דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

מלגת מרום: תמיכה המותנה במעורבות קהילתית

המלגה מיועדת ליוצאי אתיופיה, סטודנטים וסטודנטיות לתואר ראשון ובשנה א' בתואר השני. מאור סיסאי והדר אדהנן, בוגר וסטודנטית של המכללה, מספרים כיצד שמעו על המלגה ועל הפרויקטים בהם שולבו

השכלה גבוהה היא כלי מרכזי בצמצום פערים חברתיים, לכן מדינת ישראל פועלת בדרכים מגוונות לשילובן של אוכלוסיות שונות המצויות בתת ייצוג באקדמיה. כך, נעשית עבודה משמעותית עם בני נוער וילדים כדי לאפשר להם להשתלב בלימודים גבוהים, לצד פתיחת מסלולי לימוד ייעודיים (כמו מסלולים המיועדים לאוכלוסייה החרדית למשל) ואף הקצאת תקציבים למלגות ייעודיות.

אחת האוכלוסיות ששיעור האקדמאיים בה עדיין נמוך מהממוצע, על אף ההתקדמות שחלה בשנים האחרונות, היא יוצאי אתיופיה. כדי לסייע ליוצאי אתיופיה שמתקשים במימון לימודיהם, מציעה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) את מלגת מרום. מלגה זו מיועדת ליוצאי אתיופיה שנולדו בארץ או שעלו אליה לפני יותר מחמש עשרה שנים (לא כולל שירות צבאי). את הבקשה למלגה מגישים בשנה א' ללימודים והזכאות היא לשלוש שנות התואר.
בנוסף, ניתן לבקש את המלגה עבור שנה א' של התואר שני. גובה המלגה הוא 10,000 ש"ח לשנה, ובתמורה לקבלתה מתחייבים הסטודנטים והסטודנטיות למעורבות קהילתית: 40 שעות מעורבות קהילתית בשנה א' ללימודים, 60 שעות בשנה ב' ו-60 שעות בשנה ג'. בשנה ד', במידה ויש כזו, מתחייבים הסטודנטים ל-40 שעות.

משירות במודיעין לתואר במדעי המחשב

מי שקיבל את מלגת מרום לאורך כל התואר שלו הוא מאור סיסאי, בוגר הפקולטה למדעי המחשב. מאור, שנולד בארץ, מתגורר עם משפחתו באשדוד. הוריו של מאור עלו לארץ מאתיופיה ויש לו שני אחים ואחות צעירים ממנו.

הבחירה בתואר ראשון במדעי המחשב היתה התפתחות טבעית עבורו. "בתור נער הייתי כדורגלן מצטיין ובמקביל למדתי בכיתה המדעית. באיזשהו שלב הבנתי שאני צריך לבחור - או כדורגל או לימודים, ובחרתי בלימודים", הוא אומר, "לקראת סוף התיכון שקלתי ללכת למסלול של עתודה צבאית. עברתי את המיונים ועשיתי מכינה לקראת תואר בהנדסת חשמל, אבל בסוף החלטתי לא ללכת על זה".

השירות הצבאי של מאור היה במודיעין, ולאחר שהשתחרר משירות קבע התחיל בלימודים במכללה. "היה לי ברור שאני רוצה ללמוד תואר במדעי המחשב מכמה סיבות", הוא אומר, "הרקע הצבאי שלי רלוונטי לתחום, וזה עולם שיש בו ביקוש גבוה יחסית לעובדים, על אף ההאטה הנוכחית. ידעתי שאלו לימודים קשים יחסית, אבל זה לא הפחיד אותי. אני אוהב אתגרים".

כשהתלבט היכן ללמוד, התייעץ מאור גם עם חברים ששירתו איתו בצבא ולמדו במכללה. "הם המליצו לי בחום על המכללה בגלל המעטפת השלמה שנותנים לסטודנטים, היחס האישי וכמובן – הרמה הגבוהה של הלימודים".

"אם שיפרתי את החיים של מישהו אחר – מבחינתי זה רווח אדיר"

עוד לפני שהתחיל את הלימודים, נעזר מאור בקרובות משפחה שהן בוגרות מסלולים אקדמיים באיתור מלגות שיוכלו לסייע לו.
בנוסף, קיבל מאור עזרה מהמכללה באיתור מלגות רלוונטיות עבורו. "בזכות העזרה הזו קיבלתי במהלך הלימודים שתי מלגות נוספות".

