דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

לכתוב כדי למכור – הכל על לימודי כתיבת וניהול תוכן דיגיטלי

למה חשוב לדעת כיצד לעבוד נכון בכל אחת מהפלטפורמות הדיגיטליות המובילות, מדוע הכרחי לקשור את לימודי ניהול התוכן הדיגיטלי גם לפן המעשי ואיך יכולים כותבי ומנהלי תוכן דיגיטלי להשתלב גם בענף ההייטק

אנחנו חיים בעולם דיגיטלי - מתעדכנים, צורכים, שומרים על קשר, לומדים - כל ההיבטים האלו מתאפשרים בזכות הפריחה של העולם הדיגיטלי והפלטפורמות השונות הקיימות בו.

עסקים מתחומים שונים מבינים כבר שנים כי על מנת להגיע לצרכנים, על מנת להגדיל מכירות, על מנת לייצר/לתחזק מותג דומיננטי, עליהם לייצר נוכחות גם (ואולי בעיקר) בפלטפורמות הדיגיטליות השונות. ההבנה הזו גרמה להתפתחות מהירה וחסרת תקדים של כל תחום התוכן הדיגיטלי.
כיום, כבר ברור לעסקים כי פרסום באמצעים המסורתיים לבדו אינו מספיק וכי אחת הדרכים האפקטיביות להגיע לצרכנים ולהניעם לפעולה היא על ידי יצירת תוכן רלוונטי בכל אחת מהפלטפורמות בהן נמצאים קהלי היעד.

ההבנה הזו הובילה להתחזקות הביקוש לכותבי ומנהלי תוכן דיגיטלי. כתוצאה, ניתן למצוא יותר ויותר גופים שונים המציעים לימודי כתיבת תוכן ולימודי ניהול תוכן דיגיטלי.

אבל קורס כתיבת תוכן, או קורס כתיבת תוכן שיווקי, אינם מספיקים לבדם. גם אם מוסיפים ללימודים אלו קורס ניהול תוכן וקורס ניהול תוכן דיגיטלי. ההסתכלות על התחום צריכה להיות הוליסטית וכזו המעניקה ללומדים וללומדות כלים נוספים והזדמנויות להתנסות מעשית.

 

הבנה עמוקה של הפלטפורמות השונות לצד פיתוח היצירתיות

פרחי לוי, אחראית תקשורת ארגונית באלביט מערכות ומרצה בסדנה "תוכן ושיווק לפלטפורמות דיגיטליות" של המכללה למינהל, מדגישה כי יוצרי תוכן טובים צריכים להכיר לעומק את כל הפלטפורמות הדיגיטליות המובילות. לוי, לה ניסיון עשיר בעולם ניהול התוכן בעברה בין השאר בערוץ הילדים, מסבירה כי מטרת הסדנה, הנלמדת במסגרת תואר ראשון בתקשורת, היא לגרום לסטודנטיות ולסטודנטים להיות מסוגלים לספר את הסיפור שלהם/של המוצר/החברה ללא מגבלות טכנולוגיות, בכל פלטפורמה בה יבחרו - פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ולינקדאין. "המטרה של הסדנה היא לאפשר להם להכיר את כל הפלטפורמות לעומק ואת הפיצ'רים הקיימים בהן, ולגרום לכך שהם ירגישו נוח לשחק בהן. איך אפשר לגייס את טינדר, למשל, לקידום סדרת טלוויזיה, או אם אנחנו עובדים בטיקטוק - מה עובד בה ומה פחות, מי הקהלים הרלוונטיים ומה הדרך הנכונה להעביר מסרים בפלטפורמה הזו".

לצד ההיכרות המעמיקה עם הפלטפורמות השונות, במהלך הסדנה מיישמים הסטודנטים והסטודנטיות חשיבה יצירתית וקריאייטיבית ביצירת תוכן בדיגיטל, לומדים כיצד לזהות סיפור טוב ולתרגמו לתוכן דיגיטלי, לומדים כיצד לייצר מעורבות עם גולשים באמצעות תוכן וכיצד לבנות אסטרטגיית תוכן, הכוללת שפת מותג דיגיטלית.

לצד השימוש הנכון בכל פלטפורמה ופלטפורמה, מדגישה לוי, הלימודים מסייעים בפיתוח יצירתיות, הם מסייעים לסטודנטים ולסטודנטיות להבין מה מעניין אותם וכיצד להביא את הסיפור שלהם, את הקול שלהם, לידי ביטוי. "יצירתיות, בסופו של דבר, היא משהו נלמד. זה תהליך שבמסגרתו לומד כל אחד מה החוזקות ומה המגבלות שלו. עולם הדיגיטל הוא עולם שמאפשר ליוצרי תוכן מוכשרים להביא את עצמם לידי ביטוי ללא הסתמכות על חברת הפקה או משקיעים, אם הם רוצים בכך".

