דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

סדנת דוקו-סאטירה במסגרת התואר הראשון בתקשורת

להעביר מסר בהומור- כל האמצעים כשרים? על שאלות אלו ואחרות בנושא סאטירה, עוסקים המשתתפים בסדנת הפרוייקט דוקו-סאטירה, בו מתנסים סטודנטים מבית הספר לתקשורת במסגרת התמחות תוכן ויצירה, מאפשר להם לייצר תכנים עם אמירה ביקורתית המועברת בצורה הומוריסטית
סדנת דוקו-סאטירה | תואר בתקשורת | המסלול האקדמי המכללה למינהל

בעולם רווי מסרים, אחד הקשיים הגדולים של יוצרי תכנים הוא העברת המסר הרצוי בצורה אפקטיבית. בית הספר לתקשורתבמסלול האקדמי המכללה למינהל נותן לסטודנטים שלו מגוון רחב של כלים ליצירת והעברת תכנים, באמצעותם ניתן להתאים את התוכן בצורה האידיאלית לקהל היעד ואף להפוך אותו לאפקטיבי יותר.

במסגרת זו, מתנסים הסטודנטים במהלך שנה א' ללימודיהם בסדנת מיומנויות פיתוח תוכן הכוללת פרויקט דוקו-סאטירה. פרויקט זה, העוסק בתפר בין ביקורתיות להומור, מאפשר לסטודנטים להתנסות בחשיבה סאטירית באמצעות טכניקות שונות של התערבות במרחב. במסגרת הפרויקט יצרו הסטודנטים סרטוני רשת קצרים, בהם, מתוך תובנה אישית, הם מייצרים פרובוקציה במרחב הציבורי.

יוסי עטיה, מרצה הפרויקט, מציין כי מטרתו העיקרית היא לייצר בקרב הסטודנטים חשיבה ביקורתית. "הסטודנטים מתבקשים לקחת נושא שקרוב לליבם ולחשוב איך להפיק סרטון דוקומנטרי-סאטירי, שיעביר את המסר בצורה הטובה ביותר".

לדברי עטיה, בשנה שעברה חלק מהנושאים בהם נגעו הסטודנטים היו פמיניזם, יחס לבעלי חיים אלימות בספורט ואפילו אכילת קלמנטינה באוטובוסים. "היתרון של הז'אנר הזה שהוא זול וקל להפקה, באופן יחסי. זה כלי שמאפשר תוצר ויראלי ומידי. הסטודנטים מתנסים במסגרת הפרויקט בכל תהליך ההפקה, בשלב די מוקדם של לימודיהם, והתוצרים שלהם יצירתיים ומפתיעים".

"ההתנסות בדוקו-סאטירה לימדה אותי להקצין סיטואציות כדי להגיע למטרה הרצויה. למדתי איך שימוש בהומור יכול להפוך את הביקורת לעיתים ליעילה יותר. על עצמי למדתי שכשאני עוסקת בנושאים שחשובים לי – אני מוציאה מעצמי את המיטב"
סימה רואש, סטודנטית

מכים את המרואיינים עם פטיש גומי ענק

סימה רואש, שהשתתפה בסדנת מיומנויות פיתוח תוכן בשנה שעברה, בחרה יחד עם שותפה נדב שובל לעסוק בנושא האלימות במגרשי הכדורגל. "שנינו מאוד אוהבים כדורגל, והיה חשוב לנו להציף את נושא האלימות במגרשים ולהדגים למה האלימות הזו יכולה להוביל. הצורך הזה התחזק אצלי לאחר המקרה שבו הותקף אוהד של הפועל תל אביב עם גרזן", היא אומרת.

רואש ושובל יצאו עם ציוד צילום למגרש הכדורגל בנתניה, וראיינו את המגיעים למשחק ושאלו אותם מה דעתם על אלימות מילולית ופיזית במגרשים. "צילמנו מגוון דעות. היו אנשים שאמרו שאלימות היא אסורה, כמובן, אבל היו גם כאלו שאמרו שאלימות מילולית במגרש זה לא כל כך נורא כי זה מאפשר שחרור לחץ".

רואש מציינת כי היא ושובל השתמשו בפרובוקציות שונות כדי לעורר תגובות כמו להכות את המרואיינים עם פטיש גדול מגומי, להוציא להם כרטיס אדום ואף השתמשו במשרוקית. "ניסינו להעביר את המסר בהומור, על ידי השימוש באמצעים הללו, ולהראות שאלימות במגרשים היא מסוכנת, ואסור להסכים לה".

לדבריה, יצירת סרטון דוקו-סאטירה, לימדה אותה כיצד שימוש בהומור יכול להוביל ליצירת שיח מעמיק, ולגעת בקהל. "ההתנסות לימדה אותי להקצין סיטואציות כדי להגיע למטרה הרצויה. למדתי איך שימוש בהומור יכול להפוך את הביקורת לעיתים ליעילה יותר. על עצמי למדתי שכשאני עוסקת בנושאים שחשובים לי – אני מוציאה מעצמי את המיטב".

לחזרה לעמוד תואר ראשון בתקשורת >>