דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מזהים את מקורות הכוח בתוך המשפחה

התמחות היסודות האדלריאנים בייעוץ להורים ומשפחות, הנלמד במסגרת לימודי התואר השני ללימודי משפחה במכללה למינהל, מספק לסטודנטים אפשרות להיחשף לגישה הפופולרית ולהעמיק בה

תחום הייעוץ להורים צובר בשנים האחרונות תאוצה. יותר ויותר משפחות פונות לקבלת תמיכה וייעוץ מגורמים מומחים, אם כאשר מדובר בקושי נקודתי או כאש מדובר בנושאים המצריכים ליווי ארוך טווח. מתוך הצורך הזה, נוסד התמחות היסודות האדלריאנים בלימודי ייעוץ למשפחות בשיתוף עם מכון אדלר הנלמד במסגרת לימודי תואר שני בלימודי משפחה של המסלול האקדמי המכללה למינהל. 

תכנית התואר השני בלימודי משפחה מעמידה את חקר מוסד המשפחה במרכז, וכוללת לימודים אקדמיים מתקדמים המשלבים מומחיות בלימודי משפחה לצד הכשרה יישומית בייעוץ למשפחות, מטרת התכנית להרחיב את הידע האקדמי, המחקרי והיישומי בנושא של משפחות. התכנית מכשירה את בוגריה להעניק ייעוץ למשפחות מסוגים שונים, רקעים שונים, מבנים שונים ועם צרכים שונים. יצרנו את ההתמחויות השונות במטרה לספק מענה למגוון נושאים שבהם נתקלות המשפחות כיום - סמכות הורית, גירושים, אימוץ, מבנים של משפחות מורכבות (משפחות חד הוריות, יחידניות, חד מיניות), דילמות שונות הקשורות למשפחות בהן ההורים מבוגרים ועוד.

 

גישה יישומית הרלוונטית למסגרות שונות

ד"ר עירית פלג, מנהלת המדרשה למקצועות ההנחיה ומנהלת פיתוח אקדמי במכון אדלר המרכזת את ההתמחות, מציינת כי במסגרת הלימודים יקבלו הסטודנטים טעימות לגבי התיאוריה האדלריאנית והיישום שלה. "הייחודיות של הגישה שהיא קודם כל מאמינה במניעה ובטיפול מקדים, ובגך שהיא מאוד יישומית ורלוונטית לכל מסגרת - לא רק למסגרות משפחתיות". 
לדבריה, הלימודים יגעו בזיהוי דפוסים ייחודיים בחיי המשפחה כמו מאבקי כוח, התמודדות עם מציאות לא רצויה (מצבי לחץ ומשבר); זיהוי המרכיבים המשפיעים על התפתחות האישיות, דרכי חינוך והיחסים במשפחה ועוד. 

לדברי ד"ר נאווה כהן, מרצה לשעבר בהתמחות, מטרת הלימודים לסייע לסטודנטים להגיע למשפחה ולזהות את הדינמיקה המפעילה אותה. "התפיסה האדלריאנית מאמינה כי למשפחה יש הפרעה מאוד גדולה עלינו כבני אדם. הבסיס של בריאות הנפש היא בריאות הנפש של הפרטים שמתגבשת בתוך משפחות. התפיסה מלמדת את היועץ איך להקשיב, מה להגיד, מה לא להגיד, איך לסייע להורים לפעול אחרת", היא אומרת. לדבריה במהלך הלימודים הסטודנטים ילמדו לזהות את מקורות הכוח בתוך המשפחה ולייצר איתן דיאלוג".

חלק עיקרי מהלימודים בהתמחות הוא הפרקטיקום - ההכשרה המעשית המאפשרת התנסות מעשית בתחום הייעוץ למשפחות עוד במהלך הלימודים. לדברי ד"ר רחל פסטרנק, לשעבר דיקנית ביה"ס למדעי ההתנהגות מטרת הפרקטיקום לספק לסטודנט התנסות מעשית כיועץ-מומחה למשפחה, המסייעת לגבש זהות פרופסיונאלית. הפרקטיקום מאפשר אינטגרציה של מודלים, תיאוריות, כלים ומיומנויות מקצועיות שנרכשו במהלך התואר, ויישומם בפועל במסגרת טיפולית מול משפחה על רבדיה וגווניה השונים. הסטודנטים בפרקטיקום, מתנסים במודל הייעוץ על שלביו השונים: אבחון והערכה, מיקוד העבודה הייעוצית וביצוע התערבויות מעצימות. כל שלב מעוגן בתרגול, עיבוד ותובנות. במקביל, מתנסים הסטודנטים בתהליך של הדרכה קבוצתית ופרטנית על ידי אנשי מקצוע מנוסים. 

ד"ר פסטרנק מציינת כי בוגרי התכנית משתלבים כיועצים במגוון תחומים ובמגוון ארגונים, וחלקם אף פותחים בקריירה עצמאית. בוגרי האשכול אף יכולים להמשיך להכשרה נוספת במכון אדלר שתספק להם כלים נוספים.