דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

המיומנויות הניהוליות שכל איש חינוך צריך

תכנית ה-MBA המתמחה בפסיכולוגיה עסקית וניהולית של המסלול האקדמי המכללה למינהל הותאמה לצרכיהם של אנשי חינוך במטרה לספק את הכלים הנדרשים מהם בעידן הנוכחי

הנעת עובדים, יכולות שיווקיות, ניהול משברים – כל אלו מיומנויות שבעלי תפקידים רבים יכולים להפיק מהן תועלות רבות.
מתוך ההבנה הזו נוסדה לפני מספר שנים תכנית ה-MBA המתמחה בפסיכולוגיה עסקית וניהולית, במסגרת לימודי תואר שני במנהל עסקים.
תכנית זו מעניקה הכשרה אינטר-דיסציפלינרית המאירה את האופן שבו היבטים פסיכולוגיים משפיעים על מגוון רחב של נושאים במדעי הניהול.

לקראת תחילת שנת הלימודים הנוכחית הותאמה התכנית לקהל חדש – אנשי חינוך, וזאת מתוך ההבנה כי התכנים המועברים בה הופכים בשנים האחרונות לקריטיים גם עבור אנשי חינוך בדרגים שונים ובמסגרות שונות.

אריאלה ישראלי, המנהלת האקדמית של תכנית ה-MBA המתמחה בפסיכולוגיה עסקית וניהולית למורים וצוותי חינוך, מסבירה כי כיום מורים וגננות מחויבים להשתמש במיומנויות הלקוחות מתוך העולם הניהולי-עסקי הרחב, וההכשרה שלהם אינה יכולה להיעצר רק בעולם הדעת החינוכי. "בתי הספר עוברים בשנים האחרונות תהליכי שינוי אסטרטגיים וארגוניים", היא אומרת, "מרביתם פועלים בניהול עצמי, ולכן מנהלים ומורים נדרשים להבין בניהול באופן כללי, ובניהול פיננסי בפרט, כולל גיוס משאבים. אנשי חינוך כיום נדרשים לנהל פרויקטים בתחומי אחריותם וליישם במוסד החינוכי גישה ניהולית-עסקית הכוללת הצגת יעדים, תכנון וביצוע שנתי של תקציב, שיווק בית הספר ועוד. זאת, תוך הצגת נתוני התקדמות ושילוב מחזיקי עניין שונים בתהליך. בדומה להתנהלות של חברה עסקית במגזר הפרטי".

בתי הספר עוברים בשנים האחרונות תהליכי שינוי אסטרטגיים וארגוניים. מרביתם פועלים בניהול עצמי, ולכן מנהלים ומורים נדרשים להבין בניהול באופן כללי, ובניהול פיננסי בפרט, כולל גיוס משאבים"
גב' אריאלה ישראלי, המנהלת האקדמית של התכנית

לצד שינויים אלו, המעורבות הגוברת של ההורים במערכת החינוך מייצרת מציאות שבה מורים וגננות צריכים כיום, יותר מבעבר, לשתף פעולה עם ההורים, להבין את הצרכים והעמדות שלהם, לרתום אותם ולעבוד איתם ולעיתים אף לנהל משברים.

תכנית שפותחת אפיקי קריירה נוספים

ההתאמה של התכנית לצרכים של אנשי החינוך נוצרה מתוך ההבנה כי יש הכרח בהכשרת מורים וגננות עם רקע אקדמי לתפקידי ניהול בדרג הביניים, לניהול איכותי של פרויקטים ומשימות בתוך מוסדות החינוך, אך במיוחד עם ידע ואיכות של בוגרי MBA – על כל המשתמע מכך. התכנית כוללת תכנים מגוונים המסייעים לפיתוח חשיבה ניהולית ייחודית השמה דגש על תהליכים פסיכולוגיים המתרחשים בעולם העסקים. בין השאר כוללת התכנית את הקורסים: התנהגות צרכנים, מחקרי שוק, פרסום, פסיכולוגיה פיננסית, הטמעת מערכות מידע ניהוליות, ייעוץ ארגוני, ניהול משאבי אנוש, יישומי פסיכולוגיה חיובית לניהול ועוד.

"בוגרי התכנית יוכלו לשווק את בית ספרם עם פתיחת אזורי הרישום, יבינו לעומק את משמעויותיו של תהליך הניהול העצמי שעובר על בית הספר של מערכת החינוך הישראלית, ויובילו אותה לאתגרי המאה ה-21", אומרת ישראלי. "בנוסף, אין ספק שהכשרתו של המורה המוסמך במינהל עסקים נוגעת גם ישירות לתלמידים, שהרי אחד מתפקידיו המרכזיים של בית הספר הוא להכין את בוגריו לחיים כשבאמתחתם צידה לדרך הכוללת ערכים ונורמות, השקפות עולם, כלי חשיבה, מיומנויות ניהוליות, כישורים חברתיים וחוסן נפשי".

"השילוב של חינוך, מינהל עסקים ופסיכולוגיה מעבר להיותו מאוד מעניין, יכול לתרום בהשתלבות בתפקידים ניהוליים. התכנים הנלמדים בתכנית מספקים ראייה רחבה שהיא הכרחית לאנשי חינוך"
יפה מזור, מורה, סטודנטית בתכנית

מיכל (שם בדוי), הלומדת כעת בתכנית, משמשת כאשת חינוך כבר 14 שנים, מתוכן 10 שנים כגננת ו-4 שנים כמורה. לדבריה, היא מעוניינת להתקדם לתפקידים שונים במערכת החינוך, וזו הסיבה שבחרה בתכנית. "אני רוצה להגיע לעמדת פיקוח, ואין ספק כי התכנים בתכנית יכולים לתרום לי רבות כדי להגיע ליעד זה. כל התכנים שאני נחשפת אליהם במסגרת התכנית, ביניהם דיני עסקים, חשבונאות, מימון, ומיומנויות הניהול השונות, מעניקים לי רובד עמוק של התבוננות על תהליכים, ומספקים לי נקודת מבט רחבה יותר שיכולה לסייע בתפקידים שונים במערכת החינוך", היא מציינת.

סטודנטית נוספת בתכנית, יפה מזור, המשמשת כמורה למתמטיקה מזה 9 שנים, מציינת אף היא כי פנתה לתכנית על מנת לפתוח לעצמה אפיקי קריירה נוספים. "עולם החינוך זה עולם שאני רוצה להישאר בו", היא אומרת, "השילוב של חינוך, מינהל עסקים ופסיכולוגיה מעבר להיותו מאוד מעניין, יכול לתרום בהשתלבות בתפקידים ניהוליים. התכנים הנלמדים בתכנית מספקים ראייה רחבה שהיא הכרחית לאנשי חינוך. בנוסף, העובדה שהתואר נלמד במקביל לעשייה החינוכית – תורמת משמעותית, מפני שניתן ליישם את החומר הנלמד תוך כדי עבודה".