דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

סטוריטלינג עסקי: איך אמנות הסיפור יכולה לדחוף את העסק שלך קדימה

הנתונים מראים כי חיבור של מותג לסיפור אישי/מרגש/ערכי תורם להגדלת השורה התחתונה. איך מייצרים את הסטוריטלרים של המחר?

בשנים האחרונות הפך המונח סטוריטלינג לרחב הרבה יותר מהמשמעות המילולית שלו. מותגים החלו להכיר ביתרונות של אמנות הסטוריטלינג, וליישם את עקרונותיה כחלק מהאסטרטגיה השיווקית שלהם.

במציאות בה מותגים חייבים למצוא כל הזמן דרכים לבלוט על פני המתחרים - סטוריטלינג מספק להם את הכלים לעשות זאת. יעל פודקמיין, ראשת ההתמחות בפרסום ושיווק דיגיטלי, מרכזת פרויקטי גמר ומרצה ללימודי תקשורת בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל, מציינת כי לסטוריטלינג יש חלק חשוב ביצירת הבולטות הזו. "באמצעות סטוריטלינג ניתן לספר סיפור שהוא גדול יותר מהמוצרים והשירותים הספציפיים שהמותג מציע, לתת ערך מוסף רגשי ולייצר זכירות".

סיפור שמגדיל את הרווח

הנתונים מראים כי מי שיודעים לעשות שימוש נכון בסטוריטלינג - מצליחים להגדיל את השורה התחתונה. על פי דירוג המותגים המובילים של BrandZ, ניתן לראות כי מותגים שמצליחים לרתום את אמנות הסטוריטלינג לקידום ערכי המותג, הם גם אלו שמצליחים כלכלית.

היכולת הזו של סיפור לסייע במכירות, באה לידי ביטוי בניסוי Significant Objects"" שערכו שני עיתונאים - רוב ווקר וג'ושוע גלין. השניים קנו חפצים שונים במחירים זעומים שלא עלו על 1.2 דולר לפריט. לכל פריט הם כתבו סיפור קצר, באמצעות כותבים מקצועיים. את הפריטים הם הציעו למכירה ב-eBay, במחיר גבוה משמעותית מעלותם המקורית. התוצאה? כל הפריטים נמכרו, והרווח היה גבוה באלפי אחוזים מהסכום בו נרכשו.

ירוק, מרגש, משפחתי

יש דרכים שונות לספר סיפור המסייע בקידום המוצר. אחד המותגים שעשה זאת היטב הוא סודה סטרים. החברה נתפסה במשך שנים כמיושנת ולא עכשווית. בתהליך מיתוג מחדש שעשתה בחרה החברה להתחבר ולהדגיש את הערכים האקולוגיים של צמצום השימוש בפלסטיק, ומעבר לצריכה של משקאות בריאים יותר. תהליך המיתוג הזה הוכיח את עצמו וסודה סטרים הפכה לבין המובילות בתחומה.

דוגמה נוספת היא חברת Kia Niro- בפרסומת לרכב ההיברידי שלה בחרה החברה לא לדבר על רכב נוח ומתקדם המביא אותנו ממקום למקום (גם כאשר אלו מקומות מרגשים), אלא לספר את הסיפור שלה ככזו שמצילה את העולם, עם קריצה והומור.

הסיפור יכול להיות גם אישי, כזה הוא הסיפור המשפחתי המלווה את המותג מחלבות גד, המתאר את ההיסטוריה של הקמת המחלבה ומחבר את הצרכן לערכים של משפחתיות וישראליות. מותג נוסף שבחר לספר את ההיסטוריה האישית שלו הוא רשת רמי לוי, שבפרסומת הזו לא רק מתאר את הקמת הרשת, אלא גם מספר סיפור אישי שנוגע כמעט בכל אחד ואחת.

מלמדים לייצר חיבור רגשי

"אנשים זוכרים סיפור טוב יותר מאשר עובדות. כאשר מייצרים חיבור רגשי- מייצרים למותג נכס שהוא שלו", מציינת פודקמיין.

וכן, סטוריטלינג הוא משהו אותו ניתן ללמוד. בתכנית התואר הראשון בתקשורת של המכללה למינהל, מלמדים את הסטודנטיות והסטודנטים במגוון רחב של קורסים וסדנאות את עקרונות הסטוריטלינג, ואף מאפשרים להם להתנסות בהם. בין אם זה קורסים של ניהול מותג, קורסי המבוא השונים, סדנת אסטרטגיה, סדנת רעיונאות, או ההתנסויות המעשיות השונות במהלך התואר- כל אלו מייצרים את הסטוריטלרים של המחר.