דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

ו- קאט: האם הבינה המלאכותית תפגע בענף התסריטאות?

על רקע שביתת התסריטאים בהוליווד, בה דורשים התסריטאים להגביל את השימוש בבינה מלאכותית, עולה השאלה אם החשש הגדול מ-ChatGPT ודומיו הוא מוצדק, או שמה מדובר רק בכלי עזר יעילים?

מוכנים לחורף של שידורים חוזרים? נכון לאוגוסט 2023, הוליווד דוממת כבר שבועות רבים בשל שביתת איגוד התסריטאים. השביתה פרצה על רקע דרישות להעלאות שכר, קבלת נתח מהכנסות הסטרימינג והחלת פיקוח ורגולציה בכל הנוגע לשימוש באינטליגנציה מלאכותית. לדרישות אלו, אגב, הצטרף במהלך יולי איגוד השחקנים המרכזי של הוליווד.

החשש העיקרי של איגוד התסריטאים בהוליווד הוא כי הבינה המלאכותית תוכל לכתוב או לשכתב תוכן ספרותי, ותפגע בפרנסתם. אך האם החשש הזה מוצדק? אין ספק כי הבינה המלאכותית משנה את שוק העבודה ומייתרת מקצועות מסוימים – רק לאחרונה הודיעה IBM כי תקפיא גיוס של אלפי עובדים בתחומי משאבי האנוש ו"הבק אופיס", שלהערכתה ניתן להחליפם בבינה מלאכותית. אך לצד איום זה, בעולמות רבים מוצרי הבינה המלאכותית הם כלי עזר שמשנים את שוק העבודה אבל לא בהכרח מייתרים אותו.

ממוצע חוויות הרגש של אלפי כותבים

ענבר שנהר ראשת ההתמחות תוכן, טלוויזיה ודיגיטל במסגרת תואר ראשון בתקשורת, אחראית שיתופי פעולה ומרצה בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל, מאמינה שהבינה המלאכותית תשנה את הכתיבה לטלוויזיה בכמה דרכים. "הבינה המלאכותית יכולה לסייע בהעלאת רעיונות, יצירת קווי עלילה ואפילו כתיבת תסריטים מלאים לתוכניות טלוויזיה", היא אומרת. "אלו כלים שבאפשרותם לנתח מגמות, העדפות קהל ותוכן קיים, כדי להציע רעיונות חדשניים שעשויים להדהד אצל הצופים".

"כלי AI יכולים לעזור לכותבים למקד את התסריטים שלהם על ידי הצעות עריכה, שיפורים ואפילו כתיבת  דיאלוגים. בינה מלאכותית יכולה, כאמור, לנתח תכונות אופי ואינטראקציות מתוכניות טלוויזיה וסרטים קיימים כדי לספק תובנות ליצירת דמויות מפותחות. היא מסוגלת לנתח נתונים מתוכניות טלוויזיה שנעשו בעבר כדי לחזות את תגובות הקהל, הדירוגים וההצלחה הפוטנציאלית של עלילות שונות. היא יכולה גם לסייע ביצירת   storyboards ובהתאמת תוכניות לקהלים בינלאומיים, ואף להפוך חלקים מתהליך העריכה והפוסט-פרודקשן לאוטומטיים".

למרות כל זאת, אומרת שנהר, הבינה המלאכותית לא תחליף יוצרים בשר ודם, לפחות לא בעתיד הנראה לעין. "בעוד AI יכול ליצור תוכן המבוסס על דפוסים ונתונים, הוא נטול יצירתיות אמיתית או יכולת 'לחשוב מחוץ לקופסה' – הוא עצמו הקופסה", אומרת שנהר.

"עומק ועדינות רגשיים מקורם בחוויות רגשיות אישיות ולא בממוצע חוויות הרגש של אלפי כותבים קודמים"

"יצירות רבות, או יותר נכון חלק ניכר מכל יצירה, נשען על ידע קיים - ובהיבט הזה הבינה המלאכותית לא מחדשת יותר מדי, היא פשוט מקצרת את הדרך. אם, לדוגמה, אני מבקשת מ-ChatGPT לכתוב לי תסריט בסגנון של ריקי ג'רווייס (יוצר 'המשרד'), הוא יעשה את זה נהדר. פה כבר מתעוררת בעיה של זכויות יוצרים ברמה המוסרית, אבל לא בטוח שברמה המשפטית: אם ראיתי את 'המשרד', זו כבר השראה עבורי לכתוב בציניות המפולפלת של ג'רווייס. האם גם על זה יש זכויות יוצרים?", היא מעלה תהייה.

