דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים
התארגנות מקדימה נכונה, חלוקת זמן הלמידה בהתאם ליכולת הריכוז ולשמור זמן לפתרון מבחנים קודמים: טיפים שיסייעו לכם לעבור את תקופת הבחינות

תקופת המבחנים יכולה להיות תקופה מלחיצה מאוד, גם כאשר מדובר בסטודנטיות וסטודנטים שזו אינה שנת הלימודים הראשונה שלהם, ו/או כאלו בעלי ציונים טובים.

יהודית נשרי מקוב, מנהלת תחום למידה בדיקאנט הסטודנטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, עוזרת לגבש רשימת המלצות חשובות שיעזרו לכם לעבור את התקופה המלחיצה הזו בקלות יחסית.

אל תחכו לרגע האחרון: הלמידה לבחינות צריכה להתחיל עם תחילת הסמסטר. במבחנים נדרשת הבנה של החומר, של ההקשרים השונים, ויכולת ניתוח ויישום. סטודנטיות וסטודנטים שילמדו לאורך כל הסמסטר- יצליחו יותר. חשוב לזכור שלמידה והטמעה של חומר נלמד זה תהליך מתמשך, המתבצע לאורך תקופה. לכן, מי שלמד/ה לאורך כל הסמסטר יגיע לתקופת הבחינות כשהוא מבין יותר את החומר הנלמד, מחובר אליו יותר ובאופן טבעי- רגוע יותר.

 

שלב ההתארגנות:

עוד טרם תחילת תקופת המבחנים (שיכולה להימשך מעל חודש וחצי), חשוב להתארגן בהתאם.

יש לכם את כל החומר הלימודי? בדקו שיש לכם את כל החומר הלימודי הרלוונטי- סיכומי שיעורים, מאמרים, פרקים מספרים, פסקי דין, מצגות של המרצים ועוד. איסוף של סיכומים ממקורות רבים מרגיע מאוד את החרדה, אבל עלול גם לגרום לכך שתלכו לאיבוד ותבזבזו זמן יקר. החליטו ממי אתם משלימים חומר ותנו למקור זה בלעדיות.

לאחר שווידאתם שיש בידיכם את כל החומר הנדרש, סדרו אותו לפי התפתחות הקורס, ואף מספרו את העמודים. הסידור והארגון האלו יסייעו לכם לראות שיש בידיכם את כל החומר ושלא השתרבבו דפים שאינם קשורים, העשויים לבלבל בהמשך. את הארגון הזה מומלץ לעשות לפני תחילת תקופת הבחינות.

אתם אוכלים בריא וישנים מספיק? להקפדה על תזונה בריאה ושינה מספקת יש חשיבות רבה תמיד, ובעיקר בתקופות בהן נדרשים למחשבה ממוקדת ובהירה. הקפידו לקראת תקופת הבחינות לאכול מזון טוב ובריא, כזה שנותן אנרגיה למוח.

השתדלו בתקופת הבחינות להקפיד על 7-8 שעות שינה מדי לילה. מחסור בשעות שינה פוגע ביכולות הקוגניטיביות וביכולת הריכוז. בשנת החלום (שנת REM) מתרחשים תהליכים שמסייעים להצליח בלימודים באופן כללי ובבחינות בפרט: המוח "מתנקה", והזיכרונות מתגבשים ומוטמעים בו. ככל ששנת הלילה ארוכה יותר- מתרחשים יותר מחזורים של שנת חלום. בנוסף, מחקרים מוכיחים כי הקפדה על פעילות ספורטיבית תורמת אף היא ליכולת הזיכרון ולריכוז.

יכולים לעבוד פחות? נסו לצמצם את העבודה במהלך המבחנים למינימום הניתן (אם דבר זה אפשרי כמובן). מעסיקים רבים מודעים לצורך של סטודנטים לפנות זמן ללמידה בתקופת המבחנים.


למידה אפקטיבית:

תתכננו את תקופת המבחנים: הדפיסו טבלה של תקופת הבחינות וסמנו בה את כל המבחנים. הדגישו מבחנים קשים ו/או חשובים. כאשר יש לכם את הטבלה, תכננו כמה זמן להקצות לכל בחינה. בתקופת הבחינות עצמה יש בין 4 ל-7 ימי למידה לכל בחינה, לכן מומלץ להתחיל להתכונן לבחינות לפני תקופת המבחנים עצמה.

השאירו מספיק זמן לפתרון מבחנים קודמים: מומלץ להקדיש את היומיים האחרונים לפני כל בחינה לפתרון בחינות קודמות. ככל שהמוח שלכם יכיר ויתרגל למרכיבים של הבחינה, ויוכל לצפות אותם מראש, כך יקטן מרכיב אי הוודאות, ותרגישו יותר מרוכזים ורגועים.