מלגת מרום, אותה כאמור קיבל מאור, מותנית בפעילות למען הקהילה. "במסגרת המלגה, בשנה הראשונה שהייתה שנת קורונה העברתי שיעורים פרטיים במתמטיקה לתלמידה בכיתה ו'. בהמשך התואר השתלבתי במתנ"ס ליד הבית, באשדוד. המתנ"ס שבו השתלבתי מהווה מסגרת לפעילות אחר הצהריים לבני נוער וילדים. במסגרת הפעילות שלי שיחקתי איתם, עזרתי בלימודים ועשיתי גם הרבה שיחות מוטיבציה. רציתי לעזור להם לחזק את הביטחון העצמי, להראות להם שהם מסוגלים לעשות מה שהם רוצים". על ההתנדבות הוא אומר כי היא תרמה לו רבות. "אם שיפרתי את החיים של מישהו אחר – מבחינתי זה רווח אדיר".

ההורים דחפו ללימודים אקדמיים

סטודנטית נוספת של המכללה שנעזרה במלגה היא הדר אדהנן, סטודנטית שנה ג' לתואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק.
הדר, שגרה ביבנה, נולדה בארץ להורים שעלו מאתיופיה בתחילת שנות ה-90. להדר 6 אחים ואחיות, ואחיה ואחיותיה הגדולים ממנה
כולם בעלי תארים אקדמיים.

"ההורים שלנו מאוד דוחפים אותנו ללימודים אקדמיים, בגלל שלהם אין תארים", היא אומרת, "תמיד היה חשוב להם שנלמד, כדי שנוכל למצוא עבודה טובה ונסתדר כלכלית. אני זוכרת שבתקופת התיכון כשכל החברות שלי התחילו לעבוד כדי לממן לעצמן כל מיני דברים, אמא שלי התעקשה שאני לא אעבוד כי היא לא רצתה שזה יסיח את דעתי".

מיד כשסיימה את התיכון הצטרפה הדר לשירות לאומי במשרד הביטחון, ולאחר השירות המשיכה לעבוד במשרד. במקביל החלה לחפש מקום ללמוד בו תואר ראשון. הבחירה בתואר במנהל עסקים התגבשה במהלך השירות הלאומי, היא אומרת. "מעניינים אותי הרבה תחומים, ומנהל עסקים הוא תואר שנוגע בהרבה נושאים ולכן הוא ענה על הצורך שלי. זה תואר רחב שלומדים בו נושאים רבים שרלוונטיים לשוק התעסוקה".

לפני שהתחילה את הלימודים הדר עשתה בדיקה מקיפה של המוסדות השונים שמציעים תואר ראשון במנהל עסקים. "בחרתי במכללה כי היה חשוב לי היחס החם והאישי, בנוסף חיפשתי מקום שיש לו שם טוב, והבנתי שהתואר במנהל עסקים של המכללה נחשב בשוק".

עם תחילת הלימודים פנתה הדר לייעוץ והכוונה שיסייעו לה באיתור מלגות מתאימות. "במכללה הכווינו אותי למלגות שיכולות לסייע לי במימון הלימודים. לצד מלגת מרום אני מקבלת מלגה נוספת שלא ידעתי עליה לפני כן שהיא מאוד משמעותית: זו מלגה שניתנת על סמך ציונים, ובגלל שהממוצע שלי גבוה יחסית יכולתי לקבל אותה".

"אני נהנית להגיע לבית הספר ולראות איך התלמידים שמחים לקראתי"

המעורבות הקהילתית של הדר היא במסגרת בית ספר יסודי. "אני משמשת כעוזרת למורות בכיתות ב' ו-ה'", היא מספרת, "אני יושבת עם קבוצות של תלמידים שיש להם קשיים ועובדת איתם באופן נקודתי ומרחיבה במקומות שהמורה לא יכולה להרחיב בכיתה. בנוסף, אני מלווה באופן פרטני תלמידה שלצד הקשיים בלימודים יש לה גם קושי חברתי".

על ההתנדבות היא אומרת, כי בהתחלה התייחסה אליה כמטלה שהיא חייבת לבצע כדי לקבל את המלגה, אבל מהר מאוד זה השתנה. "אני נהנית מההתנדבות. אני נהנית להגיע לבית הספר ולראות איך התלמידים שמחים לקראתי, אני נהנית מהקשר שאני יוצרת איתם, ומהתחושה שבעשייה הזו אני מסייעת גם בדרכים שאני לא מודעת אליהן".