הסוגייה הגדולה בהקשר של יצירת סדרות דרמה ובינה מלאכותית, לתפישתה של שנהר, היא סכנת הבנאליות. "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו עד כמה יצירה באמצעות בינה מלאכותית יכולה להפתיע, לחדש. כרגע כלי ה-AI ממחזרים תוכן קיים. הם מעתיקים נפלא, אבל פריצות דרך יצירתיות מגיעות מקפיצה מעבר לקיים, ואת זה אני חושבת שרק תסריטאים מחוננים - בני אדם - יכולים לעשות, ולא בינה מלאכותית שמעבדת את הקיים ומגישה לנו אותו בגרסה פחות או יותר דומה אבל לא מפתיעה".

"עומק ועדינות רגשיים מקורם בחוויות רגשיות אישיות, ולא בממוצע חוויות הרגש של אלפי כותבים קודמים. בנוסף, כתיבה בכלל ותסריטאות בפרט, כרוכות בהבנת הקשר תרבותי ושינויים חברתיים. הבינה המלאכותית משתפרת, אך בינתיים היא טובה פחות מבני אדם בהבנת ההקשר. שלא לדבר על בחירות אתיות ומוסריות - החלטות על ייצוג, הצגה של נושאים רגישים וההשפעה של בחירות נרטיביות, דורשות שיפוט אנושי והבנה של שיקולים אתיים מורכבים".

יצירה אמיתית מגיעה מכאב

גם הבימאי והתסריטאי אילן רוזנפלד לא חושב שבינה מלאכותית מהווה איום על תסריטאים בשר ודם. רוזנפלד, המשמש מרצה לתסריטאות בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל, אומר כי ברמה האישית הוא כמעט ולא משתמש ב-ChatGPT: "לפחות כרגע, בגרסה העברית ויכולותיה הנוכחיות, אני בעיקר עובד שעות נוספות כדי לתקן את התוצרים המתקבלים כתגובה לשאילתות/בקשות שלי", הוא אומר.

לדבריו, ChatGPT יכול לסייע במקומות בהם אין צורך בתהליך יצירתי. "אם למשל רוצים לעשות סרטון פרסומת לתאגיד כלשהו לערב חברה וצריך תסריט די גנרי - את זה אפשר לבקש מ-ChatGPT. אם צריך עזרה בהרחבת דמויות, אחרי שהגדרתם אותן, הוא יכול לעזור. השימוש בכלי הזה יכול לחסוך זמן בהגשות, ביצירת storyboards. אבל יצירה אמיתית, כזו הנובעת מכאב, כזו שיש לה אמירה לעולם - את זה הוא לא יכול לעשות".

רוזנפלד אומר כי עולם היצירה מבוסס על קופי ועל ראשוניות. "כל כמה שנים מגיעה סדרה חדשה שמשנה את התפישה של האופן שבו כותבים סדרות, ואז כולם רוצים אותו דבר, ומנסים ליצור דברים דומים. כאן בינה מלאכותית יכולה להיות כלי עזר נהדר, אבל היא לא יכולה לספק את הראשוניות. זה יגרום לכל מי שרוצה להישאר במקצוע הזה להיות יצירתי הרבה יותר".

מעבד מידע בנאלי

גם חן קלימן-גל, תסריטאית ועורכת תסריט עם ניסיון של למעלה מ-20 שנה בטלוויזיה הישראלית, מאמינה כי ChatGPT יכול להיות כלי עזר, אבל הוא לא יחליף את החשיבה המקורית החיונית למקצוע, לפחות לא בעתיד הקרוב. קלימן-גל, המנחה את פרויקט פיתוח סדרות דרמה בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל, אומרת כי כלי AI יכולים לסייע בתחקיר, לדוגמה. "אלו כלים שמעבדים המון מידע, אז ניתן להיעזר בהם לתחקיר, אבל הם לא יכולים לכתוב סצנה מקורית או סיפור מקורי. אני למשל ביקשתי רעיונות לפרסומת מביכה, וקיבלתי אותם רעיונות שכבר חשבתי עליהם בעצמי", היא אומרת.

"בנוסף, יש חשיבות לתהליך עיבוד המידע. אם אבקש מ-ChatGPT לתאר מקומות שלא הייתי בהם לצורך תסריט, הוא יגיש לי טקסט מעובד - בעוד שאם אעשה תחקיר בגוגל, אקבל מידע רב שאצטרך לעבד בעצמי. תהליך העיבוד חשוב בעיני כי הוא גורם ליוצר להיות פעיל יותר, לחשוב על החומרים שהוא קורא, ומשם עשויות להגיע תובנות מקוריות".

וקלימן-גל מסכמת: "בסופו של דבר, מי שרוצה להיות תסריטאי צריך לדעת הרבה דברים על העולם, וכלי הבינה המלאכותית הם אמצעים נהדרים להשגת המטרה הזו. אבל הם לא מחליפים את החשיבה המקורית, ולכן לא יכולים להחליף יצירתיות שהיא חלק בלתי נפרד ממקצוע התסריטאות".