 

התנסות כחלק מהלימודים

הלימודים במכללה כוללים התנסות מעשית רבה. כך, במסגרת הסדנה אותה מובילה לוי הסטודנטיות והסטודנטים פותחים עמודי אינסטגרם, מתנסים ביצירת אתגרי טיקטוק, מייצרים עמודי יוטיוב ועוד. בנוסף, כוללת הסדנה פרויקט סיום. "יש מגוון של דברים שהסטודנטיות והסטודנטים יכולים לייצר כפרויקט גמר", אומרת לוי, "לכל דבר שהם בוחרים הם מייצרים קמפיין 360. אם למשל הם בוחרים לייצר פודקאסט, הם בונים לו עמודי אינסטגרם, קבוצת פייסבוק ועוד". לוי מזכירה מספר פרויקטי גמר שנעשו בסדנה האחרונה ביניהם פודקאסט בלשי אינטראקטיבי שהעוקבים אחריו השתתפו בגילוי הרוצח באמצעות קבוצת טלגרם, וסדרה שעלתה באינסטגרם שעסקה בצמצום בזבוז מזון.

סימה יוסף רואש, בוגרת התואר הראשון בתקשורת של המכללה למינהל, עובדת כיום כעורכת התוכן הדיגיטלי של הוט, מציינת כי ההתנסות המעשית במהלך התואר הייתה אחד הגורמים המשמעותיים שסייעו לה במציאת עבודה.

יוסף רואש, המנהלת את כל התוכן הדיגיטלי של הוט בכל נכסי החברה והמנהלת שני עובדים, התקבלה לתפקיד מיד עם תום הלימודים.
"הצד התיאורטי גרם לי להיות מסוגלת להסתכל על דברים אחרת", היא מציינת, "החלקים המעשיים סייעו לי בגיבוש ביטחון עצמי וצבירת ידע מעשי". יוסף רואש מזכירה את שיתופי הפעולה השונים עם חברות מובילות במהלך הלימודים ביניהם גם חממת התוכן בה השתתפה בשנה ב' ללימודים, שהתקיימה בשיתוף פעולה עם הוט. "אין ספק שההשתתפות שלי בחממה פעלה לזכותי ונתנה לי נקודות זכות כשהתראיינתי לתפקיד בחברה".

 

ביקוש גואה למנהלי וכותבי תוכן בענף ההייטק

הביקוש למנהלי וכותבי תוכן דיגיטלי קיים במגוון רחב של תחומים - העיקריים בהם היו עד לאחרונה עולמות הפרסום והטלוויזיה. בשנים האחרונות נרשמת עלייה גם בענף ההייטק בביקוש לאנשי תוכן איכותיים. "בעולם ההייטק הביקוש לעובדים גבוה מאוד ולכן יש ביקוש רב לאנשים שיוכלו לספר את הסיפור של המותג באופן אפקטיבי - כלפי חוץ וכלפי פנים", אומרת לוי, "חברות הייטק לא רוצות כמויות של קורות חיים. הן רוצות להיות מסוגלות למתג את עצמן באופן מדויק, ולקבל את המועמדים המתאימים ביותר. יותר ויותר חברות בענף הזה מבינות שעל מנת להשיג את המטרה הזו הן צריכות אנשים שידעו לספר את הסיפור, ולקדם אותו נכון. לא משנה כמה פוסטים יעלו בלינקדאין אם הם מפספסים את המטרה, אם הם לא מחוברים למה עובד ולמה מניע אנשים. לכן לכותבי ומנהלי תוכן בדיגיטל יש הרבה עבודה בענף הזה".

 

רוצים להשתלב ככותבי ומנהלי תוכן בדיגיטל? ליוסף רואש יש עבורכם כמה טיפים עיקריים:
1. תאהבו את זה: דיגיטל זו עבודה לא פשוטה המצריכה זמינות 24/7, היא אומרת. חייבים לאהוב את התחום ולחיות אותו. "כדי להיות כותב ומנהל תוכן לא חייב להיות כוכב רשת. אתם לא חייבים להביא את החיים שלכם לפרונט, אבל אתם חייבים לחיות את הפלטפורמות, ולדעת לפעול בהן".

2. תפתחו את שריר היצירתיות: יש המון תוכן ברשת, מי שבולט הוא מי שמצליח להיות יצירתי, ומי שמצליח להגיש את המסרים אחרת.
"יש המון מיחזור. לא חייבים בכל פעם להמציא את הגלגל, אבל גם כשממחזרים - צריך לדעת לעשות זאת באופן יצירתי. זאת לצד הבנה של הנכסים הדיגיטליים, הבנה של תפעול שלהם ברמה הפרקטית וגם ברמה של מה עובד בכל אחד מהם ואיך זה משרת את המותג".

3. תתחברו לטרנדים: כל מי שעובד כמנהל תוכן וככותב תוכן בדיגיטל חייב להיות מעודכן בטרנדים המובילים. "אם יש טרנד עכשווי, חייבים להיות מסוגלים להגיב לו, להיות חלק מהדבר הזה שרץ עכשיו ברשת. זה חלק בלתי נפרד מהעבודה".