לומדים הסטודנטים והסטודנטיות כיצד מפתחים סדרה לטלוויזיה. "במהלך שנה ג' ללימודים הסטודנטיות והסטודנטים יכולים לבחור בסדנה כפרויקט גמר שלהם", מסבירה קלימן-גל. "הסדנה 'פרויקט גמר מתוסרט' מחקה את העולם האמיתי בעולם פיתוח הסדרות. במסגרתה הם עובדים בקבוצות קטנות, ובסיומה הם יוצאים עם תוצר שאפשר להגיש לחברת הפקה".

קלימן-גל מציינת כי כתיבת תסריט לסדרה שונה מהותית מכתיבת תסריט לסרט. "סדרה מתבססת על רעיון שיש לו אורך נשימה. הוא צריך להיות סוחף, מעניין, חשוב - כזה שימשוך קהל - אבל מנגד שאפשר יהיה לפתח אותו לעוד פרקים ולעוד עונה. סרט צריך לספר סיפור חזק שיוציא אנשים מהבית".

במהלך הסדנה אותה מובילה קלימן-גל מחדדים את הסיפור שאותו רוצים לספר, לומדים כיצד להפוך את הרעיון לסדרת טלוויזיה, ולומדים כיצד להציג את הרעיון הזה לחברות הפקה, כך שאלו ירצו לפתח אותו ולהשקיע בו.

לצד הכלים שמקבלים הסטודנטים והסטודנטיות המאפשרים להם להגיש הצעה לסדרה לחברות הפקה, הם מקבלים הזדמנות להתמודד עם תהליך הפיתוח, והזדמנות זו חשובה לא פחות מציינת קלימן-גל. "תהליך של פיתוח הוא מורכב וארוך. לעיתים הדרך לא פשוטה ומסתבכת. הסדנה מאפשרת להם להתמודד עם כל הקשיים האלו במסגרת החמה של בית הספר. ההתמודדות הזו חשובה, כי כאשר הם יצאו לעולם האמיתי והמפיק יבקש מהם לשנות משהו בתסריט, או שהם יצטרכו להתמודד עם ביקורת והערות - יהיה להם קל יותר, כי הם התנסו בכך בעבר".