דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מהתיאוריה לפרקטיקה

חלק משמעותי מהתכנית ללימודי משפחה לתואר שני במכללה למינהל הוא הפרקטיקום, במסגרתו מתנסים הסטודנטים בתהליך ייעוצי מול משפחות ומקבלים כלים חיוניים לעתידם המקצועי

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לחשיבותו של תחום הייעוץ - אנשים פרטיים, משפחות וארגונים, מבינים את היתרונות שיש לליווי ייעוצי מקצועי בתהליכים שונים. כתוצאה – מספר הפונים ללימודי ייעוץ, במסגרות השונות, נמצא בעלייה, והתחרות בין הבוגרים הופכת לקשה יותר.

במטרה להפוך את תהליך הלימודים כולו לשלם ולייצר יתרון לבוגריה בשוק העבודה כוללת התכנית לתואר שני בלימודי משפחה במסלול האקדמי המכללה למינהל פרקטיקום – התנסות בתהליך ייעוצי מול משפחות.
הפרקטיקום מסייע לסטודנטים להביא לידי ביטוי באופן אינטגרטיבי את החומר שלמדו ולתרגם אותו לעבודה פרקטית מול משפחות.

מלבים את הסוגיות הייעוציות במסגרת קבוצתית ואישית

קורס הפרקטיקום נלמד לאורך כל השנה השנייה ללימודים וכולל התנסות מעשית מול משפחה בליווי מקצועי צמוד. הקורס כולל פיתוח של מיומנויות ייעוציות כמו ניהול פגישה, הנעת תהליך, הקשבה (למה שנאמר ולמה שלא נאמר), עבודה עם כלים השלכתיים ועוד.

לקראת סופו של הסמסטר הראשון של שנת הלימודים השנייה מתחילים הסטודנטים בתהליך ייעוצי מול משפחות. תהליך העבודה נעשה בזוגות והסטודנטים נפגשים אחת לשבוע עם המשפחה אותה הם מלווים. במקביל נפגשים הסטודנטים במסגרת קבוצתית עם עמיתיהם ודנים בדילמות שונות העולות מהתהליך. כמו כן נפגשים הסטודנטים עם מנחה פרטני, בעל הכשרה וניסיון בתחום הטיפול המשפחתי, עימו הם דנים בסוגיות מקצועיות שנות אך גם בהתמודדויות האישיות שתהליך זה מייצר עבורם.

התכנית נמצאת בקשר עם כ-20 עמותות שונות, המסייעות באיתור משפחות עבור הפרקטיקום. מגוון המשפחות והסוגיות אותן הן מעלות הוא רחב מאוד. כך למשל, ליוו הסטודנטים משפחה מאמצת ועבדו עמה על סוגיות של גבולות, אמא שפנתה לייעוץ סביב קושי בקשר עם בתה המתבגרת, זוג אשר מתקשה לנהל קונפליקטים, אם יחידנית המתמודדת עם הכנסת זוגיות חדשה לחייה, משפחה החווה קשיים בקשרים האחאים בין הילדים ועוד.

העבודה מול המשפחות נעשית בגישה הומניסטית ומכבדת, הרואה את המשפחה כמומחית לעצמה, ואת תפקידו של היועץ כמלווה של המשפחה בתהליך משותף. הסטודנטים מתנסים בתהליך ייעוצי מלא הכולל יצירת קשר עם המשפחה, ביסוס קשר ייעוצי ומטרות להתערבות, סיוע בזיהוי הכוחות של המשפחה ושל המשאבים העומדים לרשותה ומינופם.

חוויה מעצימה ומכילה

שרון פוסט רצבי, בוגרת התכנית ובעלת מרכז ייעוץ וליווי למשפחות, מגדירה את הפרקטיקום כחוויה מעצימה ומלמדת. פוסט רצבי המלווה בעיקר משפחות להם ילדים עם הפרעת אישיות גבולית, מציינת כי פנתה ללימודים במטרה להעשיר את הכלים התיאורטיים והמעשיים שלה. לדבריה, המשפחה אותה ליוותה במהלך הפרקטיקום היא משפחה שבה לא הייתה יכולה להיתקל במסגרת הקליניקה שלה. "ליווינו אם חד הורית ל- 4 ילדים, שבעלה בכלא. האישה הייתה צריכה ליווי בסוגיה של תקשורת מול הילדים. היא הרגישה שהיא צריכה מישהו שיחזק אותה ויסייע לה לעמוד על הרגליים גם בהקשר של תקשורת מול הילדים שהאשימו אותה בעובדה שאב המשפחה בכלא. המשפחה הזו עשתה תהליך מדהים שהוביל לשינוי משמעותי".

שותפתה של פוסט רצבי לפרקטיקום הייתה חגית סגל הורט, עו"ד ומגשרת המלווה בעיקר משפחות בתהליכי גירושין. סגל הורט, מציינת כי במהלך עבודתה היא נתקלת בעיקר בזוגות ופחות בעבודה מול המשפחה כולה. "הפרקטיקום והלימודים תרמו לי מאוד כי קיבלתי כלים שמסייעים לי להתייחס למשפחה כיחידה אחת. הפרקטיקום היה תהליך מאוד מעניין כי עבדנו מול הילדים בנפרד, והאמא בנפרד. הצלחנו ליצור שינוי בדיאלוג ביניהם, לייצר פתיחות, ולצמצם את מאבקי הכוח".

חן כ"ץ, יועצת משפחתית להורות ולשינה ובוגרת התכנית, מציינת כי החוויה כולה הייתה מאוד מכילה. "המפגשים הקבוצתיים והאישיים עם המלווה המקצועי נתנו המון מקום להעלאת התמודדויות מקצועיות ואישיות, ואפשרו ללמוד מחוויות של אחרים. הרגשתי שאם עולים קשיים הם תמיד מקבלים מענה. באופן כללי, הפרקטיקום מלמד איך לעשות. בתחום הייעוץ לא לומדים תואר וזהו. לתהליך ההתנסות יש משמעות עמוקה שמובילה למיקוד".

לחזרה לעמוד תואר שני בלימודי משפחה >>