דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

אופק חדש: הכלים החדשים של מחנכי המחר

הגבולות המטשטשים בין הבית והמוסד החינוכי, לצד השינויים החברתיים והתרבותיים, מציגים בפני העוסקים במלאכה החינוכית אתגרים חדשים

התכנים והכלים הנרכשים בתכנית לתואר שני בלימודי משפחה של המכללה למינהל מאפשרים למורים לסייע לתלמידים ולבני משפחותיהם בהתמודדות עם אתגרים שונים.

האתגרים החינוכיים עימם מתמודדים מורים, ובעיקר מחנכים, במסגרת עבודתם משתנים לאורך השנים, באופן טבעי, כתוצאה משינויים חברתיים ותרבותיים. כך, כתוצאה מהעלייה בשיעור הגירושין והשינויים במבנה המשפחה המסורתי, יותר ויותר תלמידים כיום מגיעים ממשפחות "מורכבות" – משפחות סבב ב', משפחות חד-הוריות, משפחות חד-מיניות ועוד. במקביל, בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר התלמידים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז – אבחנה לה יש השלכות רבות על התלמיד עצמו וגם על סביבתו המשפחתית. כמו כן, תקופת הקורונה מאתגרת במיוחד את כל המערכות, כולל מערכת החינוך ובוודאי את ההורים לילדים ומתבגרים. שינויים אלו, לצד המעורבות ההולכת והגדלה של ההורים בנעשה בין כתלי בית הספר, מצריכים שינוי גם בהתנהלות המורים, המשמשים פעמים רבות כגורם מייעץ ותומך בתלמיד ובבני משפחתו.

ההבנה כי חלק מהתפקיד החינוכי כיום הוא להוביל ליצירת אקלים מיטבי בכיתות, כבר תופסת תאוצה בקרב מורים רבים. שינוי תפיסתי זה, לצד השינויים שנוצרו במערכת היחסים בין המחנך לתלמיד ולהוריו, מובילה מחנכים ומורים רבים לחיפוש מסגרות שיספקו את הכלים שיסייעו להם בהתמודדות עם מצבים מורכבים מול התלמידים ובני משפחותיהם.

תכנית לימודים המספקת כלים להתמודדויות אלו, ולא מסתפקת רק בהתמקדות באתגרים החינוכיים, היא התכנית ללימודי ייעוץ משפחתי בבית הספר למדעי ההתנהגות, המסלול האקדמי המכללה למינהל. מטרת התכנית הייחודית היא לסייע לסטודנטים להרחיב את הידע האקדמי, המחקרי והיישומי בנושא משפחות, והיא מספקת לבוגרים מגוון כלים שיסייעו להם להפוך, בין השאר, ליועצים המלווים משפחות בהתמודדויות שונות.

העשייה חינוכית בשנים האחרונות כוללת בתוכה אתגרים משמעותיים סביב שינויים אלה. מחנכים, מעצם תפקידם נתקלים בבעיות שונות הנובעות מהמערך המשפחתי. הבנה מעמיקה של מערך זה, לצד מיומנויות התערבות, מאפשרת סיוע לתלמיד או לתלמידה ולבני המשפחה, באופן מעצים, מערכתי והוליסטי.

סיימו מזמן

מי שמסיים בקרוב את התכנית לתואר שני בייעוץ משפחתי של המכללה למינהל הוא נעם דוקטור,המשמש כמורה כבר 15 שנה. דוקטור, המשמש כיום כמורה לתנ"ך לספרות ורכז שכבה בבית הספר התיכון בו הוא עובד, נמצא בממשק מתמיד עם משפחות התלמידים, ממשק שהוביל אותו לבחירה בתכנית. "עולם החינוך הוא עולם שחלק מרכזי מהעשייה בו נעשית תוך כדי תקשורת בין אנשים – תקשורת עם התלמיד, עם המשפחה שלו. מטרת התקשורת הזו לייצר דרכים להעצים את התלמיד, תוך מודעת והקשבה למה שקורה בסביבתו. אלו דברים שעשיתי לאורך השנים באופן אינטואיטיבי, אבל הרגשתי שחסרים לי ידע וכלים".

דוקטור מציין כי חלק ניכר מעבודתו כולל שיחות ומפגשים של אחד על אחד עם תלמידים והוריהם, ועם קבוצות של תלמידים ומשפחותיהם. "במפגשים ובשיחות האלו אני נתקל באופן קבוע בקשיים שהם מעלים, בין אם אלו קשיים בבית הספר או בין אם אלו קשיים בבית שמשפיעים על הנעשה בבית הספר. התפקיד שלי כמורה הוא גם לסייע להם להתמודד עם הקשיים האלו. הרי התלמיד נמצא כמחצית משעות הערות שלו בבית הספר. יש השפעה רבה למה שקורה בבית על מה שקורה בבית הספר - ולהיפך". דוקטור מציין כי הלימודים מסייעים לו מאוד בהתמודדות הזו. "ברמה המאוד ראשונית הלימודים הרחיבו את אופקי וחשפו אותי להמון חומר תיאורטי ומעשי. ברמה הפרקטית יותר – הלימודים מסייעים לי להבין יותר טוב את מי שנמצאים מולי, ונותנים לי כלים לסייע להם".

כלים יישומים לעבודה ולחיים הפרטיים

מורה נוספת שבחרה בתכנית ללימודי משפחה של המכללה למינהל, היא אילנית בר מויאל, המגדירה את הלימודים כ"אחד הדברים הכי טובים שקרו לי בחיים". בר מויאל המשמשת כמורה 13 שנים, מחנכת ביסודי, אוהבת מאוד את המקצוע שלה ואומרת כי לא היתה יכולה לבחור במקצוע אחר.

ללימוד משפחה הגיעה בר מויאל אחרי התלבטות רבה לגבי מסלול הלימודים לתואר שני. "בתחילה שקלתי לעשות תואר בניהול מוסדות חינוך, אבל עשיתי חושבים וראיתי שבעצם אני לא רוצה להיות מנהלת, חיפשתי משהו שיעצים אותי, שימלא אותי. במקביל, שמעתי מקולגה על התואר בלימודי משפחה של המכללה למינהל, והגעתי לייעוץ".

היום, כשהיא זמן קצר לפני השלמת הלימודים, בר מויאל מציינת כי התואר נתן לה כלים רבים המשמשים אותה הן בעבודה, אך גם בחיים הפרטיים. "כמחנכת אני תמיד אומרת להורים שמה שחשוב זה שהילד יבוא שמח ופנוי רגשית ללימודים, רק כך הוא יוכל למקסם את יכולותיו. התואר הזה עוזר לי לראות בצורה רחבה יותר את הקשיים בהם נתקלים הילדים שאני מלמדת והמשפחות שלהם. כשילד מתמודד עם קושי מסוים – המשפחה כולה מתמודדת איתו – אם זה קשיים שנובעים מגירושים, מבעיות תקשורת, מהפרעות למידה. הכלים שקיבלתי עוזרים לי להסביר להורים את חשיבות התמיכה בבית – המילולית והלא מילולית, ואת חשיבות חוויית ההצלחה עבור הילד. התכנית סייעה לי לחדד את היכולות שלי כמי שנמצאת בתפקיד שמטרתו לסייע להורה ולילד, ולהקל על הקשיים עימם עם מתמודדים".