לחזור לתמונה הגדולה: לפני שמתחילים ללמוד לבחינה, תעשו "זום אאוט". תראו את התמונה הגדולה של הקורס - במה הוא עוסק (מומלץ לעבור שוב על השיעור הראשון שבו ניתן מבוא כללי לקורס). ברגע שיש את ההקשר, הלמידה היא יותר אפקטיבית.

תזמנו את פרקי הלמידה: לכל אחד ואחת יש משך למידה אפקטיבי אחר בו הקשב שלו במיטבו. בסדנאות מיוחדות המוצעות לכלל הסטודנטים והסטודנטיות במכללה לומדים למדוד את זמן הקשב המיטבי. אל תלמדו מעבר למשך הזמן הזה. חלקו את משך הלמידה לפרקי זמן בהם הקשב שלכם במיטבו, ועשו הפסקות קצרות בין חלק לחלק. הפסקות אלו - של כמה דקות - יכולות לשמש לשיחה עם חבר, הכנת כוס קפה, משחק עם הכלב, ואפילו התעמלות קלה. אם לומדים מעבר לזמן הקשב המיטבי חווים תסכול ואי הצלחה שעלולים לפגוע ביכולת לחזור ללמידה לקראת המבחן. אחרי מספר פרקי למידה כאלו, קחו הפסקה ארוכה יותר.

תסכמו ותתרגלו: במקצועות בהם יש חומר מילולי רב מומלץ לקרוא ולסכם את כל החומר במילים שלכם. אם נשאר לכם זמן- נסו להסביר את החומר לאדם נוסף (חבר/ה, בן/בת משפחה). תהליכים אלו מסייעים בעיבוד החומר ומשפרים את תהליך הלמידה.

כאשר מדובר במקצועות חישוביים (קורסים במדעי המחשב, חשבונאות, קורסים שונים במנהל עסקים וכלכלה)- הקפידו לתרגל עד כמה שניתן. עברו על כל התרגילים שקיבלתם במהלך הקורס מהקל לקשה, ואל תתפתו לקרוא חומרי רקע שאינם רלוונטיים או לראות סרטוני הדרכה.

התנתקות ממסיחים: התנתקו ממסיחי דעת שונים, ובראשם - הטלפון הנייד. מחקרים מראים כי גם כאשר הטלפון הנייד כבוי, אבל נמצא לידינו- הוא מושך את תשומת הלב. הקפידו כשאתם לומדים כי הטלפון יהיה כבוי והרחק מהישג ידכם- רצוי בחדר אחר. קבעו לעצמכם זמנים קבועים (למשל 5 דקות אחת לשעה) בהם אתם יכולים לגשת לנייד ולענות להודעות, לגלוש וכו'.


פתרון בחינות- כך תעשו זאת:
כשפותרים בחינות משנים קודמות עשו זאת באופן שיהיה כמה שיותר דומה לבחינה אמיתית:

1. תרגלו בחינה במלואה בלי הפסקות בין השאלות, ובלי להסתכל בפתרון אחרי כל שאלה/תרגיל.

2. פתרו את הבחינה באותם התנאים כמו בבחינה האמיתית: בבחינות חישוביות השתמשו במחשבון (לא בטלפון) ודף הנוסחאות הרשמי. בבחינות במקצועות רבי מלל מומלץ לכתוב תשובות כמו שהייתם כותבים בבחינה עצמה. כך תתרגלו את יכולתכם להביע את ידיעותיכם בכתב.

3. לאחר ההתנסות בסימולציה, תוך מדידת זמנים, אתרו איפה התקשיתם ואיפה טעיתם, וחזרו לחומר על מנת ללמוד שוב את הנושאים הספציפיים האלה, ולהעמיק את ההבנה בהם.


חפשו עזרה:
היעזרו בכל מה שיש למערכת האקדמית שסביבכם להציע לכם. במכללה למינהל מרצים רבים מציעים שיעורי חזרה שמאפשרים לחזור על החומר במסגרת תומכת ולשאול שאלות. בנוסף, אגודת הסטודנטים מציעה "לימודיות" - מספר שעות למידה מרוכזות המועברות על ידי סטודנטים לתארים מתקדמים או בוגרים.

דיקאנט הסטודנטים של המכללה מציע לאורך כל שנת הלימודים, במסגרת מערך התמיכה הכוללני BOOST 360, סדנאות הכנה לבחינות וסדנאות להתמודדות עם לחץ בחינות. כמו כן ניתן לפנות לדיקאנט ולהיעזר בטיפולים פרטניים להתמודדות עם חרדת בחינות.