דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

הדרך לעסק עצמאי

רבים מבוגרי התכנית ללימודי משפחה לתואר שני פותחים עסק עצמאי. מה הטיפים שלהם למי ששוקלים פיתוח קריירה עצמאית בתחום זה?

יציאה לדרך עצמאית היא תהליך לא קל, רגשית ותפעולית. מי שהתרגלו במשך שנים להיות שכירים, מתקשים לעיתים לתמרן בסבכי הבירוקרטיה ואף מתקשים לוותר על הביטחון שמעניקה ההכנסה הקבועה. אך לצד חסרונות אלו, לעבודה כעצמאי יש יתרונות רבים, ביניהם היכולת לנהל באופן עצמאי את הזמן והמשאבים, יתרונות שלאחר שמתרגלים אליהם קשה מאוד לדמיין שוב את החיים כשכירים.

"יש מקצועות רבים שהדרך העצמאית היא מסלול מתבקש עבורם", אומרת דקלה בר-אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה של המסלול האקדמי המכללה למינהל. "כזה הוא למשל תחום הייעוץ למשפחות. רבים מבוגרי התכנית הזו פונים לדרך עצמאית ופותחים עסק משלהם במגוון תחומי הייעוץ", היא מציינת.

התכנית לתואר שני בלימודי משפחה הנלמדת בבית הספר למדעי ההתנהגות, המסלול האקדמי – המכללה למינהל, מסייעת לסטודנטים להרחיב את הידע האקדמי, המחקרי והיישומי בנושא משפחות, ומספקת לבוגרים מגוון כלים שיסייעו להם להפוך, בין השאר, ליועצים המלווים משפחות בהתמודדויות שונות, כשכירים וכעצמאים.

שרון פוסט רצבי: "תחילת הדרך כעצמאי היא זמן טוב למקד את המסר – לחשוב מה קהל היעד, ומה המסר שרוצים להעביר לו"בר אילן מציינת כי בתחום הייעוץ הפנייה לדרך עצמאית קלה יחסית, כי אין צורך באופרציה משמעותית. "מי שרוצה לפתוח עסק עצמאי כיועץ למשפחות לא צריך לרכוש ציוד, וגם לא חייב מההתחלה לשכור משרדים/קליניקה. לדוגמא, הרבה מהבוגרים שלנו יצרו קשרים עם מתנ"סים, גנים, בתי ספר ופתחו בהם קבוצות הורים".

בניית מסד הלקוחות עשויה לארוך כשנתיים-שלוש

חפצי מידלש, בוגרת התכנית, היא דוגמא למי שפתחה עסק עצמאי בתחום הייעוץ. מידלש המשמשת כיום כיועצת ומאמנת אישית, זוגית ומשפחתית וכמדריכת הורים, הקימה את העסק שלה לאחר ששימשה שנים רבות כגננת. "הרגשתי מיצוי מתחום ההוראה, ולכן החלטתי לפנות לדרך עצמאית. את העסק פתחתי בשנה האחרונה ללימודים", היא אומרת "הלימודים נתנו לי כלים רבים, פרקטיים ומעשיים, שאפשרו לי לצאת לדרך הזו. קיבלתי כלים ייעוציים במסגרת הפרקטיקום שאת חלקם אני מיישמת בעבודתי הנוכחית. כמו כן, התיאוריות שלמדנו סיפקו לי נקודות מבט חדשות על תחומים שונים ואפשרו לי יכולת הסתכלות רחבה יותר על תחום הייעוץ כולו", היא אומרת.

ההמלצה הראשונה שלה למי שרוצה לפתוח עסק בתחום היא לאהוב את מה שעושים. עבודה של ייעוץ למשפחות דורשת המון שעות, הרבה מעבר לשעות הקליניקה, ולכן רצון לנתינה ואהבת המקצוע הם הכרחיים. המער משכיר לעצמאי עשוי לקחת זמן, ולכן ההמלצה היא לבצע את המעבר בהדרגה, להמשיך להחזיק במשרת שכיר יציבה ובמקביל לפתוח עסק עצמאי ולפעול לביסוסו.

שרון פוסט רצבי, בוגרת התוכנית, הקימה את "מעגלים" - מרכז ייעוץ וטיפול משפחתי. "בתחילת הדרך קשה מאוד להגיע ללקוחות, כי בתחום הזה מגיעים אליך בעיקר דרך המלצות, וצריך נשימה מאוד ארוכה כדי להגיע לשלב שממליצים עליך. זה זמן טוב למקד את המסר – לחשוב מה קהל היעד, ומה המסר שרוצים להעביר לו. אני למשל, החלטתי שהמרכז שלנו ייתן טיפול הוליסטי למשפחות, שמתייחס לכל בני המשפחה".

שירה קראוטהמר: "שיווק זה נושא מאוד אישי, מה שעובד למישהו אחד לא בהכרח עובד למישהו אחר, לכן מומלץ ללמוד תחום זה בצורה מקצועית"המלצה נוספת של פוסט רצבי היא להקדיש מחשבה למיתוג. "כל מי שמתחיל עסק כעצמאי צריך לחשוב איפה הוא רוצה למתג את עצמו גם מבחינת המחירים שהוא דורש. חשוב לעשות בדיקת שוק ולראות מה המחירים שדורשים אנשי מקצוע בתחום, ואז לחשוב מה המיתוג הרצוי. אם רוצים למתג גבוה צריך לזכור לא לקפוץ מעל הפופיק. מצד שני, גם לא למהר ולהוריד מחירים כי גם צעד כזה עשוי לייצר תדמית מסוימת, שאינה רצויה בהכרח".

גם פוסט רצבי וגם מידליש מדברות על עבודת שיווק מעמיקה שכוללת יצירת הזדמנויות לנטוורקינג, באמצעות הצטרפות לקבוצות ייעודיות של אנשי מקצוע בתחום, קבוצות של בעלי עסקים קטנים הפועלים באזורכם, או קבוצות המבוססות על צרכים משותפים. בנוסף הן ממליצות על עבודת שיווק ברשתות חברתיות באמצעות יצירת דף עסקי וחבירה לקבוצות רלוונטיות בהן ניתן לפרסם את השירות שאתם מציעים ולמתג עצמכם כאנשי מקצוע בתחומכם.

שירה קראוטהמר, בוגרת התכנית ויועצת עצמאית בתחום ייעוץ שינה והדרכת הורים, ממליצה למי שפונים לדרך עצמאית לקחת סדנאות שיווק. "לי, למשל, היה קשה מאוד לשווק את עצמי אחרי 10 שנים ששימשתי בהן כשכירה ולא נדרשתי כלל לעסוק בתחום הזה. היום אני, בין השאר, יוזמת מפגשים עם הורים והרצאות וסדנאות. במהלך השנים למדתי ששיווק זה נושא מאוד אישי, מה שעובד למישהו אחד לא בהכרח עובד למישהו אחר, לכן מומלץ ללמוד תחום זה בצורה מקצועית".